Dyrektywa Omnibus a opinie w e-sklepie – co się zmieniło?

opinie a dyrektywa omnibus

Spis treści

Jak myślisz, co najchętniej czytają kupujący w sklepie internetowym? Według nas nie są to regulaminy sklepów, polityki prywatności – a szkoda, bo robimy to naprawdę dobrze – czy opisy produktów, ale… opinie! Opinie o produktach, które umieścili kupujący będący w sklepie przed nimi.  I właśnie, w tym miejscu mogą się pojawić wątpliwości – czy te opinie są wiarygodne? Czy zostały dodane przez osoby, które widziały lub kupiły dany produkt? Od 1 stycznia te wątpliwości pomaga rozwiać Omnibus tj. unijna dyrektywa, która reguluje kwestię opinii w sklepach internetowych.   

Omnibus nadszedł 

Ustawa wdrażająca dyrektywę Omnibus weszła w życie już 1 stycznia 2023 roku. Tym samym e-sprzedawcy powinni już dostosować swoje sklepy czy też regulaminy sklepów do zmian prawnych. Na naszym blogu możesz poczytać o wpływie Omnibusa na treść regulaminów sklepów internetowych

Co się zmieniło w opiniach?  

Jeśli udostępniasz wystawione przez konsumentów opinie o produktach oferowanych w Twoim sklepie, od nowego roku, czyli od wdrożenia do polskiego prawa zmian idących za dyrektywą Omnibus, musisz informować: 

  • czy zapewniasz, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli, 

a jeśli zapewniasz, nie zapomnij poinformować: 

  • w jaki sposób to robisz?  

Krótko mówiąc nie ma w każdym przypadku obowiązku weryfikowania opinii w sklepie, jednak za każdym razem, gdy udostępniasz opinie, musisz poinformować w swoim sklepie internetowym czy dokonujesz ich weryfikacji czy też nie.

Jak spełnić nowy obowiązek informacyjny? 

Nie wiesz jak poinformować kupujących o tym czy i w jaki sposób weryfikujesz opinie w swoim sklepie? Poniżej podajemy przykład jak i gdzie możesz to zrobić:

–  obok miejsca, w którym znajdują się opinie (takie rozwiązanie wydaje się najlepsze, użytkownik w momencie czytania opinii wie, w jaki sposób są one traktowane w danym sklepie),  

– w stopce strony umieszczając np. odnośnik do zakładki z informacją na temat opinii, 

– w regulaminie sklepu internetowego.  

My w Kreatorze Legal Geek zadbaliśmy o to, by odpowiednia informacja znalazła się w generowanym u nas regulaminie

Sposoby na weryfikację opinii 

Ustawa nie mówi w jaki sposób przedsiębiorcy powinni weryfikować opinie, pozostawiając tutaj dowolność. Jak więc możesz dokonać weryfikacji?

  • wysyłając prośbę o wystawienie opinii wyłącznie do kupujących, którzy dokonali zakupu w sklepie, 
  • weryfikując wystawione opinie przed ich publikacją, sprawdzając czy opinie pochodzą od kupujących, którzy dokonali zakupu w sklepie. 

Natomiast działanie te powinny być, zgodnie z ustawą, uzasadnione i proporcjonalne. Tym samym nie musisz powoływać w swojej firmie specjalnej jednostki w tym celu – wystarczy odpowiednie oprogramowanie. Przykładowo, w ramach naszej strony internetowej Kreator Legal Geek korzystamy z rozwiązania Trust Mate, które pozwala nam na wysyłanie próśb o wystawienie opinii do osób, które faktycznie skorzystały z naszych usług. 

Lepsza informacja o braku weryfikacji niż nieprawdziwie informacje 

Jeśli nie jesteś w stanie weryfikować opinii – trudno, poinformuj o tym w swoim sklepie internetowym. Taka informacja jest dla Ciebie bezpieczniejsza niż opisanie rozbudowanych mechanizmów weryfikacji, których po prostu w Twoim sklepie nie ma. Jeśli w swoim sklepie online umożliwiasz dostęp do opinii konsumentom, twierdząc przy tym, że są one zamieszczone przez rzeczywistych nabywców lub użytkowników danego produktu, a nie podejmujesz uzasadnionych i proporcjonalnych kroków aby to sprawdzić możesz narazić się na kary finansowe. Takie działanie stanowi nieuczciwą praktykę rynkową i może się wiązać z karą finansową do 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.  

Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu już wiesz w jaki sposób podejść do opinii w sklepie internetowym, aby były one zgodne z dyrektywą Omnibus. Pamiętaj – w każdym przypadku udostępniania konsumenckich opinii w Twoim sklepie poinformuj, czy te opinie weryfikujesz, a jeśli tak – wskaż w jaki sposób. Spełnij ten obowiązek rzetelnie i zgodnie z tym, jak faktycznie funkcjonuje Twój sklep.  

Powiązane artykuły

Cookie baner zgodny z RODO
Polityka prywatności

Jaki powinien być cookie baner zgodny z RODO?

RODO przeprowadziło kilka lat temu małą rewolucję na stronach internetowych, odgórnie wymuszając na właścicielach witryn umieszczenie na nich wielu informacji na temat przetwarzania danych osobowych

jak sprzedawać na allegro?
Allegro

O czym należy pamiętać, sprzedając na Allegro?

Allegro to największa platforma sprzedażowa e-commerce w Polsce. Z powodu jej ogromnej popularności wielu przedsiębiorców korzysta z Allegro jako głównego kanału sprzedażowego. Spora część właścicieli

Marketing

Newsletter w sklepie internetowym – dlaczego warto?

Przyciągnięcie klienta do sklepu internetowego to główne wyzwanie, z którym zmagają się pracownicy branży e-commerce. Jest wiele skutecznych metod budowania rozpoznawalności e-sklepu: m.in. pozycjonowanie strony,