Działalność nierejestrowana w sklepie internetowym

działalność nierejestrowana w sklepie internetowym

Spis treści

Myślisz o rozpoczęciu sprzedaży w Internecie, ale koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej wydają Ci się zbyt duże? Może chcesz najpierw przetestować swój pomysł, zanim wypłyniesz na głębokie wody? Jest na to sposób! Możesz zacząć działania w ramach działalności nierejestrowanej i prowadzić sklep internetowy całkowicie legalnie. Sprawdź, jakie zasady obowiązują w takim przypadku początkującego sprzedawcę.

Działalność nierejestrowana – dla kogo?

Koszty prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce skutecznie odstraszają osoby, które chcą rozpocząć drobną działalność handlową w sieci. Jest jednak rozwiązanie, które sprawia, że początki w e-biznesie są łatwiejsze. Zgodnie z ustawą Prawo przedsiębiorców, od 2018 roku można prowadzić działalność nierejestrowaną. Ogólnie rzecz biorąc, aby skorzystać z opcji prowadzenia „firmy na próbę” wystarczy, że w ciągu ostatnich 5 lat nie prowadziło się działalności gospodarczej (w tym w ramach spółki cywilnej). Poza tym, prowadzona przez Ciebie działalność nie może wymagać wcześniejszego uzyskania zezwolenia, koncesji czy licencji. W ten sposób, bez dodatkowych obciążeń w postaci składek ZUS, można otworzyć sklep internetowy.

Należy jednak pilnować miesięcznych przychodów, ponieważ nie mogą one przekroczyć połowy minimalnego wynagrodzenia brutto – w 2021 roku jest to kwota 1400 zł brutto. Co ważne, kwota ta nie łączy się z przychodem z innych źródeł, np. umowy o pracę lub umowy zlecenia. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż omawiany wyżej próg przychodów ulegnie zmianie w 2022 r. – wraz ze zmianą minimalnego wynagrodzenia brutto.

Rozliczenia w „firmie na próbę”

Aby skorzystać z tego rozwiązania, nie trzeba odwiedzać urzędów. Ewidencja sprzedaży może być prowadzona np. w arkuszu Excel. Rachunki imienne dla klientów można wystawiać ręcznie lub w programach księgowych. Rozliczenie z Urzędem Skarbowym z tej formy dochodu wykonuje się wraz ze złożeniem rocznej deklaracji podatkowej PIT. Jeśli jednak w danym miesiącu sprzedaż przekroczy kwotę 1505 zł brutto, to właściciel sklepu jest zobowiązany w ciągu 7 dni zgłosić działalność w CEIDG.

Regulamin zgodny z prawem

By prowadzić sklep internetowy, konieczne jest stworzenie regulaminu – także w przypadku działalności nierejestrowanej. Klient powinien mieć możliwość akceptacji takiego regulaminu jeszcze przed złożeniem zamówienia w sklepie. Regulamin musi być zgodny z obowiązującym prawem – przede wszystkim spełniać wymogi nałożone na sprzedawców przez ustawę o prawach konsumenta i kodeks cywilny. Powinny w nim być zawarte najważniejsze informacje, które regulują proces zakupowy, zwroty i reklamacje oraz zasady płatności i wysyłki. W regulaminie powinien się również znajdować załącznik z wzorem formularza odstąpienia od umowy, który przewidziany jest w ustawie o prawach konsumenta.

RODO w sklepie internetowym

Prowadzenie działalności nierejestrowanej nie zwalnia też z obowiązków w zakresie przetwarzania danych osobowych. Właściciel takiej działalności ma obowiązek pozyskiwać i przetwarzać tylko te dane, które są niezbędne do danego celu przetwarzania, czyli przede wszystkim – obsługi Klienta. Ważny jest również sposób przechowywania danych, tak aby do informacji o klientach nie miały wglądu osoby niepowołane.

W związku z wymogami m.in. ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (tzw. RODO), oprócz regulaminu w ramach każdego sklepu internetowego powinna pojawić się informacja o zasadach przetwarzania danych osobowych użytkowników sklepu. Sprzedawca powinien także poinformować o sposobie wykorzystywania przez niego plików cookies. Te obowiązki najłatwiej spełnić w ramach polityki prywatności.

Dokumentacja kierowana do Klientów i prezentowana w sklepie to jednak nie wszystko. Prawo narzuca na sprzedawcę obowiązek posiadania odpowiedniej dokumentacji wewnętrznej dotyczącej przetwarzania danych osobowych – obowiązek ten dotyczy także osób prowadzących działalność nierejestrowaną. Katalog takich poufnych dokumentów tworzą przede wszystkim analiza ryzyka, polityka ochrony danych i rejestr czynności przetwarzania.

 

Działalność nierejestrowana to dobry sposób na przetestowanie nowego pomysłu na biznes, szczególnie dla osób, które stawiają swoje pierwsze kroki w sektorze e-commerce. Pozwala uniknąć nadmiernej biurokracji, jak również składek ZUS, które w znacznym stopniu obciążają budżet początkującego przedsiębiorcy. Warto jednak pamiętać o tym, że prowadzenie sprzedaży w sieci nie zwalnia ze wszystkich obowiązków prawnych, takich jak przestrzeganie praw konsumentów czy spełnianie wymogów dotyczących przetwarzania danych osobowych. Dlatego też warto skorzystać z Kreatora Legal Geek i mieć pewność, że wszystkie dokumenty firmowe spełniają aktualne wymogi prawne.

Powiązane artykuły

ilustracja paragonu z kasy fiskalnej
Działalność nierejestrowana

Sklep internetowy a kasa fiskalna. Kiedy jest obowiązkowa?

Czy kasa fiskalna w sklepie internetowym jest obowiązkowa? To pytanie zadaje sobie wielu początkujących przedsiębiorców. Okazuje się, że w przypadku działalności online istnieje wiele sytuacji,