12 września 2025 roku rozpocznie się stosowanie nowych przepisów, które mogą mieć wpływ na sklepy internetowe.
Chodzi o tzw. “Data Act”, czyli unijny akt w sprawie danych.
Ten wpis zainteresuje najbardziej sprzedawców elektroniki, ale wskazówki, które znajdziesz na końcu, mogą być dla Ciebie przydatne niezależnie od tego, co sprzedajesz.
Czego dotyczą nowe przepisy?
Nowe rozporządzenie dotyczy m.in. produktów skomunikowanych. Co to takiego? Mówiąc najprościej, są to różnego rodzaju urządzenia z kategorii Internet of Things. Oto przykłady:
- odkurzacz, który zbiera dane dotyczące rozkładu mieszkania;
- zegarek typu smartwatch albo inteligentna opaska, które zbierają dane na temat np. jakości snu, liczby kroków czy parametry dotyczące treningu;
- lodówka przetwarzająca informacje o znajdujących się w niej produktach;
- rower z systemem śledzącym lokalizację;
- czujnik dymu przekazujący powiadomienia o wykryciu dymu na Twój smartfon,
i tak dalej.
Co musisz zrobić?
W odniesieniu do tego rodzaju produktów konieczne będzie podawanie użytkownikom sklepu przed zakupem określonych informacji, i to w jasny i zrozumiały sposób. W praktyce najłatwiej spełnić nowe wymogi poprzez dodanie dodatkowych treści w opisie produktu w sklepie.
Informacje te powinny wskazywać co najmniej:
- rodzaj, format i szacunkową ilość danych z produktu, które produkt skomunikowany jest w stanie wygenerować;
- czy produkt skomunikowany jest w stanie generować dane w sposób ciągły i w czasie rzeczywistym;
- czy produkt skomunikowany jest w stanie przechowywać dane na urządzeniu lub na zdalnym serwerze, w tym w stosownym przypadku zamierzony okres zatrzymywania danych;
- w jaki sposób użytkownik może uzyskać dostęp do tych danych, pobrać je lub w stosownym przypadku usunąć, w tym środki techniczne stosowane w tym celu, a także warunki ich wykorzystywania i jakość usługi.
Zasadniczo takie informacje powinien dostarczyć Ci producent. Tym samym, jeśli to Ty występujesz w roli producenta w zakresie produktów skomunikowanych, nowe przepisy będą miały na Ciebie większy wpływ. W takim wypadku Twój zakres obowiązków wymaga szerszej analizy.
Inne informacje w opisie produktów
Jak widzisz, na opis produktu w sklepie wpływa również prawo. Jest tak nie tylko w przypadku elektroniki.
Dla przypomnienia – inne przepisy, które mogą mieć zastosowanie do opisów, to m.in.:
- GPSR, czyli rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (tutaj znajdziesz więcej informacji na ten temat),
- akt o dostępności (więcej o tych przepisach pisaliśmy tutaj),
- czy szczególne przepisy mające zastosowanie do określonych kategorii produktów.
Szczególne przepisy dotyczą między innymi:
- żywności,
- kosmetyków,
- odzieży,
- zabawek,
- czy właśnie elektroniki.
Tworząc opis produktu w sklepie sprawdź więc, czy na pewno zawierasz w nim wszystkie niezbędne informacje.
Podpowiedzi odnośnie opisu produktu w sklepie zgodnego z GPSR i aktem o dostępności znajdziesz w naszych wskazówkach dla e-sprzedawców. Dostępne są w Kreatorze Legal Geek w zestawie z regulaminem sklepu internetowego, polityką prywatności i innymi przydatnymi dokumentami do Twojego sklepu internetowego 🙂
Regulamin sklepu internetowego
Pakiet dokumentów niezbędnych do prowadzenia sprzedaży w sklepie internetowym.
399
zł netto / rok