27 listopada 2025 roku wchodzą w życie nowe przepisy. Dotyczą tzw. przedsiębiorcy uprzywilejowanego. Zapoznaj się z tym wpisem zwłaszcza w sytuacji, w której prowadzisz sklep internetowy lub świadczysz odpłatne usługi.
Kim jest przedsiębiorca uprzywilejowany?
To osoba fizyczna, która prowadzi działalność gospodarczą i zawiera umowę (np. kupuje produkt w sklepie) „na firmę”, ale ta umowa nie ma dla niej charakteru zawodowego.
Co to oznacza?
Zobacz to na przykładzie jednoosobowej działalności gospodarczej fotografa: taki kupujący może mieć status przedsiębiorcy uprzywilejowanego lub zwykłego przedsiębiorcy – w zależności od tego, co kupuje.

Zakup aparatu fotograficznego będzie miał dla fotografa zawodowy charakter – zakładamy, że zna się on na aparatach, bo jest to związane z jego zawodem. Przedsiębiorca nie jest tu więc uprzywilejowany.
Jeśli natomiast ten sam fotograf kupi u Ciebie fotel do swojego studia, to taki zakup – mimo tego, że jest dokonywany “na firmę” – nie ma dla niego charakteru zawodowego. Fotel będzie przez niego wykorzystywany w działalności, ale fotograf nie jest specjalistą w zakresie mebli biurowych. Tym samym fotograf jest w tej sytuacji uprzywilejowany. Powinno się go traktować w odniesieniu do tego zakupu niemal tak samo, jak konsumenta, któremu przysługują liczne uprawnienia – np. reklamacyjne czy związane z odstąpieniem od umowy.
Co w sytuacji, gdy z umowy nie wynika, jaki jest jej charakter?
Tu właśnie pojawia się nowość – od 27 listopada 2025 roku w takiej sytuacji przedsiębiorca będzie mógł złożyć oświadczenie o charakterze, jaki ma dla niego umowa. Może skorzystać z tej możliwości najpóźniej w momencie zawarcia umowy. A zatem, w sklepie oświadczenie może być złożone najpóźniej wraz zakupem.
Co to oznacza dla Twojego sklepu internetowego lub serwisu?
W tym momencie trudno powiedzieć, jak nowe przepisy będą stosowane w praktyce. W naszej ocenie najbezpieczniej byłoby umożliwić w ścieżce zakupowej złożenie oświadczenia o charakterze umowy.
Takie oświadczenie mogłoby przyjąć formę odpowiedniego checkboxa lub checkboxów, ale w naszej ocenie checkbox nie jest najlepszym rozwiązaniem.
Korzystniej byłoby wykorzystać opcję, którą być może nawet masz już w swoim sklepie lub serwisie – okienko do dodania uwag do zamówienia. W takim polu przedsiębiorca może złożyć odpowiednie oświadczenie. Pamiętaj, że nie możesz tego oświadczenia wymagać.
Jeśli nie korzystasz z takiego rozwiązania, rozważ jego dodanie.
Co to oznacza dla Twojego regulaminu?
Musisz sprawdzić, czy Twoje regulaminy pasują do aktualnego stanu prawnego – najważniejszy jest tu sposób, w jaki opisujesz uprzywilejowanych przedsiębiorców. Jeśli z Twoich regulaminów wynika, że przedsiębiorca będący osobą fizyczną i kupujący „na firmę” jest uprzywilejowany wtedy, gdy z umowy wynika jej brak zawodowego charakteru, to od 27 listopada 2025 roku będzie to niewystarczające.
Jeśli masz wątpliwości, polecamy nasz Kreator Legal Geek – oferujemy w nim m.in. regulamin sklepu internetowego dopasowany do nadchodzących przepisów, aktualizowany w przypadku zmian w prawie konsumenckim i związanym z RODO.
Regulamin sklepu internetowego
Pakiet dokumentów niezbędnych do prowadzenia sprzedaży w sklepie internetowym.
399
zł netto / rok


