UX – co to jest i jakie ma znaczenie dla sklepów online?

UX w sklepie internetowym

Spis treści

UX to pojęcie, z którym “za pan brat” powinien być każdy właściciel sklepu internetowego lub osoba nim zarządzająca. Dlaczego? Z jednej strony, dobry UX potrafi sprawić, że klienci pokochają zakupy w Twoim sklepie www. Z drugiej strony, popularne błędy w UX skutecznie zniechęcą do przebywania na Twojej witrynie dłużej niż kilkanaście sekund. Czym zatem jest UX i jakie są jego podstawowe zasady? Zapraszamy do lektury!

Czym jest UX i dlaczego warto znać to pojęcie?

UX, czyli user experience, można przetłumaczyć jako “doświadczenie użytkownika”. Rozumiemy je jako całokształt jego odczuć, wrażeń, doświadczeń z użytkowania strony internetowej (pojęcie to dotyczy również oprogramowania czy aplikacji). Jak nietrudno się domyślić, twórcom stron www, szczególnie w dobie tak wysokiej konkurencyjności, zależy, by doświadczenia użytkowników były możliwie jak najlepsze. Jak to osiągnąć?

Dobry UX w sklepie internetowym, czyli jaki?

Dobry UX sprawia, że użytkownik z przyjemnością surfuje po naszej witrynie, a w przypadku sklepów internetowych – dokonuje zakupów w sposób łatwy, intuicyjny, bezproblemowy. Rolą UX Designera jest wsparcie dewelopera, programisty lub/i grafika w procesie projektowania sklepu internetowego. Jego celem jest, aby strona główna i poszczególne podstrony były użyteczne, intuicyjne i atrakcyjne. Użytkownik powinien w prosty sposób dotrzeć w interesujące go miejsce. Przykłady:

  1. użytkownik chce znaleźć konkretny produkt – wdrażamy intuicyjny podział na kategorie, wyszukiwarkę oraz możliwość filtrowania produktów,
  2. użytkownik chce wrócić na stronę główną – stosujemy podlinkowany logotyp naszej strony w lewej górnej części każdej podstrony w serwisie,
  3. użytkownik chce przeczytać regulamin sklepu internetowego lub zapoznać się z polityką prywatności – zamieszczamy stosowne odnośniki w stopce, gdyż to właśnie tam będzie w pierwszej kolejności szukał tych dokumentów.
UX w e-commerce: dobre praktyki

Kluczowym zadaniem UX Designera lub osoby odpowiedzialnej za funkcjonowanie sklepu internetowego jest sprawienie, by odczucia użytkownika z poruszania się po witrynie były jak najlepsze. W tym celu stosuje się zarówno elementy graficzne (przejrzysta strona główna i podstrony, nowoczesny wygląd, atrakcyjne zdjęcia i grafiki), jak i usprawnienia technologiczne (czytelny podział na kategorie, możliwość filtrowania produktów, wewnętrzna wyszukiwarka). 

Kluczowy w przypadku sklepów internetowych jest bezproblemowy i sprawny proces zakupu, czyli droga użytkownika od dodania produktu do koszyka, przez wybór formy wysyłki i płatność do finalizacji zamówienia. Zjawisko tzw. porzuconych koszyków najlepiej świadczy o tym, jak duże znaczenie w e-commerce ma sprawna ścieżka zakupowa. Dobre praktyki w tym zakresie to np. możliwość złożenia zamówienia bez rejestracji, autouzupełnianie formularza czy automatycznie wyliczana kwota, jakiej brakuje do darmowej wysyłki.

Przeczytaj: Jak ułatwić klientowi zakupy w sklepie internetowym – 8 skutecznych sposobów

UX w e-commerce: najczęściej popełniane błędy

Błędów, które można popełnić projektując swój sklep internetowy jest wiele i każdy początkujący e-przedsiębiorca z pewnością popełni kilka z nich. Grunt to wyciągać wnioski i nieustannie usprawniać swoje działania w sieci. W naszym artykule: 5 największych błędów sklepów internetowych, omawialiśmy m.in. kwestię nadmiernie rozbudowanej strony www, małej przejrzystości informacji (lub wręcz ich ograniczonej widoczności) czy braku wersji mobilnej (responsywnej). Wszystkie wspomniane elementy stanowią błąd z perspektywy doświadczeń użytkownika!

Na jakie jeszcze błędy można napotkać przeglądając sklepy internetowe? M.in. duże ilości tekstu, często pisane pod kątem SEO, znajdujące się nad listą produktów. O ile w wersji desktopowej jest to jeszcze do “przełknięcia”, tak w przypadku wersji mobilnej skutecznie zniechęca do scrollowania w poszukiwaniu produktów. Innym błędem są zdjęcia produktów w zbyt niskiej rozdzielczości (kiepska jakość) lub w zbyt wysokiej (długi czas ładowania się karty produktu). Często brakuje również danych kontaktowych w widocznym miejscu, jak również klarownej informacji o kosztach wysyłki i możliwości dokonania bezproblemowego zwrotu. Pamiętajmy, że stanowi to obecnie niezwykle istotną wartość dla klientów sklepów www.

Warto przeczytać: Pozycjonowanie sklepu internetowego – 5 dobrych praktyk dla początkujących

Artykuł stanowi wprowadzenie do tematu związanego z UX. W przyszłości z pewnością będziemy dalej go rozwijać, zamieszczając szereg dobrych i złych praktyk w tym zakresie. Jeżeli nie chcesz przegapić naszych kolejnych tekstów, zaobserwuj nasz profil na Facebooku, gdzie informujemy o nowych wpisach!

Powiązane artykuły

Wskazówki dla sprzedawców

BDO w sklepie internetowym – co to takiego?

Co to jest BDO?   BDO  to skrót od Baza danych o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami. Jest to cyfrowy system firm, które wprowadzają produkty

Aktualności prawne

Jakie obowiązki wprowadza DSA?

DSA wprowadza szereg zróżnicowanych obowiązków, które są różne w zależności od skali działalności podmiotu do którego mają zastosowanie. Inne obowiązki będą dotyczyły dostawcy, który jest

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC20

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

EXTRA20

KOD WAŻNY DO 18.09.2023 roku, godz. 23:59

Promocja na start w Kreatorze!

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!