W jednym z naszych artykułów poruszyliśmy bardzo ważny temat dla wszystkich posiadaczy sklepów internetowych: Jak tworzyć opisy produktów w sklepie www zgodnie z zasadami SEO? W niniejszym artykule omówimy natomiast kwestię opisów dla kategorii produktowych. Dowiesz się jak je tworzyć, aby były atrakcyjne zarówno dla klientów Twojego sklepu, jak również robotów Google.
Znaczenie kategorii produktów dla użytkowników oraz SEO
Kategorie produktów mają zasadnicze znaczenie dla użytkowników – potencjalnych klientów Twojego sklepu internetowego. Ich głównym zadaniem jest pomoc w znalezieniu produktu lub grupy produktów, którymi są zainteresowani. Przykładowo, jeśli sklep www ma w swojej ofercie ponad 300 materacy do spania, to znacząco “ułatwisz życie” swoim klientom wprowadzając kategorie, np. materace sprężynowe, materace twarde, materace dla dzieci, itd.
Druga kwestia to SEO i w tym przypadku nie ma potrzeby, by szeroko się rozpisywać – specjaliści ds. pozycjonowania stron internetowych są zgodni, że dobre opisy kategorii stanowią jeden z czynników wspierających wyświetlanie się w wynikach wyszukiwania. Po pierwsze – Google lepiej rozumie strukturę naszej strony, po drugie – w opisach kategorii możemy umieszczać słowa kluczowe oraz linki (do podkategorii lub produktów).
Unikalne opisy kategorii jako must have!
Temat oryginalności treści nie dotyczy tylko opisów produktów, ale wszystkich tekstów znajdujących się w witrynie naszego sklepu internetowego, a zatem również kategorii produktów. Po pierwsze – nie kopiujemy treści z innych stron (np. konkurencji). Po drugie – nie kopiujemy treści od producenta, nawet jeśli mamy na to zgodę (jest to niekorzystne z punktu widzenia wyszukiwarki Google). Wreszcie po trzecie, w miarę możliwości nie kopiujemy tej samej treści między poszczególnymi kategoriami. Chcąc uniknąć tzw. “duplicate content”, postaw na oryginalne teksty – napisane samodzielnie lub z pomocą copywritera.
Tak samo jak w przypadku produktów, również tworząc opisy kategorii, należy pamiętać o przestrzeganiu praw kupujących i obowiązkach informacyjnych, np. w zakresie cen produktów. Większość kluczowych informacji w kontekście wymogów prawnych, zawiera się jednak w regulaminie, a zatem nie musisz się na nich koncentrować, jeśli Twój regulamin sklepu internetowego jest zgodny z aktualnym prawem i dostosowany do branży, w której działasz. Aby mieć pewność i “spokojną głowę”, możesz skorzystać z regulaminu opracowanego przez prawników Kreatora Legal Geek.
Warto przeczytać: Konsekwencje kopiowania zdjęć i opisów w sklepie internetowym
Jak długi powinien być opis kategorii?
Konia z rzędem temu, kto potrafiłby wskazać optymalną długość tekstu dla kategorii. Programy typu Surfer SEO są w stanie podać nam przybliżone “widełki” długości tekstu pod konkretną frazę, wyrażone w liczbie słów, na podstawie analizy konkurencji. Nie mając dostępu do specjalistycznych narzędzi, możemy zrobić własną, “ręczną” analizę. W tym celu wpisujemy w Google frazę odpowiadającą naszej kategorii, np. “materace 160×200” i wyciągamy średnią z długości opisów kategorii na stronach znajdujących się na pierwszych 10 pozycjach.
Regulamin sklepu internetowego
Pakiet dokumentów niezbędnych do prowadzenia sprzedaży w sklepie internetowym.
399
zł netto / rok
W którym miejscu na stronie zamieścić opis kategorii?
Opis kategorii jako “ściana tekstu” rzadko wygląda zachęcająco, a już w szczególności kiedy przeglądamy stronę z poziomu smartfona. Z drugiej strony, jeśli chcemy nasycić tekst odpowiednimi frazami, musimy mieć na to odpowiednią przestrzeń. Jak rozwiązać ten problem? Jednym z często spotykanych pomysłów jest krótki wstęp u góry strony (2-5 zdań wprowadzenia), lista z produktami, do których możemy przejść bezpośrednio i dopiero pod nimi – dłuższy tekst, podzielony tematycznie za pomocą nagłówków H2, H3 (w których warto zamieszczać ważne dla kategorii frazy).
Linkowanie wewnętrzne – jak to robić z poziomu kategorii?
Z punktu widzenia wyszukiwarki Google – linkowanie wewnętrzne stanowi ważny element optymalizacji on-site (na stronie). Treści znajdujące się na podstronach kategorii produktów doskonale nadają się do tego, by w naturalny sposób linkować do innych podstron naszej strony internetowej. Możemy zatem linkować (stojąc tzw. anchory) do: innych kategorii i podkategorii, polecanych w ramach kategorii produktów lub artykułów na firmowym blogu. Co ważne – jest to również użyteczne dla odwiedzających stronę.
Opis kategorii jako reklama Twoich produktów!
Wiele miejsca poświęciliśmy technikaliom i kwestiom związanym z SEO, więc na koniec warto napisać o temacie absolutnie nadrzędnym. Opis kategorii to doskonałe miejsce na reklamę Twoich produktów. To właśnie tutaj możesz napisać o ich największych zaletach, zastosowaniu oraz dlaczego właśnie Twój sklep internetowy jest dobrym miejscem na zakupy.
Jak widzisz, podstrony stanowiące kategorie produktów bezsprzecznie są ważne. Mamy nadzieję, że z naszą pomocą stworzysz atrakcyjne, ciekawe i odpowiednio zoptymalizowane treści. Powodzenia!