Co to jest BDO?
BDO to skrót od Baza danych o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami. Jest to cyfrowy system firm, które wprowadzają produkty w opakowaniach na rynek ( importują je, wysyłają towary w opakowaniach transportowych do klientów na terenie Polski i za granicę ). System działa od 2018 roku, a podmioty które działają w wyżej wymienionych zakresach powinny zostać wpisane do systemu i wywiązywać się z obowiązków nałożonych ustawami.
Jakie obowiązki ciążą na prowadzącym sklep internetowy?
Prowadząc działalność na rynku e-commerce, czyli będąc właścicielem sklepu internetowego wprowadzającego produkty fizyczne w opakowaniach do Twoich obowiązków związanych z BDO należy :
- rejestracja – wpis do systemu BDO, logując się w systemie przy pomocy profilu zaufanego należy wypełnić wniosek rejestracyjny,
- opłata rejestrowa / roczna wpłacona do Urzędu Marszałkowskiego właściwego ze względu na siedzibę firmy,
- prowadzenie na bieżąco ewidencji wprowadzonych na rynek opakowań w podziale na rodzaj opakowania / z tworzywa sztucznego, z papieru i tektury, ze szkła, z drewna, inne/
- prowadzenie na bieżąco ewidencji wprowadzanych produktów – w przypadku baterii i akumulatorów, sprzętu elektrycznego i elektronicznego – jeżeli jesteśmy pierwszym podmiotem wprowadzającym tego rodzaju produkty na rynek polski,
- składanie rocznego sprawozdania z zakresu wprowadzonych opakowań/ produktów na rynek oraz naliczanie i uiszczanie do właściwego Urzędu Marszałkowskiego tzw. opłaty produktowej i opłaty przeznaczonej na PKE- publiczne kampanie edukacyjne
- numer rejestrowy BDO należy umieszczać na wszystkich dokumentach związanych z działalnością firmy, tj. fakturach, paragonach, umowach, dokumentach sprzedaży, jeśli umowy są zawierane e-mailowo – warto ten numer mieć w stopce maila – należy go traktować jak numer równie istotny jak NIP – stanowi on oznaczenie firmy.
Czy BDO dotyczy sklepów działających w modelu dropshippingu?
Nawet jeśli prowadzisz sklep w modelu dropshippingu i paczki wysyła w Twoim imieniu hurtownia to w sytuacji, w której będziesz miał kontakt z opakowaniami (np. w przypadku zwrotów lub reklamacji) BDO będzie dotyczyć również Twojego e-sklepu.
Jakie są kary za brak BDO ?
Kary może nałożyć Urząd Marszałkowski bądź WIOŚ w przypadku kontroli podmiotu. Ustawowe kary zaczynają się od 500 zł i mogą sięgać do 1 mln zł. Wszystko zależy od rodzaju nieprawidłowości wykrytych w przedsiębiorstwie.
Jak założyć konto w systemie BDO i ile to kosztuje?
Konto w systemie BDO zakładamy za pośrednictwem profilu zaufanego logując się do systemu na stronie: https://rejestr-bdo.mos.gov.pl, można zrobić to samodzielnie lub udzielając pełnomocnictwa np. firmie doradczej zajmującej się wnioskami do systemu BDO.
Wpis do rejestru BDO dla właścicieli sklepów internetowych wiąże się z opłatą rejestrową:
- 100 zł dla mikroprzedsiębiorców,
- 300 zł dla innych podmiotów
wpłacanej na konto właściwego urzędu marszałkowskiego. W tytule przelewu należy podać NIP/REGON firmy – opłata rejestrowa.
Jak robić ewidencję pod BDO dla sklepu internetowego ?
Ewidencja w zakresie odpadów powinna być prowadzona w systemie BDO na podstawie KPO – kart przekazania odpadów – uproszczona lub też pełna w oparciu o KEO – karty ewidencji odpadów dla każdego kodu odpadu oddzielnie.
Dodatkowo dla przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe i wprowadzających produkty w opakowaniach na rynek jest obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej i wagowej wprowadzonych produktów/opakowań. Ustawy mówią jedynie o tym, że ewidencje mają być prowadzone na bieżąco i rzetelnie, tak aby w razie kontroli była możliwość sprawdzenia. Do ewidencji można wykorzystać program komputerowy lub zeszyt.
Ewidencja dla produktów i opakowań jest też potrzebna do rzetelnego przygotowania i złożenia sprawozdania w z systemie BDO oraz naliczenia opłaty produktowej – jest to sprawozdanie o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami. Sprawozdania te składamy w systemie BDO do 15 marca po zakończonym roku kalendarzowym w wersji elektronicznej.
Podsumowanie
Jeśli prowadzisz sklep internetowy (nawet w modelu dropshippingu), w którym sprzedajesz produkty fizyczne wysyłane w opakowaniach (producenta czy transportowych) podlegasz obowiązkom dotyczącym BDO.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 699 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1113 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1903 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1114 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1622 z późn. zm.)
Autorka:
Monika Blezień – Ruszaj
Doradca ds. ochrony środowiska
kontakt@beautyekombr.pl
www.beautyekombr.pl