Technikalia rzadko bywają ciekawe, jednak najczęściej mają duże znaczenie i warto choć trochę się z nimi “polubić”. Dziś bierzemy na warsztat adresy URL, które są nieodłącznym elementem każdej strony internetowej. Dowiedz się jak zoptymalizować adres URL z korzyścią dla swojego sklepu internetowego!

Adres URL – co to takiego?

URL to skrót od angielskiego Uniform Resource Locator i w największym uproszczeniu oznacza po prostu adres internetowy. To właśnie adres URL wpisujemy w przeglądarce internetowej chcąc trafić na wybraną stronę internetową lub zamieszczamy na firmowych materiałach reklamowych, np. w formie linków bądź też w wersji tradycyjnej – na plakatach czy billboardach. Przykładowo, adres URL naszej strony to:

https://kreator.legalgeek.pl/ 

Przykładowy adres URL jednego z wpisów na naszym blogu wygląda następująco:

https://kreator.legalgeek.pl/info/czym-jest-certyfikat-ssl/

Z czego składa się adres URL?

Adres URL składa się z następujących elementów:

  • Protokół – w naszym przypadku jest to https, jednak na niektórych stronach wciąż można zobaczyć niezabezpieczony protokół http. Co je różni? O tym przeczytasz w podlinkowanym niżej artykule na naszym blogu.
  • www – nazwa usługi internetowej, z której obecnie coraz rzadziej się korzysta.
  • Domena – najczęściej nazwa firmy, np. onet lub allegro.
  • Rozszerzenie – na przykład .pl lub .com.

Warto pamiętać, że główny adres URL naszego e-sklepu powinien znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego, tak samo jak formalne dane naszej firmy – nazwa, NIP czy REGON. Pełną dokumentację niezbędną do prowadzenia sklepu www uzyskasz wykupując Pakiet E-Sprzedawcy.

Przeczytaj: Czym jest certyfikat SSL i dlaczego każda strona powinna go mieć?

Przyjazny URL, czyli jaki? Garść dobrych praktyk

Jaki powinien być przyjazny adres URL? Z pewnością zwięzły, a jednocześnie łatwy do zapamiętania dla użytkowników. Zależy nam przecież by klienci pamiętali adres naszego sklepu www i z łatwością wpisywali go w przeglądarce. Przykłady dla strony głównej:

Dobry adres URL: https://legalgeek.pl/

Zły adres URL: https://www.legalgeekkancelariaprawna.com.pl

Podobnie wygląda sytuacja z produktami w sklepie internetowym, które często są ukryte w gąszczu kategorii i podkategorii. Przykłady:

Dobry adres URL: https://sklep-odziezowy.pl/spodnie/jeansy/model501/

Zły adres URL: https://www.sklep-odziezowy.com.pl/kategoria-produktu/spodnie/meskie/jeansy/dlugie/czarne/model501#504392?823.html

Przejrzysty i logicznie uporządkowany adres URL podstrony w sklepie internetowym ułatwia użytkownikom nawigację po witrynie, a w przypadku pojawienia się w wynikach wyszukiwania Google – wzbudza większe zaufanie, co może przełożyć się na konwersje. Poza tym, im dalej w las, czyli im bardziej rozbudowana struktura podkategorii, tym trudniej będzie dotrzeć tam robotom Google, a zatem miejmy na uwadzę również dobro naszego SEO i w miarę możliwości starajmy się zachować płaską strukturę kategorii produktów.

Czego nie robić tworząc adresy URL?

Adresy URL w wielu systemach CMS tworzone są automatycznie, np. na podstawie nadanej przez nas nazwy kategorii. Jeśli jednak tak nie jest lub domyślne ustawienia z różnych względów nam nie odpowiadają, na ogół możemy samodzielnie zmienić adresy URL w naszej witrynie. Z pewnością warto to zrobić jeśli nasze adresy URL są zbyt długie, mało czytelne, nie pokrywające się z rzeczywistą treścią podstrony lub gdy adres zawiera znaki specjalne (np. % czy #) bądź ciągi przypadkowy cyfr lub liter. Pamiętajmy również, żeby nie stosować w adresie URL polskich znaków diakrytycznych, np. “ó” czy “ę”.

Warto przeczytać: Nowoczesna strona internetowa dla firmy – co powinna zawierać?

Adres URL a SEO

Czy konstrukcja i treść adresu URL mają wpływ na pozycję podstrony w Google? Jest to temat na osobną publikację, jednak skrótowo należy odpowiedzieć, że tak. Przede wszystkim należy zadbać o odpowiednią treść URL, tak aby nie było konieczności jej zmiany w przyszłości. Nowy URL to dla Google zupełnie nowa podstrona, która zaczyna budować swój autorytet od początku, w związku z czym warto dokładnie przemyśleć kwestię nazewnictwa poszczególnych podstron (ewentualnie zastosować w przyszłości przekierowania 301).

 

Pamiętajmy również o tym, że adres URL jest widoczny dla użytkowników w wynikach wyszukiwania, a zatem dobrze jeśli swoją treścią i konstrukcją bardziej zachęca niż zniechęca do kliknięcia, dając zarówno użytkownikom, jak i robotom Google sygnał, że na stronie znajduje się odpowiedź na wpisaną w wyszukiwarkę frazę.