Wbrew temu, co wiele osób myśli – prowadzenie sklepu internetowego to czasochłonne zajęcie, obejmujące szereg różnorodnych działań. Część z nich, z powodzeniem można zlecić… programom, narzędziom, algorytmom. Dodatkowy wydatek? Wręcz przeciwnie! Automatyzacja wybranych procesów w sklepie www pozwala zaoszczędzić nie tylko czas i pieniądze, ale również umożliwia skoncentrowanie swojej uwagi na tym co najważniejsze, czyli na rozwoju biznesu. Dowiedz się, co warto automatyzować!

Automatyzacja w sklepie internetowym – na czym polega?

W artykule Outsourcing w e-commerce – co warto zlecać na zewnątrz, pisaliśmy o tym jakie usługi można zlecić zewnętrznym firmom, wspominając m.in. o marketingu czy księgowości. Automatyzacja (pełna lub częściowa) to kolejny krok na drodze delegowania zadań, przy czym w tym przypadku chodzi głównie o zadania proste, powtarzalne. Takie, które mogą “robić się same”, uwalniając czas i energię pracowników bezpośrednio zaangażowanych w rozwój firmy.

Jakie są najważniejsze zalety automatyzacji w e-commerce?

Można śmiało stwierdzić, że automatyczne procesy stanowią już teraz (w mniejszym lub większym stopniu) nieodłączny element strategii nowoczesnych przedsiębiorstw e-commerce, nie tylko tych największych. Również mniejsze e-sklepy mogą automatyzować wybrane działania, zyskując:

  • oszczędność czasu,
  • ograniczenie nakładów finansowych,
  • wyższą efektywność i kreatywność pracowników,
  • pełną koncentrację na “core” biznesu,
  • bezbłędną i szybką obsługę klientów,
  • przewagę nad konkurencją.

Jakie procesy można zautomatyzować w e-commerce?

Procesów, które mogą zostać zautomatyzowane w sklepie www jest wiele. Poniżej kilka propozycji.

Księgowość & faktury

Możliwości w zakresie automatyzowania procesów księgowych jest wiele. Możliwe jest ustawienie automatycznego wystawiania i wysyłania mailem do klientów faktur sprzedażowych za złożone zamówienia, jak również korekty faktury w przypadku zwrotu. Co więcej, możliwa jest też integracja z biurem księgowym, dzięki czemu nasze faktury sprzedażowe/kosztowe są w wybranym terminie automatycznie wysyłane do zaksięgowania. 

Tworzenie raportów

Jeśli prowadzisz sklep internetowy i potrzebujesz statystyk dotyczących liczby zamówień, miesięcznych obrotów, liczby unikalnych klientów czy średniej wartości koszyka – możesz taką usługę zamówić. Wiele tego typu statystyk dostępnych jest zresztą w panelach systemów do obsługi sklepów internetowych typu SaaS.

Zobacz też: Jak wybrać dobre oprogramowanie do sklepu www?

Dokumentacja prawna

Współpraca z prawnikiem w wielu przypadkach nie jest konieczna. Korzystając z usługi, takiej jak Pakiet E-Sprzedawcy, wystarczy, że wpiszesz podstawowe dane dotyczące swojej działalności, a otrzymasz komplet opracowanych przez prawnika dokumentów, np. regulamin sklepu internetowego czy polityka prywatności RODO i Cookies. Co więcej, w przypadku zmian w prawie, będziesz otrzymywać stosowne aktualizacje!

Obsługa klienta

Wiele problemów klientów sklepów www można rozwiązać automatycznie, bez konieczności osobistego uczestnictwa. Nowoczesne systemy są w stanie odpowiadać w precyzyjny sposób nawet na kilkadziesiąt różnorodnych zapytań klientów, a dopiero w przypadku braku możliwości pomocy “z automatu”, pokierują klienta do osoby odpowiedzialnej w sklepie www za kontakt z klientem.

Publikacje w Social Mediach

Wystarczy poświęcić jeden dzień w miesiącu na przygotowanie atrakcyjnych treści na kanały social media, takie jak Facebook czy Instagram, a następnie uruchomić ich automatyczną publikację. Co ważne – system podpowie Ci, kiedy Twoi klienci są najbardziej aktywni w Internecie i to właśnie wtedy posty zostaną opublikowane!

Porzucone koszyki

Sytuacje, w których klienci dodają produkty do koszyka, ale finalnie nie decydują się na złożenie zamówienia to chleb powszedni w branży e-commerce. Są jednak sposoby na to, by zachęcić klientów do dokończenia zamówienia, np. wysyłając im maila lub wyświetlając reklamę oferującą dodatkowe 10% rabatu. Według statystyk, takie metody pozwalają na “odzyskanie” części zamówień.

Czy automatyzowanie procesów w sklepie internetowym się opłaca?

Choć odpowiedź na to pytanie zależy od wielu indywidualnych czynników, trudno wyobrazić sobie e-przedsiębiorcę, który wszystkie czynności realizuje samodzielnie lub z pomocą pracowników. Tym bardziej, że automatyczne procesy, takie jak planowanie publikacji treści w mediach społecznościowych, generowanie i wysyłanie faktur czy obsługa w zakresie dokumentów i regulaminów, nie należą do szczególnie kosztownych. Należy zatem stwierdzić, że w mniejszym lub większym zakresie każdy przedsiębiorca z branży e-commerce polega obecnie na programach i narzędziach ułatwiających zarządzanie e-sklepem (lub niebawem zacznie z nich korzystać!).