Ogromna konkurencja na rynku e-commerce mobilizuje nowych przedsiębiorców do świadczenia usług online na wysokim poziomie. Otwierając swój sklep internetowy, warto od samego początku stosować praktyki upraszczające klientom składanie zamówień, a jednocześnie – świadczące o profesjonalizmie Twoje marki. Sprawdź, jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy online i postaraj się ich uniknąć!

1. Zbyt rozbudowana strona www

Sklep internetowy powinien mieć przejrzystą strukturę. Intuicyjna obsługa i sprawny proces robienia zakupów online to podstawa funkcjonowania sklepu www na rynku. Nowoczesne narzędzia umożliwiają stworzenie dobrze zoptymalizowanego sklepu internetowego nawet w ciągu kilku dni! Dobrym pomysłem może być skorzystanie z usług dostawców gotowego oprogramowania do prowadzenia sklepu internetowego (np. Shoper czy Sky-Shop), gdzie w cenie rocznego abonamentu otrzymasz nie tylko przyjazny dla użytkowników szablon sklepu internetowego, ale również szereg niezbędnych funkcjonalności. Przy tak dużej konkurencji na rynku e-commerce, sklepy trudne w obsłudze, przeładowane grafiką, nieczytelne – są na ogół spisane na straty. Nie warto zniechęcać potencjalnych klientów. Dobrze zaprojektowana witryna, zgodna z zasadami UX (User Experience) znacząco zwiększa szanse na to, że użytkownik doda produkt do koszyka i sfinalizuje zamówienie.

2. Działalność na pograniczu prawa

Aby sklep internetowy mógł działać zgodnie z obowiązującym prawem, sprzedawca powinien przygotować przede wszystkim regulamin i politykę prywatności. Ich brak może narazić Cię na dotkliwe konsekwencje, w tym kary pieniężne! Tworząc dokumentację należy jednak uważać, aby nie złamać przy tym prawa – niektóre postanowienia mogą stanowić tzw. klauzulę niedozwoloną, nawet jeśli z pozoru wydają się korzystne dla sprzedawcy. Przykładem takiej klauzuli może być wskazanie, że do złożenia reklamacji konieczne jest załączenie paragonu – ten pozornie nieszkodliwy wymóg może narazić Cię na odpowiedzialność, gdyż ogranicza on prawa konsumenta. Kupujący może bowiem potwierdzić zakup w Twoim sklepie również na inne sposoby – nie tylko za pomocą paragonu. 

Aby mieć pewność, że dokumenty stanowiące podstawę funkcjonowania Twojego biznesu online będą należycie przygotowane, warto skorzystać z usług ekspertów. Dobrą propozycją dla przedsiębiorców e-commerce jest nasz Pakiet e-Sprzedawcy, dzięki któremu otrzymasz zestaw niezbędnych dokumentów dla sklepu internetowego

3. Mało przejrzyste informacje lub ich ograniczona widoczność

Typowy użytkownik sklepu internetowego jest niecierpliwy. Jeśli w ciągu kilkudziesięciu, a nawet kilkunastu sekund nie znajdzie poszukiwanych informacji na temat produktu, czasu i kosztów dostawy, warunków zwrotów i reklamacji czy dostępnych metod płatności, złoży zamówienie w innym sklepie www. Należy zatem zadbać o właściwe informacje w sklepie, przede wszystkim w regulaminie, ale też na poszczególnych podstronach (np. stronach produktowych, w specjalnej zakładce o metodach i kosztach dostawy) lub nawet bezpośrednio na stronie głównej. Trzeba przy tym pamiętać, że informacje zamieszczane w sklepie powinny być spójne z postanowieniami regulaminu.

4. Brak dedykowanej wersji mobilnej

Jak wynika z danych statystycznych, w 2020 roku z urządzeń mobilnych korzystało ponad 30 mln Polaków w wieku 16-64 lat. W tym czasie wydano na zakupy w Internecie o 24,2 proc. więcej niż w roku poprzednim, z czego 35,5 proc. wszystkich transakcji zostało zrealizowanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Mimo tak dużego udziału, wciąż nie wszystkie sklepy internetowe mają witryny dostosowane do smartfonów i tabletów, a przecież coraz większa grupa klientów e-sklepów w ogóle nie przegląda ich na komputerze! Posiadanie wersji mobilnej (a najlepiej responsywnej) sklepu internetowego to niemalże obowiązek nowoczesnego e-sprzedawcy. Jest to szczególnie ważne również pod kątem SEO, gdyż algorytmy wyszukiwarek preferują witryny przyjazne urządzeniom mobilnym.

5. Brak działań z zakresu SEO

Brak jakichkolwiek działań optymalizujących z zakresu SEO to brak widoczności Twojego sklepu internetowego w Google, a w konsekwencji – dużo mniejszy ruch. Warto zapoznać się z podstawowymi zasadami optymalizacji stron internetowych, gdyż wiele działań można wdrożyć samodzielnie, bez fachowej wiedzy z zakresu IT, np. odpowiednie opisy kategorii czy firmowy blog. Więcej na temat tego, jak w stosunkowo prosty i niedrogi sposób zwiększyć swoją widoczność w wyszukiwarkach dowiesz się z naszego artykułu:  Pozycjonowanie sklepu www – 5 podstawowych zasad. Oczywiście to tylko początek drogi – działając w bardzo konkurencyjnej branży lub na szerokim rynku warto rozważyć wsparcie specjalistów z zakresu SEO.

Jeśli uda Ci się ominąć wspomniane 5 błędów, które mogą spowodować falstart w e-biznesie, będziesz na dobrej drodze, by osiągnąć swoje cele. Pamiętaj, że osobista edukacja oraz korzystanie z usług ekspertów skutecznie skracają czas wypłynięcia na szerokie wody w sektorze e-commerce.