Logistyka dostaw w sklepie internetowym ‐ jakie rozwiązanie zastosować?

trzy paczki na palecie na niebieskim tle

Spis treści

W jaki sposób zorganizować dostawę produktów do klienta sklepu internetowego? Czasy samodzielnych wypraw na pocztę z torbą pełną paczek do wysłania już dawno minęły. Obecnie, wiele procesów jest zautomatyzowanych, co znacznie ułatwia sprawę, jednak niesie za sobą też pewne wady. Z artykułu dowiesz się jakie modele logistyczne są obecnie najczęściej stosowane oraz w jaki sposób zorganizować dostawy w sklepie online.

Magazynowanie produktów – własny magazyn, fulfillment, a może dropshipping?

Zacznijmy od podstawowej kwestii dla każdego sklepu internetowego – logistyki magazynowania. Wyróżnić można cztery podstawowe modele dostarczania produktu do klienta:

  • Własny magazyn – najczęściej stosowane rozwiązanie, dzięki któremu zachowujemy pełną kontrolę nad stanem magazynowym, pakowaniem produktów i czasem wysyłki. Z drugiej strony, ponosimy koszty utrzymywania przestrzeni magazynowej, pracownika oraz wolno rotującego towaru, który „zalega” przez długi czas na magazynie, blokując dostęp do gotówki.
  • Just in Time – w tym modelu wystawiamy w sklepie internetowym produkty, które dostępne są u naszych dostawców, a następnie zamawiamy je dopiero po złożeniu zamówienia przez klienta. Rozwiązanie to sprawia, że nie musimy zamrażać gotówki w towarze i prowadzić własnego magazynu, jednak z drugiej strony wydłuża się czas dostawy do klienta oraz mogą pojawić się braki lub błędy (brak 100% kontroli nad stanem towaru).
  • Fulfillment – o tym rozwiązaniu pisaliśmy w artykule o outsourcingu w e-commerce. Zlecamy zewnętrznej firmie prowadzenie magazynu z naszymi produktami, pakowanie ich, a następnie wysyłkę do klientów, zgodnie ze złożonymi w naszym sklepie zamówieniami. Nie ponosimy zatem kosztów magazynowania oraz nie tracimy czasu na wysyłkę towaru czy obsługę zwrotów.
  • Dropshipping – w modelu tym sprzedajemy produkty, których nie posiadamy fizycznie na stanie. Pochodzą one z hurtowni dostępnych dla innych firm tego typu (a zatem są to produkty ogólnodostępne) i to po ich stronie leży wysyłka do naszego klienta. Zaletą tego rozwiązania są niskie koszty stałe, natomiast wadą – brak kontroli nad realizacją zamówienia i wysoka konkurencja.
Atrakcyjna cena za wysyłkę, czyli jaka?

W dobie popularnej usługi „Smart” na Allegro czy darmowych wysyłek i zwrotów na Zalando, klienci sklepów internetowych w coraz większym stopniu przyzwyczajają się do tego, że to po stronie sprzedawcy leży koszt wysyłki. Jeśli sprzedajesz unikalny produkt, może nie mieć to dla klienta tak dużego znaczenia. Jednak w przypadku szeroko dostępnych produktów, klient z pewnością wybierze ten sklep www, który koszt wysyłki bierze na siebie. Odpowiadając na tytułowe pytanie – atrakcyjna cena za wysyłkę standardowego produktu wynosi obecnie 0 zł. Zamiast wystawiać produkt za 140 zł + 10 zł za wysyłkę, warto rozważyć więc opcję z ceną 150 zł i darmową wysyłką, choć to de facto oznacza taki sam koszt dla klienta.

Aspekty prawne dostaw

Jednym z kluczowych zadań podczas organizacji systemu wysyłek, niezależnie od przyjętego modelu logistycznego, jest określenie praw i obowiązków w tym zakresie w regulaminie sklepu internetowego. Powinny znaleźć się w nim informacje na temat: ochrony danych osobowych (w końcu przekazujemy firmie kurierskiej lub hurtowni dane naszych klientów), sposobu i kosztów dostawy, odpowiedzialności za towar czy warunków zwrotów. Regulamin sklepu internetowego, który będzie zawierał aktualne wymogi prawne w zakresie dostaw możesz stworzyć w naszym Kreatorze Legal Geek.

Kup Pakiet E-Sprzedawcy UE i odbierz 500 zł!

Automatyzacja procesów logistycznych

Wiele procesów w zakresie wysyłki produktów jest obecnie zautomatyzowanych. Dzięki integracji sklepu internetowego z operatorem kurierskim lub paczkomatowym za pomocą API (co nie jest w większości przypadków skomplikowane), wystarczy kilka kliknięć aby uruchomić cały proces, wraz z zamówieniem kuriera, wydrukiem etykiety przewozowej i wysłaniem stosownego e-maila do klienta! Jeśli przesyłki będą realizowane samodzielnie (a nie np. w modelu fulfillmentu czy dropshippingu), to automatyzacja tego procesu znacząco ułatwi pracę, a przy okazji – świadczyć będzie też o profesjonalizmie Twojej firmy.

Powyższe informacje stanowią zaledwie zalążek wiedzy na temat systemu dostaw produktów do klientów, jednak z pewnością dają pewien obraz tego, jakimi sprawami należy się zająć, aby proces ten był w Twojej firmie odpowiednio zoptymalizowany.

Powiązane artykuły

Wskazówki dla sprzedawców

BDO w sklepie internetowym – co to takiego?

Co to jest BDO?   BDO  to skrót od Baza danych o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami. Jest to cyfrowy system firm, które wprowadzają produkty

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC20

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

EXTRA20

KOD WAŻNY DO 18.09.2023 roku, godz. 23:59

Promocja na start w Kreatorze!

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!