Jak założyć sklep internetowy? Rozpoczęcie działalności polegającej na sprzedaży w sieci wbrew pozorom nie jest szczególnie trudne. Jak do każdej formy biznesu, również do działalności w obszarze e-commerce należy jednak odpowiednio się przygotować. W niniejszym artykule dowiesz się, czego potrzebujesz, aby stworzyć swój własny sklep internetowy. Zaczynajmy!

Po pierwsze – forma prawna. Czy musisz zakładać działalność gospodarczą?

Jeszcze do niedawna odpowiedź na to pytanie była jednoznaczna. Aby sprzedawać produkty lub usługi online, niezbędne było posiadanie własnej firmy, np. jednoosobowej działalności gospodarczej. W 2018 roku doszło do zmian, dzięki którym możliwe jest prowadzenie tzw. działalności nierejestrowanej – niewymagającej wpisu do oficjalnego rejestru. Należy pamiętać, że miesięczna wysokość przychodów w ramach takiej działalności nie może przekroczyć połowy minimalnego wynagrodzenia brutto. W 2021 roku maksymalny pułap wynosi więc 1400 zł brutto w skali miesiąca. Jeśli osiągniesz wyższe przychody, w ciągu 7 dni powinieneś zgłosić swoją działalność do rejestru CEiDG. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym poradniku: Działalność nierejestrowana w sklepie internetowym.

Po drugie – oprogramowanie do prowadzenia sklepu

Część przedsiębiorców zleca firmom informatycznym stworzenie sklepu internetowego „skrojonego na miarę” i uwzględniającego szereg specyficznych wytycznych. Większość osób sięga jednak po gotowe rozwiązania dla e-commerce, co stanowi nie tylko wygodną, ale na ogół również tańszą alternatywę. Możemy wyróżnić dwa główne rodzaje takich rozwiązań: oprogramowanie instalowane na wybranym przez Ciebie serwerze (np. PrestaShop, WooCommerce), albo oprogramowanie udostępniane przez usługodawcę (np. Shoper,  Sky-Shop) w modelu SaaS – a więc na serwerach zapewnianych przez dostawcę usługi.

Oprogramowanie instalowane przez Ciebie na serwerze często jest bezpłatne – należy je pobrać ze strony producenta, zainstalować na serwerze oraz odpowiednio skonfigurować. Jeśli potrzebujesz niestandardowych modułów lub rozwiązań graficznych – możesz je dodatkowo dokupić.

Platformy SaaS są natomiast gotowymi systemami z dużą liczbą funkcjonalności oraz możliwościami integracji z aplikacjami zewnętrznymi. Z tego rodzaju oprogramowania korzysta się na ogół na zasadach rocznej lub miesięcznej opłaty abonamentowej.

Po trzecie – domena i hosting

Domena to w największym skrócie adres internetowy, który należy wpisać na pasku adresu w przeglądarce, aby wyświetlić stronę Twojego sklepu internetowego. Najczęściej więc wybiera się nazwy domen odpowiadające nazwie sklepu internetowego – po to, aby Twoim klientom łatwo było Cię odnaleźć w Internecie. Musisz jednak uwzględnić wymogi rejestratorów domen, zwłaszcza w zakresie możliwych do wykorzystania znaków. Przykładowo, zarejestrowanie domeny “legalgeek!.pl” nie powiodłoby się – wykrzyknik nie może być częścią składową nazwy domeny.

Niektóre ze wspomnianych wyżej platform SaaS oferują swoim Klientom pomoc w rejestracji domeny. Domenę możesz też wykupić za pośrednictwem innej firmy – wybór usług w tym zakresie jest spory. Przykładowo, najczęściej usługi takie zapewniają firmy hostingowe. Jak sama nazwa wskazuje, oferują one również hosting, czyli przestrzeń na serwerze dla Twojego sklepu www, co może być dla Ciebie istotne zwłaszcza w sytuacji, w której nie korzystasz z oprogramowania dla sklepu w modelu SaaS. W zależności od potrzeb i warunków danego usługodawcy, możesz np. kupić hosting razem z domeną w ramach rocznego abonamentu.

Wybierając domenę dla swojej firmy, warto przeczytać artykuł: Nazwa sklepu internetowego. Jakich unikać?

Pakiet E-Sprzedawcy

Po czwarte – wymogi formalne. Jakich dokumentów potrzebujesz na start?

Chcąc prowadzić legalną działalność w sieci, nie masz innego wyjścia – musisz posiadać komplet niezbędnych dokumentów. Brak wymaganej przez przepisy dokumentacji może skutkować dotkliwymi karami finansowymi – warto więc podejść do tego tematu poważnie.

