Choć zakupy online dla wielu osób są dzisiaj codziennością, kwestia tego, kto płaci za przesyłkę w przypadku odstąpienia od umowy sprzedaży nadal budzi wątpliwości. Co na ten temat mówią przepisy?

Zwrot paczki – kto płaci za przesyłkę?

Zgodnie z prawem, jeśli konsument* zdecyduje się odstąpić od zawartej przez Internet umowy sprzedaży w ustawowym, 14-dniowym terminie, to ma obowiązek pokrycia kosztów przesyłki zwrotnej – a więc kosztów odesłania towaru do Sprzedawcy. Ale uwaga – taka zasada obowiązuje tylko wówczas, gdy wskażesz to w swoim regulaminie sprzedaży! Jednocześnie musisz pamiętać, że powinieneś zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności – obejmuje to także koszty dostarczenia rzeczy do kupującego. W takiej sytuacji możesz zwrócić równowartość najtańszej możliwej dla danego towaru opcji przesyłki, jaką posiadasz w swojej ofercie. Aby ta zasada mogła jednak zadziałać, powinieneś posiadać w regulaminie odpowiednie postanowienia w tym względzie.

Wyjaśnijmy to na przykładzie: konsument miał do wyboru dwie opcje dostawy zamówionego towaru: wysyłkę kurierem za 15 zł i Pocztą Polską za 10 zł. Wybrał droższą opcję – wysyłkę kurierem, a zatem za przesyłkę zapłacił 15 zł. Jeśli następnie zdecydował się na zwrot towaru, a Ty posiadasz właściwy regulamin, to możesz zwrócić kupującemu cenę towaru i 10 zł za przesyłkę – z racji tego, że jest to najtańsza dostępna opcja przesyłki zamówionego przez kupującego towaru.

Co ważne: konsument nie musi pokrywać kosztów związanych ze zwrotem przesyłki, jeżeli nie poinformowałeś go odpowiednio o konieczności ich poniesienia. Jeśli korzystasz z przypadkowych wzorów regulaminów dostępnych w Internecie, nie możesz mieć pewności co do ich zgodności z prawem. Dlatego właśnie warto skorzystać z Kreatora Legal Geek – dostępne w nim dokumenty tworzone są przez prawników z wieloletnim doświadczeniem w branży e-commerce. Wraz z dokumentami z Kreatora będziesz ponadto na bieżąco otrzymywać aktualizacje w przypadku zmian w prawie.

Regulamin sklepu internetowego

Zwrot towaru używanego – jakie mogą być konsekwencje?

Zgodnie z prawem konsument, który kupił towar w sklepie online i używał go, a nie upłynął jeszcze termin odstąpienia od umowy, co do zasady nadal może od umowy odstąpić. Jeśli posiadasz właściwy regulamin, konsument w takim wypadku będzie jednak odpowiadać za zmniejszenie wartości produktu, wynikające z korzystania z niego w sposób wykraczający poza konieczny do zapoznania się z jego właściwościami. Mówiąc w skrócie, konsument ma więc prawo do zapoznania się z towarem w podobny sposób, w jaki mógłby to uczynić w sklepie stacjonarnym. A zatem może przymierzyć buty czy sukienkę, ale nie może przebiec w tych butach maratonu czy pójść w zakupionej sukience na imprezę.

Jeśli konsument zdecyduje się na zwrot tak zużytego towaru, możesz domagać się od niego odpowiedniej rekompensaty – jeśli oczywiście przy zakupie przedstawiłeś konsumentowi odpowiedni regulamin sprzedaży.

Jeśli potrzebujesz pomocy w stworzeniu właściwego regulaminu sklepu internetowego, zachęcamy do skorzystania z naszego Kreatora Legal Geek, który odpowiednio Cię zabezpieczy.

*Musisz pamiętać, że od stycznia 2021 roku od umowy może odstąpić nie tylko konsument, ale też niektórzy przedsiębiorcy! Więcej informacji na ten temat znajdziesz w tym wpisie: Styczniowe zmiany prawa dla e-commerce – przedsiębiorca jak konsument?
Korzystając z naszego Kreatora otrzymujesz na bieżąco aktualizacje w przypadku zmian w prawie, mających wpływ na treść dokumentów.