Klienci dodają produkty do koszyka, ale nie finalizują ostatecznie zamówienia? Wyróżnić można wiele przyczyn, które prowadzą do zjawiska “porzuconych koszyków”. Na szczęście, do dyspozycji osób prowadzących sklepy www są też sprytne sposoby na to, by odzyskać część koszyków i ograniczyć ich występowanie w przyszłości. Dowiedz się jak to zrobić!

Porzucony koszyk – czym jest?

Jak najprościej wytłumaczyć zjawisko “porzuconych koszyków”? Jeśli zdarzyło Ci się kiedyś dodać produkty do koszyka w sklepie internetowym, a następnie zrezygnować z realizacji zamówienia, to właśnie stworzyłeś tzw. porzucony koszyk! Właściciele sklepów internetowych mają do czynienia z takimi sytuacjami na co dzień, co można “podejrzeć” w swoim CMS, czyli systemie zarządzania treścią. Nie warto przechodzić obok tego zagadnienia obojętnie. Zastanówmy się zatem skąd biorą się porzucone koszyki i w jaki sposób je odzyskać lub ograniczyć ich występowanie.

Przeczytaj: 8 sposobów jak ułatwić klientowi zakupy w sklepie internetowym

Dlaczego klienci porzucają koszyk zakupowy?

Powodów dla których klienci porzucają koszyki zakupowe może być wiele. Czasem są to czynniki całkowicie niezależne od sposobu w jaki e-przedsiębiorca prowadzi swój biznes w sieci. W większości przypadków można jednak znaleźć pewne błędy oraz przestrzeń do usprawnień. Główne powody porzucania koszyków w sieci to:

  • brak możliwości zapłaty za zamówienie w preferowany sposób – sklepy internetowe “starego typu” nadal preferują tradycyjne przelewy, z których do zakupów w sieci nie korzysta już nawet generacja Y (tzw. millenialsi),
  • brak preferowanych metod wysyłki – osoby pracujące stacjonarnie w godzinach 8-16 wybierają paczkomaty zamiast dostawy kurierskiej,
  • zawiły, skomplikowany lub mało intuicyjny sposób finalizacji zamówienia, co ostatecznie prowadzi do irytacji lub zniechęcenia,
  • brak możliwości złożenia zamówienia jako “gość” – konieczność założenia konta użytkownika,
  • koszt wysyłki wyższy od spodziewanego,
  • wyższa całkowita kwota do zapłaty – np. doliczenie podatku lub dodatkowej opłaty transakcyjnej czy ubezpieczeniowej,
  • znikający koszyk – zawartość koszyka “resetuje się” podczas dalszego przeglądania sklepu www.

Warto przeczytać: 5 największych błędów sklepów internetowych

Jak odzyskać porzucony koszyk? Garść skutecznych sposobów

Jeśli borykasz się w swoim biznesie online z dużą liczbą porzuconych koszyków, to po pierwsze – są sposoby na to by je odzyskać, a po drugie – istnieje szereg metod na to, by ograniczyć ich liczbę w przyszłości! Oto, co możesz zrobić:

1. Zadbaj o odpowiedni UX

Dowiedz się czym jest UX (user experience) i przeanalizuj swój sklep internetowy pod kątem intuicyjności i prostoty w składaniu zamówień. Więcej na ten temat przeczytasz w jednym z naszych artykułów: UX – co to jest i jakie ma znaczenie dla sklepów online? W skrócie – proces składania zamówienia powinien być maksymalnie prosty, krótki i intuicyjny, szczególnie na urządzeniach mobilnych.

2. Udostępnij preferowane formy płatności i wysyłki

Jak już wiesz, wiele zamówień nie zostaje dokończonych, ponieważ sklep www nie posiada możliwości zapłaty w preferowany sposób (np. kartą debetową, BLIKiem, PayPalem) lub wysyłki zamówienia w pożądany przez klienta sposób (paczkomat, kurier). Jeśli tak jest, koniecznie skorzystaj z oferty zintegrowanych systemów szybkich płatności online oraz zadbaj o dostępność najpopularniejszych form wysyłek produktów

3. Przypomnij się poprzez e-mail marketing

W przypadku, kiedy porzucony koszyk to “sprawka” zarejestrowanego użytkownika, to masz do dyspozycji jego adres e-mail. Jeżeli dany użytkownik wyraził zgodę na wysyłanie treści marketingowych możesz w takiej sytuacji wysłać maila z przypomnieniem o porzuconym koszyku i prośbą o dokończenie zamówienia, a jeśli to nie pomoże, zawsze możesz też zaproponować dodatkowy rabat, np. 10%. Oczywiście proces ten można (a nawet należy) zautomatyzować.

4. Zastosuj remarketing

Stosowanie kampanii remarketingowych to inaczej wyświetlanie określonych reklam u użytkowników, którzy odwiedzili wcześniej Twój sklep internetowy lub właśnie dodali produkty do koszyka. Takie przypomnienie może zachęcić użytkowników do powrotu na witrynę Twojego sklepu www i dokończenia składania zamówienia. Pamiętaj jednak, że aby móc korzystać z usług umożliwiających wyświetlanie reklam profilowanych konieczne jest uzyskanie zgody na wykorzystywanie plików cookies w celach marketingowych oraz poinformowanie użytkownika o stosowaniu odpowiednich plików cookies. Informacje o nich w łatwy sposób dodasz w naszym formularzu polityki prywatności RODO i cookies

 

Mamy nadzieję, że stosując powyższe wskazówki, wskaźnik porzuconych koszyków w Twoim sklepie internetowym zostanie znacznie ograniczony!