Sklep internetowy postrzega się powszechnie jako znacznie tańszą alternatywę dla sklepów stacjonarnych. W dużym stopniu jest to prawdą, jednak początkujący e-przedsiębiorcy często nie zdają sobie sprawy z wielu działań, które należy podjąć „na start”. Pisaliśmy o tym więcej w artykule: Czego potrzebujesz, by założyć sklep internetowy? Z niniejszego wpisu dowiesz się natomiast ile kosztuje taki „pakiet startowy” aby ruszyć z własnym biznesem w sieci.
Kasa fiskalna
Na potrzeby artykułu, skupiliśmy się tylko i wyłącznie na kosztach początkowych, czyli takich, które należy ponieść aby wystartować z działalnością w Internecie (bez wydatków stałych, jak np. składki ZUS, zakup towaru czy nakłady na reklamę. Jeśli jednak jesteś zainteresowany jak wypromować nowy sklep internetowy warto przeczytać: Reklama nowego sklepu internetowego | Kreator Legal Geek). Kosztem, który wiele osób uważa za obowiązkowy, jest zakup kasy fiskalnej. Jest to wydatek rzędu 1000-2000 zł, jednak kwotę do 700 zł (pod pewnymi warunkami) zwróci Ci państwo. Co ważne – w wielu przypadkach kasa fiskalna wcale nie jest obowiązkowa! Pisaliśmy o tym w artykule: Sklep internetowy a kasa fiskalna. Kiedy jest obowiązkowa?
Domena i hosting
Chcąc prowadzić sklep internetowy musisz posiadać domenę (adres sklepu www) oraz hosting, czyli miejsce na serwerze. Jednak mamy dobrą wiadomość – w większości firm oferujących domeny, pierwszy rok jest darmowy! Natomiast co do hostingu, jeśli dopiero zaczynamy, z powodzeniem wystarczy nam podstawowy hosting w cenie 200-300 zł rocznie. Jest również sposób na to by uniknąć tego wydatku, ale o tym za chwilę.
Oprogramowanie do obsługi sklepu internetowego
Chcąc sprzedawać w sieci, niezbędne jest oprogramowanie sklepu www, czyli platforma do obsługi strony, zamówień, bazy danych klientów, płatności, wysyłek, itd. Możesz w tym zakresie skorzystać z oprogramowania zainstalowanego na własnym serwerze (jeśli taki posiadasz) lub wybrać popularny model SaaS (Software as a Service – “oprogramowanie jako usługa”). W przypadku tego drugiego wariantu, w cenie miesięcznego abonamentu (w pierwszym roku działalności to ok. 30-40 zł) otrzymasz również miejsce na serwerze oraz szereg niezbędnych funkcjonalności. Popularne firmy, które oferują gotowe rozwiązania w tym zakresie to m.in. Shoper oraz Sky Shop.
Szata graficzna
Stworzenie indywidualnego projektu graficznego dla Twojego e-sklepu może kosztować w agencji digitalowej lub u freelancera kilka tysięcy złotych. Świetnym rozwiązaniem są gotowe, responsywne (dopasowane do urządzeń mobilnych) szablony graficzne, dostępne na platformach do obsługi sklepu www. Ich koszt to ok. 500-1000 zł.
Regulamin i polityka prywatności
Bardzo ważne w prowadzeniu działalności online jest posiadanie odpowiedniej dokumentacji prawnej, przede wszystkim regulaminu sklepu internetowego, polityki prywatności oraz dokumentów RODO. W jednym z naszych wpisów informowaliśmy o przykrych konsekwencjach braku właściwej polityki prywatności. Komplet niezbędnych dokumentów oraz gwarancję ich aktualizacji możesz uzyskać decydując się na Pakiet E-Sprzedawcy Legal Geek, który w rocznym abonamencie kosztuje zaledwie 28 zł netto miesięcznie.
Regulamin sklepu internetowego
Pakiet dokumentów niezbędnych do prowadzenia sprzedaży w sklepie internetowym.
399
zł netto / rok
Opisy i zdjęcia produktów
Jeśli tylko jest taka możliwość – warto postawić na własne, oryginalne zdjęcia i opisy produktów. Pisaliśmy o tym szerzej w artykule: Kopiowanie zdjęć i opisów produktów. Dlaczego nie powinieneś tego robić? Przykładowy koszt 50 zdjęć produktowych to ok. 2500 zł, natomiast 50 opisów produktów to ok. 1500 zł. Na początek, możemy jednak skorzystać ze zdjęć producenta (jeśli wyraża na to zgodę) oraz przygotować opisy samodzielnie. O tym jak zrobić to w sposób profesjonalny pisaliśmy w poradniku: Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym zgodnie z zasadami SEO?
Podsumujmy zatem wydatki „na start”, biorąc pod uwagę pierwsze 3 miesiące prowadzenia sklepu internetowego. Zakładając skorzystanie z platformy do obsługi sklepu internetowego, gotowego szablonu graficznego, abonamentu na dokumentację prawną oraz samodzielne wykonanie zdjęć i opisów produktów, musimy dysponować budżetem w wysokości minimum ok. 1500 zł. W przypadku konieczności skorzystania z usług specjalistów (konfiguracja, zdjęcia, opisy) koszt ten wzrośnie do ok. 7000 zł. Należy oczywiście pamiętać, że nie uwzględniliśmy w naszych obliczeniach trzech kluczowych, a zarazem bardzo indywidualnych kwestii – kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, zatowarowania sklepu www oraz nakładów na reklamę.