Niektóre z dokumentów powinieneś opublikować w swoim sklepie. Są to przede wszystkim:

  • regulamin sklepu internetowego,
  • polityka prywatności, regulująca kwestie przetwarzania danych osobowych oraz plików cookies.

Jeśli w Twoim sklepie można założyć konto użytkownika lub wysyłasz newsletter, warto też zadbać o regulaminy dla tych usług.

Oprócz powyższego musisz pamiętać, że przepisy wymagają od Ciebie posiadania także innego rodzaju dokumentacji – poufnych dokumentów dotyczących przetwarzania przez Ciebie danych osobowych. Obejmują one w szczególności:

  • analizę ryzyka,
  • politykę ochrony danych,
  • rejestr czynności przetwarzania.

Dzięki tym dokumentom będziesz w stanie wykazać, że procesy przetwarzania danych w Twojej działalności przebiegają prawidłowo i stosujesz adekwatne zabezpieczenia. Co ważne, wymóg posiadania tej dokumentacji dotyczy także osób prowadzących tzw. działalność nierejestrowaną!

Ze względu na to, jak ważna dla Twojego bezpieczeństwa jest właściwa dokumentacja dla sklepu, kompletując ją nie warto korzystać z niesprawdzonych i często nieaktualnych wzorów, które można znaleźć w sieci. Z naszej strony możemy polecić nasz Pakiet e-Sprzedawcy, dostępny w ramach Kreatora Legal Geek – jest to rozwiązanie opracowane przez prawników specjalizujących się w tematach e-commerce oraz RODO – dzięki któremu uzyskasz zestaw niezbędnych dokumentów.

Po piąte – właściwa konfiguracja sklepu

Nawet jeśli już zaopatrzyłeś się w wymagane przepisami dokumenty, nadal nie oznacza to, że pod kątem prawnym jesteś już całkowicie zabezpieczony. Dlaczego? Otóż może się zdarzyć, że mimo poprawnej dokumentacji, stworzyłeś swój sklep w taki sposób, że narusza on prawa kupujących. Przykładem takiej sytuacji może być zamieszczenie w sklepie automatycznie zaznaczonego checkboxa czy okienka z napisem “Akceptuję regulamin sklepu” – to duże naruszenie, bowiem kupujący, a zwłaszcza kupujący będący konsumentem, powinien samodzielnie i świadomie oświadczyć, że taki regulamin akceptuje. Na początku okienko musi więc być odznaczone.

Złym pomysłem jest także uzależnienie możliwości złożenia zamówienia od zaznaczenia przez kupującego zgody marketingowej czy zapisania się na newsletter. Takie wymuszanie zgód marketingowych może być dla Ciebie źródłem dużych problemów – użytkownik powinien w nieprzymuszony sposób zadecydować, czy chce otrzymywać od Ciebie marketing bezpośredni. Jeśli więc chce on tylko złożyć zamówienie w Twoim sklepie, bez zapisu na Twoją listę marketingową – pozwól mu na to.

Więcej informacji na ten temat udostępniamy w ramach wskazówek dołączanych do wspomnianego wcześniej Pakietu e-Sprzedawcy.

Po szóste – system płatności i wysyłek

Prowadzenie sklepu internetowego na ogół wiąże się z przyjmowaniem płatności online oraz sprawną organizacją wysyłek produktów do klientów. Warto w tym miejscu pocieszyć przyszłych e-przedsiębiorców. Istnieje szereg wygodnych rozwiązań, zarówno w zakresie szybkich płatności internetowych, jak również systemów wysyłek kurierskich. Dzięki nim możesz uruchomić wygodne dla klientów szybkie płatności lub zintegrować nadawanie przesyłek z oprogramowaniem sklepu. Jeśli korzystasz z platform e-commerce, techniczna strona wdrożenia takich opcji jest zazwyczaj ułatwiona przez gotowe wtyczki i integracje – często jednak dłużej od samej implementacji rozwiązania na stronie sklepu, trwa uruchomienie usługi po stronie dostawcy danego rozwiązania, co dobrze jest uwzględnić przy planowaniu daty startu gotowego sklepu.

 

Podsumowując, aby rozpocząć działalność w sektorze e-commerce, należy spełnić zarówno wymogi formalne (dotyczące działalności gospodarczej, odpowiedniej dokumentacji), jak również techniczne (właściwego skonfigurowania sklepu, wyboru odpowiedniego oprogramowania, hostingu, systemów logistycznych). Warto solidnie rozważyć wszystkie wymienione w artykule kwestie, abyś po kilku miesiącach działalności nie musiał dokonywać czasochłonnych i kosztownych zmian. Dzięki temu będziesz mógł skupić swoją uwagę i energię na tym, co przynosi Ci zyski, a więc na działalności operacyjnej, marketingu i obsłudze klientów.