Rozporządzenie GPSR – jakie są obowiązki dystrybutora? Bezpłatna checklista!

Spis treści

To już nasz trzeci artykuł dotyczący rozporządzenia GPSR. Pierwszy wpis stanowił wprowadzenie do tego tematu, drugi dotyczył wspólnych obowiązków nałożonych przez rozporządzenie na producenta, importera oraz dystrybutora. 

Jeśli nie czytałeś/aś jeszcze poprzedniego wpisu,  zacznij od niego – poruszamy tam bardzo istotne kwestie, takie jak:

  • wymóg podawania określonych informacji w ofercie produktu w sklepie internetowym,
  • dokumentacja wewnętrzna GPSR (wewnętrzne procesy dotyczące bezpieczeństwa produktów), 
  • współpraca z organami nadzoru rynku,
  • obowiązki w razie wypadków związanych z bezpieczeństwem produktów.

 

Dzisiaj natomiast przybliżymy Ci kolejne obowiązki dystrybutora. Na końcu wpisu znajdziesz przydatną checklistę dla dystrubutora, która pomoże Ci spełniać wymogi GPSR! 

 

Kim jest dystrybutor?

 

Dla przypomnienia, dystrybutor to:

 

każda osoba fizyczna lub prawna w łańcuchu dostaw, niebędąca producentem ani importerem, która udostępnia produkt na rynku” .

 

Tym samym, dystrybutorem jesteś, gdy np.:

 

  • sprzedajesz w swoim sklepie internetowym produkty zakupione w polskiej hurtowni;
  • sprzedajesz wyprodukowane w Polsce produkty na platformach typu Allegro;
  • sprzedajesz w swoim sklepie internetowym produkty, które kupiłeś od innych firm z UE;
  • prowadzisz sklep w dropshippingu, sprzedając produkty zakupione od dostawców z UE.

 

Zanim umieścisz w sklepie – zweryfikuj!

 

Jako dystrybutor musisz zweryfikować czy producent oraz, w stosownych przypadkach, importer, spełnili, w zależności od przypadku, wymagania określone w art. 9 ust. 5, 6 i 7 oraz art. 11 ust. 3 i 4 GPSR. Co to oznacza? 

 

Weryfikacja spełnienia obowiązków przez producenta polega na sprawdzeniu, czy: 

  1. produkty są opatrzone: numerem typu, partii lub serii lub posiadały inny widoczny i czytelny dla konsumenta element umożliwiający ich identyfikację, lub (w przypadku gdy wielkość lub charakter produktu to uniemożliwiają) – aby wymagane informacje były umieszczone na opakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu;
  2. producenci podają swoje imię i nazwisko lub swoją nazwę, 
  3. producenci podają swoją zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy – jeśli został zarejestrowany, 
  4. producenci podają swój adres pocztowy i elektroniczny oraz adres pocztowy lub elektroniczny pojedynczego punktu kontaktowego, pod którym można się z nimi skontaktować, jeżeli różni się on od adresu producenta;

 

Informacje 2., 3) oraz 4) umieszcza się na produkcie, a jeżeli nie jest to możliwe – na opakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu.

 

  1. a także, czy producent zapewnił dołączenie do swojego produktu jasnych instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa w języku łatwo zrozumiałym przez konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym dany produkt jest udostępniany.

Ważne! To ostatnie wymaganie to nie ma zastosowania w przypadku, gdy produkt może być używany bezpiecznie i w sposób zamierzony przez producenta bez takich instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa.

 

Weryfikacja spełnienia obowiązków przez importera polega na sprawdzeniu, czy importerzy podają na produkcie, a w przypadku gdy nie jest to możliwe – na opakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu:

 

  • swoje imię i nazwisko lub nazwę
  • swoją zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy – jeśli został zarejestrowany, 
  • swój adres pocztowy i elektroniczny oraz adres pocztowy lub elektroniczny pojedynczego punktu kontaktowego, pod którym można się z nimi skontaktować, jeżeli różni się od adresu importera;

Ważne! Importerzy zapewniają, aby dodatkowe etykiety nie utrudniały odczytania informacji wymaganych na mocy prawa Unii, umieszczonych na etykiecie przez producenta.

 

a także, czy do importowanego przez importera produktu są dołączone jasne instrukcje i informacje na temat bezpieczeństwa w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym produkt jest udostępniany na rynku.

Ważne! To ostatnie wymaganie to nie ma zastosowania w przypadku, gdy produkt może być używany bezpiecznie i w sposób zamierzony przez producenta bez takich instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa.

 

Dbaj o produkty – uważne przechowywanie i transport! 

 

Zapewne wiesz, że zarówno sposób przechowywania, jak i transportu produktu ma znaczenie dla jego stanu. Dlatego też musisz zapewnić, aby w czasie, gdy ponosisz odpowiedzialność za produkt – czyli do momentu dostarczenia towaru do kupującego – warunki przechowywania lub transportu produktu nie zagrażały zgodności produktu z ogólnym wymaganiem bezpieczeństwa.

 

Przykładowo – nie jest najlepszym pomysłem przechowywaniem kremów w wilgotnych i gorących pomieszczeniach, co może wpłynąć na ich właściwości. Natomiast dobrym pomysłem w przypadku, gdy sprzedajesz szklane wazony, będzie zadbanie o to, aby firma kurierska zapewniła należyte warunki podczas transportowania produktu do kupującego. 

 

 

 

Wstrzymaj się z wprowadzeniem do sprzedaży niebezpiecznych produktów

 

Jeśli w oparciu o posiadane informacje stwierdzisz lub będziesz przypuszczać, że produkt nie jest zgodny z wymogami GPSR (nie będzie bezpieczny lub producent czy też importer nie spełnili wymogów, o których była mowa wyżej w artykule), musisz wstrzymać się z udostępnieniem produktu, dopóki nie będzie on zgodny. 

 

Sprzedawany produkt jest niebezpieczny – co zrobić?

 

Może się okazać, że mimo podjęcia działań, o których mowa powyżej, do sprzedaży trafi niebezpieczny produkt lub taki, w stosunku do którego producent czy też importer nie spełnili wymogów wynikających z GPSR. Wtedy ważna jest odpowiednia reakcja – trzeba działać! 

 

Musisz podjąć takie kroki:

 

  • natychmiast poinformować o tym producenta lub importera, stosownie do przypadku;
  • zapewnić, aby podjęto środki naprawcze niezbędne do skutecznego doprowadzenia produktu do zgodności z wymaganiami, w tym, w stosownych przypadkach, do jego wycofania z obrotu lub odzyskania od kupującego oraz
  • zapewnić, aby organy nadzoru rynku państw członkowskich, w których produkt został udostępniony na rynku, zostały o tym natychmiast poinformowane za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway, który znajdziesz pod adresem: https://webgate.ec.europa.eu/gpsd/screen/public/home

 

W przypadku drugiego i trzeciego kroku musisz też podawać dostępne Ci szczegółowe informacje na temat:

 

  • ryzyka dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów,
  • liczby produktów, których to dotyczy, oraz
  • podjętych już środków naprawczych.

 

Podsumowanie

Jak widzisz, rozporządzenie GPSR to dużo nowych obowiązków dla sklepów internetowych, ale odpowiednie ich wdrożenie, a później przestrzeganie, zapewni Ci spokojną sprzedaż. 

 

Pobierz bezpłatną checklistę dla dystrybutorów, która pomoże Ci spełnić wymogi GPSR!

Powiązane artykuły

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC20

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

EXTRA20

KOD WAŻNY DO 18.09.2023 roku, godz. 23:59

Promocja na start w Kreatorze!

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!