Choć zakupy online dla wielu osób są dzisiaj codziennością, kwestia tego, czy zwrot kosztów przesyłki przy odstąpieniu od umowy ponosi sprzedawca nadal budzi wątpliwości. Co na ten temat mówią przepisy?
Zwrot paczki – kto płaci za przesyłkę?
Zgodnie z prawem, jeśli konsument* zdecyduje się odstąpić od zawartej przez Internet umowy sprzedaży w ustawowym, 14-dniowym terminie, ma obowiązek pokrycia kosztów przesyłki zwrotnej – a więc kosztów odesłania towaru do Sprzedawcy. Ale uwaga – taka zasada obowiązuje tylko wówczas, gdy wskażesz to w swoim regulaminie sprzedaży! Jednocześnie musisz pamiętać, że powinieneś zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności – obejmuje to także koszty dostarczenia rzeczy do kupującego. W takiej sytuacji możesz zwrócić równowartość najtańszej możliwej dla danego towaru opcji przesyłki, jaką posiadasz w swojej ofercie. Aby ta zasada mogła jednak zadziałać, powinieneś posiadać w regulaminie odpowiednie postanowienia w tym względzie.
Wyjaśnijmy to na przykładzie: konsument miał do wyboru dwie opcje dostawy zamówionego towaru: wysyłkę kurierem za 15 zł i Pocztą Polską za 10 zł. Wybrał droższą opcję – wysyłkę kurierem, a zatem za przesyłkę zapłacił 15 zł. Jeśli następnie zdecydował się na zwrot towaru, a Ty posiadasz właściwy regulamin, to możesz zwrot kosztów przesyłki przy odstąpieniu od umowy pomniejszyć o 5zł – z racji tego, najtańsza dostępna opcja przesyłki zamówionego przez kupującego towaru wynosiła 10zł.
Co ważne: konsument nie musi pokrywać kosztów związanych ze zwrotem przesyłki, jeżeli nie poinformowałeś go odpowiednio o konieczności ich poniesienia. Jeśli korzystasz z przypadkowych wzorów regulaminów dostępnych w Internecie, nie możesz mieć pewności co do ich zgodności z prawem. Dlatego właśnie warto skorzystać z Kreatora Legal Geek – dostępne w nim dokumenty tworzone są przez prawników z wieloletnim doświadczeniem w branży e-commerce. Wraz z dokumentami z Kreatora będziesz ponadto na bieżąco otrzymywać aktualizacje w przypadku zmian w prawie.
Regulamin sklepu internetowego
Pakiet dokumentów niezbędnych do prowadzenia sprzedaży w sklepie internetowym.
Wersja polska — dla sprzedających w Polsce
399
zł netto / rok
Zwrot towaru używanego – jakie mogą być konsekwencje?
Zgodnie z prawem konsument, który kupił towar w sklepie online i używał go, a nie upłynął jeszcze termin odstąpienia od umowy, co do zasady nadal może od umowy odstąpić. Jeśli posiadasz właściwy regulamin, konsument w takim wypadku będzie jednak odpowiadać za zmniejszenie wartości produktu, wynikające z korzystania z niego w sposób wykraczający poza konieczny do zapoznania się z jego właściwościami. Mówiąc w skrócie, konsument ma więc prawo do zapoznania się z towarem w podobny sposób, w jaki mógłby to uczynić w sklepie stacjonarnym. A zatem może przymierzyć buty czy sukienkę, ale nie może przebiec w tych butach maratonu czy pójść w zakupionej sukience na imprezę.
Jeśli konsument zdecyduje się na zwrot tak zużytego towaru, możesz domagać się od niego odpowiedniej rekompensaty – jeśli oczywiście przy zakupie przedstawiłeś konsumentowi odpowiedni regulamin sprzedaży.
Jeśli potrzebujesz pomocy w stworzeniu właściwego regulaminu sklepu internetowego, zachęcamy do skorzystania z Kreatora Legal Geek, który odpowiednio Cię zabezpieczy. Nasz generator regulaminu sklepu internetowego pozwoli Ci wygenerować wszystkie niezbędne dokumenty niezbędne do uruchomienia w sklepu internetowego nawet w 5 min!
*Musisz pamiętać, że od stycznia 2021 roku od umowy może odstąpić nie tylko konsument, ale też niektórzy przedsiębiorcy! Więcej informacji na ten temat znajdziesz w tym wpisie: Styczniowe zmiany prawa dla e-commerce – przedsiębiorca jak konsument?
Korzystając z naszego Kreatora otrzymujesz na bieżąco aktualizacje w przypadku zmian w prawie, mających wpływ na treść dokumentów.