Dropshipping a zwrot towaru w sklepie internetowym

dropshipping

Spis treści

Dropshipping to dla wielu e-przedsiębiorców idealna forma prowadzenia działalności w sieci, przede wszystkim ze względu na wygodę i brak konieczności ponoszenia dużych nakładów finansowych na towar i jego magazynowanie. Sprzedaż online w tym modelu nie zdejmuje jednak ze sklepów internetowych pewnych obowiązków w stosunku do klientów. Z artykułu dowiesz się, jak przebiega od strony praktycznej i formalnej zwrot towaru w sklepie internetowym, korzystającym z usług hurtowni dropshippingowej.

Specyfika zwrotów towarów w modelu dropshipping

O tym czym jest dropshipping pisaliśmy szerzej w artykule: Dropshipping a regulamin i polityka prywatności sklepu internetowego. W największym skrócie – jest to model sprzedaży internetowej, w którym nie posiadamy fizycznie towaru, ale wystawiamy go na sprzedaż w naszym sklepie www. Po dokonaniu transakcji, towar do klienta wysyła wtedy współpracujący z nami magazyn, hurtownia lub sklep internetowy. Wszystko wygląda bezproblemowo – nie musimy inwestować w towar, opłacać i zarządzać powierzchnią magazynową czy dokonywać wysyłek. Co jednak jeśli klient zdecyduje się na zwrot towaru? W końcu każdy, kto zawiera umowę na odległość ma prawo do zwrotu towaru do 14 dni, a zarazem – do zwrotu środków. Powstaje pytanie jak przeprowadzać i rozliczać tego typu transakcje oraz kto ponosi za nie odpowiedzialność?

Szczególnie ważne w przypadku tego modelu sprzedaży jest posiadanie odpowiednio skonstruowanej (m.in. na podstawie ustaleń z hurtownią dropshippingową) dokumentacji. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że zarówno nasz regulamin sklepu internetowego, jak również pakiet e-sprzedawcy, dostosowane są do prowadzenia sprzedaży w modelu dropshipping.

Odnośnie dokumentacji pomiędzy Tobą, a hurtownią przeczytaj koniecznie nasz wpis dotyczący umowy powierzenia. Sprawdź, czy musisz ją zawierać!

Kto przyjmuje zwrot towaru w dropshippingu?

Odpowiedź na to pytanie może być tylko jedna: odpowiedzialny za zwrot towaru jest sprzedawca, czyli podmiot, który dokonał sprzedaży na odległość. Jeśli funkcjonujemy w ramach dropshippingu na podstawie umowy z hurtownią, to jeśli nie ustalimy inaczej, nasza firma będzie mieć obowiązek przyjąć zwrot oraz wypłacić klientowi należne środki wraz z kosztem dostawy (równowartość najtańszej dostępnej w e-sklepie formy wysyłki).

Warto jednak w tym miejscu zaznaczyć, że wiele hurtowni dropshippingowych ułatwia swoim klientom (właścicielom sklepów internetowych) wzajemną współpracę i dopuszcza możliwość przyjmowania zwrotów na swój magazyn.

Klient odesłał zamówiony towar.  Kto dokonuje zwrotu środków w dropshippingu?

Kiedy sprzedajemy produkty w ramach tradycyjnie prowadzonego sklepu internetowego, temat jest jasny – musimy w przypadku odesłania nam produktów, dokonać zwrotu środków na konto klienta. Co jednak jeśli działamy w ramach modelu dropshipping? Dokładnie to samo! To my sprzedaliśmy towar, więc to my musimy rozliczyć się z klientem. Naturalnie nasuwa się pytanie o to, w jaki sposób rozliczyć się wtedy z hurtownią. O tym w kolejnym akapicie.

Warto przeczytać: Kiedy sprzedawca ponosi koszty wysyłki zwrotnej?

Jak wygląda kwestia rozliczenia zwrotu z hurtownią dropshippingową?

Jak wyglądają wewnętrzne rozliczenia z hurtownią, magazynem czy współpracującym z nami sklepem www w przypadku zwrotów towarów? Jeśli hurtownia przyjmuje towar na swój magazyn, to najczęściej odbywa się to w ten sposób, że nie oddaje nam środków za zwrócony towar, zachowując je na poczet przyszłych transakcji. Innymi słowy, jeśli w przyszłości zawierane będą kolejne transakcje kupna-sprzedaży, to po prostu hurtownia obniży nam całkowitą kwotę do zapłaty o wartość zwróconego towaru lub towarów. 

Inny często stosowany model wzajemnych rozliczeń w dropshippingu odbywa się w następujący sposób: hurtownia przyjmuje towar od klienta i odsyła nam środki za dane zamówienie, a my zwracamy należność klientowi. Następnie hurtownia dokonuje korekty wystawionej nam uprzednio faktury, a dokładniej – odejmuje kwotę wartości towaru i dodaje koszt obsługi zwrotu.

Jak ograniczyć liczbę zwrotów w dropshippingu?

Dokładnie tak samo jak w przypadku prowadzenia sprzedaży internetowej w tradycyjnym sklepie internetowym z własnym magazynem. Ograniczenie liczby zwrotów to temat na osobny, bardziej obszerny artykuł i z pewnością taki pojawi się na naszym blogu. W przypadku dropshippingu warto jednak wspomnieć o konieczności posiadania adekwatnych opisów i zdjęć, szczególnie jeśli sami nie mieliśmy osobistej styczności z produktem, który sprzedajemy. Może się bowiem okazać, że produkt w rzeczywistości nieco odbiega od tego, jak jest prezentowany w sieci i naszą rolą jako sprzedawcy jest poprawa tej sytuacji, aby z jednej strony – zwiększyć sprzedaż, a z drugiej – ograniczyć liczbę zwrotów (a przy okazji – nieprzychylnych recenzji w sieci).

 

Powiązane artykuły

Zwroty i reklamacje

Uznana reklamacja a zwrot kosztów przesyłki

Reklamacje są nieodłącznym elementem każdej działalności handlowej. Nawet przy najwyższej staranności i jakości produktów, zawsze istnieje ryzyko, że coś może pójść nie tak. Kto więc

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC20

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

EXTRA20

KOD WAŻNY DO 18.09.2023 roku, godz. 23:59

Promocja na start w Kreatorze!

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!