Analityka ruchu na stronie internetowej to jeden z obszarów działań, które powinien prowadzić każdy przedsiębiorca na rynku e-commerce. Nowoczesne rozwiązania analityczne pozwalają zdobyć szeroką wiedzę o użytkownikach, co z pewnością jest pożyteczne, jednak z drugiej strony – gromadzą i rejestrują ogromne ilości danych. Są to m.in. dane osobowe, które zgodnie z RODO podlegają ochronie. Jak zatem prowadzić działania analityczne, a jednocześnie – funkcjonować w sieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa?
Na czym polegają rozwiązania analityczne w sieci?
Analityka w sieci, to w największym uogólnieniu zestaw działań, mających na celu zgromadzenie danych o użytkownikach oraz o tym, jak zachowują się podczas korzystania z danego serwisu internetowego. Dzięki dostępnym rozwiązaniom analitycznym, właściciel sklepu internetowego może dowiedzieć się w jakim wieku są osoby najczęściej odwiedzające stronę, która płeć chętniej obserwuje wybrane produkty lub która podstrona gromadzi największe zainteresowanie. Zebrane w ten sposób informacje pozwalają nie tylko jeszcze lepiej dopasować ofertę firmy do potrzeb i zainteresowań użytkowników, ale również kierować spersonalizowane reklamy do tych, którzy odwiedzili stronę lub dodali produkty do koszyka (tzw. remarketing). Praktycznie każdy użytkownik sieci niejednokrotnie przekonał się, że to jakie strony ogląda w Internecie, ma wpływ na to, jakie reklamy są mu wyświetlane. Nie byłoby to możliwe bez zaawansowanych narzędzi analitycznych.
Czy analityka internetowa zbiera dane osobowe użytkowników?
Tak, działania analityczne prowadzone na stronach internetowych zbierają takie dane. Nie chodzi tutaj nawet o to, co najczęściej postrzegamy jako dane osobowe, czyli imię, nazwisko, adres czy numer telefonu,a bardziej o informacje, które pozwalają zidentyfikować danego użytkownika. Może to być np. unikalny identyfikator znajdujący się w plikach cookies. Zgodnie z zasadami RODO, korzystając z narzędzi analitycznych w naszym sklepie internetowym czy na tzw. landing page, jesteśmy podmiotami, które zbierają i przetwarzają dane osobowe użytkowników. Jakie ma to konsekwencje? Przede wszystkim obowiązek informacyjny, konieczność otrzymania zgody od użytkownika oraz posiadanie aktualnej polityki prywatności RODO i cookies.
Polityka prywatności RODO i cookies
Pomaga spełnić obowiązek informacyjny wynikający z RODO i - w zakresie plików cookies - Prawa komunikacji elektronicznej.
Wersja polska — dla sprzedających w Polsce
159
zł netto / rok
Wersja polska i angielska — dla sprzedających w Unii Europejskiej
329
zł netto / rok
Pliki cookies a pliki cookies stron trzecich
O plikach cookies pisaliśmy już w artykule: Pliki cookies – co to takiego i jak je wykorzystywać zgodnie z prawem? W kontekście rozważań o ochronie danych osobowych w sieci, warto wspomnieć o plikach cookies stron trzecich. O ile własne pliki cookies są zamieszczane w domenie witryny, którą odwiedza użytkownik, tak pliki cookies stron trzecich ustawiane są na ogół, jak sama nazwa wskazuje – przez strony trzecie, np. oprogramowanie wspierające prawidłowe funkcjonowanie strony internetowej lub programy zbierające informacje w celach reklamowych. Mogą to być narzędzia analityczne czy portale społecznościowe. Przykład? Przycisk “lubię to” na stronie internetowej, który daje możliwość gromadzenia danych firmie Facebook. Warto wspomnieć, że w ostatnich latach obserwuje się działania najważniejszych przeglądarek internetowych, mające na celu ograniczenie roli plików cookies stron trzecich jako źródła danych dla zewnętrznych programów czy narzędzi.
Narzędzia analityczne w sieci
Charakterystyka narzędzi używanych do analityki zachowań internautów to temat na osobny artykuł. W największym skrócie, należy wspomnieć o Matomo, Google Analytics, Google Tag Manager. Specjaliści SEO, zajmujący się pozycjonowaniem stron internetowych wykorzystują m.in. narzędzie Ahrefs. Z kolei oprogramowanie Hotjar pozwala dowiedzieć się na co dokładnie zwracają uwagę użytkownicy na oglądanej stronie (np. w które miejsca “klikają” kursorem).
O co należy zadbać względem użytkowników?
Szczegółowe wytyczne w zakresie obowiązków prawnych zależą od tego jakie dokładnie dane osobowe są pozyskiwane oraz w jaki sposób i przez jakie podmioty są analizowane, np. czy dochodzi do międzynarodowego transferu danych. Na pewno ważnym jest, by zapytać użytkowników o zgodę na przetwarzanie plików cookies do celów analitycznych oraz marketingowych wraz z możliwością późniejszej edycji swoich preferencji. Konieczne jest również posiadanie aktualnej dokumentacji RODO, a dokładniej – polityki prywatności RODO i cookies. Jest to podstawa i minimum działań, które każdy e-przedsiębiorca powinien podjąć.