Dropshipping to pojęcie odmieniane w ostatnich latach (a szczególnie w ostatnich miesiącach) przez wszystkie przypadki. Na czym polega ten model sprzedaży? W jaki sposób nawet początkujący przedsiębiorcy mogą generować w ten sposób zyski? Wreszcie – jak dostosować dokumentację sklepu internetowego do działalności opartej o dropshipping? Tego wszystkiego dowiesz się z niniejszego wpisu!

Dropshipping – czym jest i jak można w ten sposób zarabiać?

Dropshipping to w największym skrócie model sprzedaży, w którym sprzedawca nie posiada fizycznie danego towaru, zlecając jego wysyłkę do klienta bezpośrednio z magazynu producenta, hurtowni lub innego sklepu internetowego. Innymi słowy – organizujesz wprawdzie sprzedaż online, ale wysyłką towaru do klienta końcowego zajmuje się producent lub hurtownia. Niesie to za sobą wiele korzyści, m.in. brak konieczności zamrażania gotówki na zalegający na magazynie towar. Dropshipping ma też pewne wady – przykładowo może okazać się, że czas dostawy towaru do Klienta będzie dłuższy, niż gdybyś wysyłał go samodzielnie, albo w magazynie zabraknie towaru, który oferowałeś jako dostępny od ręki. 

Kto może prowadzić działalność na zasadach dropshippingu?

Dropshipping to dobry pomysł dla początkujących przedsiębiorców, jak również dla tych, którzy jakiś czas działają już na rynku e-commerce, ale chcą przetestować nową strategię lub popularność nowej linii produktów wśród swoich klientów. W sieci funkcjonują już hurtownie specjalizujące się w świadczeniu takich usług. Sklep internetowy oparty o dropshipping można założyć nawet nie prowadząc działalności gospodarczej – więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Działalność nierejestrowana w sklepie internetowym.

Jak można prowadzić dropshipping?

Możemy wyróżnić dwa rodzaje dropshippingu – w jednym z nich to Ty sprzedajesz towar klientowi, a Twój podwykonawca (np. hurtownia) tylko go dostarcza – a zatem to Ty wystawiasz kupującemu paragon lub fakturę. Taki model można nazwać dropshippingiem bezpośrednim. Istnieje jeszcze inny model dropshippingu, w którym podmiot prowadzący sklep internetowy pełni rolę jedynie pośrednika, a to hurtownia sprzedaje towar, wysyła go, rozpatruje ewentualne reklamacje, i rozlicza się z pośrednikiem w ustalonym systemie, np. prowizyjnym. 

Chcę otworzyć sklep www oparty o dropshipping. Co muszę zawrzeć w regulaminie i polityce prywatności?

Jak każdy sklep internetowy, również ten oparty częściowo lub w całości o model dropshippingu, powinien posiadać stosowny regulamin. Musi on precyzyjnie określać relacje z klientami kupującymi produkty w Twoim sklepie internetowym. Treść regulaminu sklepu działającego w modelu dropshippingu, w którym występujesz jedynie jako pośrednik, zależy w dużej mierze od ustaleń z podmiotem, który faktycznie zajmuje się sprzedażą. W tym wpisie skupimy się więc na regulaminie i polityce prywatności dla dropshippingu bezpośredniego, w ramach którego to Ty jesteś sprzedawcą i możesz samodzielnie określić treść potrzebnej dokumentacji. 

W takim wypadku regulamin sklepu powinien zawierać wszystkie elementy standardowego regulaminu sklepu internetowego, a zatem – przykładowo – zapisy dotyczące procesu sprzedaży, płatności, metod wysyłki towaru, zasady zwrotów i reklamacji. Możesz też określić, że w przypadku zwrotu towaru Klient powinien odesłać towar bezpośrednio do hurtowni – podając w regulaminie jej adres.

Regulamin sklepu internetowego

A jak wygląda dropshipping w kontekście danych osobowych? Powinieneś poinformować w polityce prywatności Twojego sklepu, że odbiorcą danych osobowych kupującego będzie hurtownia – otrzymuje ona bowiem dane potrzebne do wysyłki towaru. Z tego względu powinieneś też pamiętać o podpisaniu z hurtownią odpowiedniej umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.

Wszystkie te dokumenty znajdziesz w naszym Kreatorze!

Skąd wziąć dobre dokumenty do sklepu internetowego i dlaczego jest to tak ważne?

W sieci można znaleźć mnóstwo przykładowych regulaminów sklepów www, które przedsiębiorcy chętnie wykorzystują na swoich stronach. Kluczowe jest tu jednak słowo „przykładowych”. Działalność w zakresie dropshippingu w oparciu o taki regulamin może przebiegać pomyślnie, aż do pierwszej kontroli lub sporu z klientem. Podobne kłopoty mogą wiązać się ze skopiowaniem do sklepu przypadkowego wzoru polityki prywatności. Chcąc zabezpieczyć swoje interesy, należy skorzystać z dokumentów dopasowanych do specyfiki przedsiębiorstwa, a już szczególnie w działalności opartej o dropshipping. Jeśli chcesz prowadzić sprzedaż w modelu dropshippingu bezpośredniego, polecamy skorzystanie z Kreatora Legal Geek, gdzie otrzymasz nie tylko dostosowany do Twojej firmy, profesjonalny regulamin, politykę prywatności i umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych, ale również bieżące aktualizacje w przypadku istotnych zmian w prawie.