Newsletter to najczęściej wiadomość w formie e-maila od sprzedawcy do potencjalnego lub obecnego klienta, informująca o nowościach w asortymencie, promocjach czy wyprzedażach. Jest to nie tylko forma kontaktu z klientem czy tworzenia wizerunku swojej marki, ale również narzędzie służące zwiększaniu sprzedaży. W jednym z ostatnich artykułów pisaliśmy o tym, jak tworzyć opisy produktów zgodnie z zasadami SEO, natomiast dziś poznasz kluczowe aspekty tworzenia dobrych newsletterów w sklepie internetowym.

Odpowiednia baza adresów e-mail

Obowiązuje tutaj zasada jakości, a nie ilości. Newsletter powinien być skierowany wyłącznie do tej grupy osób, która jest zainteresowana ofertą Twojego sklepu. Skutecznym sposobem, który zachęci klienta do subskrypcji, może być np. bezpłatny e-book.

Co ważne, musisz posiadać odpowiednią podstawę prawną do wysyłania wiadomości w formie e-mail marketingu. Możesz więc poprosić Klienta o odpowiednią zgodę, np. przy okazji rejestracji konta na stronie sklepu lub podczas dokonywania zakupów jako gość. Alternatywnym rozwiązaniem jest umożliwienie Klientowi akceptacji odpowiedniego regulaminu newslettera – taki regulamin możesz znaleźć w naszym Kreatorze, wraz z regulaminem sklepu i innymi przydatnymi dokumentami.

Dokumenty z Kreatora umożliwią Ci także przekazanie użytkownikowi niezbędnych informacji o przetwarzaniu jego danych osobowych. To bardzo ważne – dzięki odpowiedniej polityce prywatności spełnisz bowiem wymogi rozporządzenia o ochronie danych, czyli słynnego RODO.

Innymi słowy – nie wysyłaj niechcianych wiadomości, gdyż może to nie tylko zniechęcić ich odbiorców, ale również narazić Cię na konsekwencje prawne. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że uzależnianie zakupów od zapisu na newsletter jest bardzo złym pomysłem, za który grożą m.in. kary finansowe! Nie powinieneś więc stosować np. domyślnie zaznaczonych checkboxów. Warto pamiętać również o opcji rezygnacji z subskrypcji – dobrą praktyką jest umieszczenie linka do wypisu w każdym wydaniu newslettera (na ogół w stopce do wiadomości e-mail).

Automatyczny e-mail aktywacyjny

Profesjonalne sklepy internetowe w ciągu kilku sekund po zapisie na newsletter wysyłają e-mail z prośbą o potwierdzenie subskrypcji. Warto rozważyć wprowadzenie tej opcji, bo oprócz tego, że klient będzie miał pewność, że wpisał poprawnie swoje dane, właściciel e-sklepu wyeliminuje w ten sposób niepoprawne lub nieprzydatne subskrypcje (np. tworzone automatycznie przez złośliwe roboty lub aplikacje). Obecnie sklepy www wysyłają e-mail aktywacyjny w formie wiadomości systemowej, co umożliwiają m.in. gotowe platformy SaaS czy wtyczki WordPress.

Chwytliwy temat newslettera

W bardzo dużym stopniu to właśnie tytuł wiadomości decyduje o tym, czy odbiorca zapozna się z treścią maila. Z badań rynku e-commerce wynika, że pierwsze kilka sekund ma tutaj kluczowe znaczenie. Aby zdobyć zaufanie klienta, zamiast nachalnego “bombardowania” ofertami, zainteresuj go np. krótkim poradnikiem związanym z ofertą swojego sklepu internetowego. W “towarzystwie” ciekawych dla użytkownika informacji, przygotowany kod rabatowy lub informacja o weekendowej promocji, będą wyglądać zdecydowanie lepiej.

Call to action jako “must have” dobrego newslettera

Newslettery mogą być w pewnym sensie “bezinteresowne”, jednak Twoim celem nie jest tylko to, by e-mail został otworzony, ale przede wszystkim to, by odbiorca w pożądany sposób na niego zareagował. Dlatego tak ważne są przyciski wzywające do działania, tzw. CTA (Call To Action), umieszczane często na banerach. Mogą przenosić klienta bezpośrednio na stronę produktu lub firmowego bloga, gdzie dane zagadnienie jest szerzej opisywane. Przykładowy tekst mógłby brzmieć następująco:

Wejdź na bloga i poznaj 5 zasad skutecznego marketingu!

Kliknij i odbierz swój indywidualny rabat 15%!

Warto sprawdzić w statystykach newslettera lub takich rozwiązaniach jak np. Google Analytics, czy zastosowanie CTA daje w Twoim przypadku pozytywne rezultaty. Najprawdopodobniej tak właśnie będzie. 

Systematyczność, ale i… umiar!

Na początku tworzenia marketingowych e-maili, warto określić, jak często chcesz je wysyłać. Nikt nie lubi czuć się przytłoczony nadmiarem informacji. E-mail marketerzy najczęściej decydują się na dwutygodniowe odstępy. Dużo jednak zależy od specyfiki branży, w której prowadzisz swój sklep www. Newsletter skutecznie przypomina klientowi o ofercie sklepu i często sprawia, że zagląda on na stronę “przy okazji”, by zapoznać się z nowościami. Pamiętaj, że zbyt duża liczba wysyłanych do klientów e-maili to bardzo prosta droga do anulowania subskrypcji.

 

Profesjonalny newsletter może stanowić ważny kanał sprzedażowy w Twoim sklepie internetowym. Zadbaj zatem zarówno o kwestie poruszone w artykule, jak również o poprawność stylistyczną, ortograficzną oraz ogólną estetykę wiadomości. Klient zapisany na newsletter powinien wiedzieć, że jest dla Ciebie ważny i może liczyć na pierwszeństwo w otrzymywaniu atrakcyjnych ofert. Powodzenia!