Newsletter w sklepie internetowym. Jak legalnie zbierać kontakty i wysyłać maile

wysyłka newslettera

Spis treści

Pisaliśmy już nieraz o tym, że newsletter w sklepie internetowym może być świetnym narzędziem marketingowym, a budowanie wśród swoich klientów listy mailingowej to zdecydowanie dobra inwestycja. Wysyłając newsletter musisz zadbać jednak nie tylko o jego treść czy chwytliwy tytuł, ale też o zgodność z prawem! W tym artykule poznasz zestaw zasad i dobrych praktyk, dzięki którym Twoja wysyłka newslettera będzie legalna.

Podstawa prawna do wysyłki newslettera

Zgodnie z artykułem 6 RODO, aby wysyłać newsletter lub inne treści o charakterze marketingowym, musisz posiadać do tego odpowiednią podstawę prawną. W praktyce najczęściej będzie to zgoda lub umowa (regulamin). O tym, którą opcję polecamy, przeczytasz poniżej.

Przepisy RODO obowiązują każdego, kto przetwarzać dane osobowe, również w celu kontaktu poprzez e-mail. Ważne więc, aby informacje o wysyłce newslettera zawrzeć również w Polityce prywatności. W Kreatorze zrobisz to kilkoma kliknięciami!

Warto przeczytać: Wewnętrzne dokumenty RODO. Kto musi je mieć?

Różnica między zgodą marketingową a regulaminem

Zgoda na wysyłkę newslettera wyrażana jest zwykle poprzez kliknięcie w odpowiedni checkbox, np. podczas rejestracji w sklepie. O tym, co jest istotne w przypadku zamieszczania na stronie checkboxów przeczytasz w dalszej części artykułu. Druga możliwość to wysyłka newslettera na podstawie umowy, którą zawiera się poprzez akceptację odpowiedniego regulaminu. To, o czym musisz pamiętać, to podlinkowanie regulaminu newslettera w miejscu, gdzie użytkownik wpisuje swój adres e-mail oraz wskazanie, że usługa świadczona jest zgodnie z danym regulaminem. Regulamin newslettera możesz uzyskać w ramach Regulaminu sklepu internetowego lub Pakietu E-Sprzedawcy dostępnych w Kreatorze. Oznacza to, że wraz z uruchomieniem sprzedaży w swoim sklepie internetowym możesz rozpocząć też wysyłkę newslettera!

Zapis do newslettera

Po wejściu na stronę internetową informacja o możliwości zapisania się do newslettera pojawia się zwykle po paru chwilach. Opcji jest kilka: może być to pop-up, czyli pojawiające się okienko, formularz do zapisu na stronie lub oddzielna strona tzw. landing page dotyczący newslettera.

Użytkownik wpisując swój adres e-mail w celu zapisu, udostępnia Ci swoje dane osobowe. Dlatego bez względu na to, czy wysyłasz newsletter na podstawie regulaminu czy zgody użytkownika, pamiętaj, aby w miejscu do zapisu podlinkować politykę prywatności, a w pierwszym przypadku również regulamin newslettera.

Sprawdź: 5 tematów newslettera, które zapewnią wysoki open rate

Dobre praktyki

Podczas wysyłki newslettera, prócz odpowiedniej podstawy prawnej oraz uwzględnienia kwestii przetwarzania danych osobowych, warto pomyśleć jeszcze o kilku innych rzeczach:

  • jeżeli zgodę na wysyłanie newslettera lub akceptację regulaminu uzyskujesz za pomocą checkboxa, pamiętaj, aby nigdy nie był on domyślnie zaznaczony. Zwróć także uwagę, że nie możesz za pośrednictwem jednego checkboxa uzyskiwać zgód na wiele działań;
  • w przygotowanej treści Twojego newslettera powinien znaleźć się link umożliwiający wypisanie się z listy subskrypcyjnej. Nie jest to wymagane prawnie, ale zdecydowanie zalecane! Niektórzy dostawcy oprogramowania do wysyłki newsletterów nie dopuszczą do wysyłki wiadomości, która nie spełni tego wymogu. Ponadto,w przypadku prowadzenia newslettera na podstawie zbieranych zgód, zgodnie z RODO wycofanie zgody musi być równie łatwe, jak jej wyrażenie, a taki link w stopce maila jest wygodnym i łatwym rozwiązaniem, do którego użytkownicy są już przyzwyczajeni;
  • pamiętaj, że newsletter musi nieść jakąś wartość! Może być to np. dodatkowy rabat lub merytoryczna i przydatna dla użytkownika zawartość. Więcej o tym, jaka treść na pewno się sprawdzi, znajdziesz w artykule: 5 tematów newslettera, które zapewnią wysoki open rate.

Wiesz już jak przygotować newsletter, aby był zgodny z prawem. Teraz możesz zastanowić się, jak sprawić aby był chwytliwy i działał na Twoja korzyść! Zapoznaj się z dalszymi wskazówkami pod tym linkiem: Jak stworzyć profesjonalny newsletter w sklepie internetowym. Dodaj do obserwowanych nasz profil na Facebooku, aby nie przegapić kolejnych porad!

Powiązane artykuły

Wskazówki dla sprzedawców

BDO w sklepie internetowym – co to takiego?

Co to jest BDO?   BDO  to skrót od Baza danych o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami. Jest to cyfrowy system firm, które wprowadzają produkty

Aktualności prawne

Jakie obowiązki wprowadza DSA?

DSA wprowadza szereg zróżnicowanych obowiązków, które są różne w zależności od skali działalności podmiotu do którego mają zastosowanie. Inne obowiązki będą dotyczyły dostawcy, który jest

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC20

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

EXTRA20

KOD WAŻNY DO 18.09.2023 roku, godz. 23:59

Promocja na start w Kreatorze!

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!