Jak myślisz, co najchętniej czytają kupujący w sklepie internetowym? Według nas nie są to regulaminy sklepów, polityki prywatności – a szkoda, bo robimy to naprawdę dobrze – czy opisy produktów, ale… opinie! Opinie o produktach, które umieścili kupujący będący w sklepie przed nimi. I właśnie, w tym miejscu mogą się pojawić wątpliwości – czy te opinie są wiarygodne? Czy zostały dodane przez osoby, które widziały lub kupiły dany produkt? Od 1 stycznia te wątpliwości pomaga rozwiać Omnibus tj. unijna dyrektywa, która reguluje kwestię opinii w sklepach internetowych.
Omnibus nadszedł
Ustawa wdrażająca dyrektywę Omnibus weszła w życie już 1 stycznia 2023 roku. Tym samym e-sprzedawcy powinni już dostosować swoje sklepy czy też regulaminy sklepów do zmian prawnych. Na naszym blogu możesz poczytać o wpływie Omnibusa na treść regulaminów sklepów internetowych.
Co się zmieniło w opiniach?
Jeśli udostępniasz wystawione przez konsumentów opinie o produktach oferowanych w Twoim sklepie, od nowego roku, czyli od wdrożenia do polskiego prawa nowych przepisów idących za dyrektywą Omnibus, musisz informować:
- czy zapewniasz, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli,
a jeśli zapewniasz, nie zapomnij poinformować:
- w jaki sposób to robisz?
Krótko mówiąc nie ma w każdym przypadku obowiązku weryfikowania opinii w sklepie, jednak za każdym razem, gdy udostępniasz opinie, musisz poinformować w swoim sklepie internetowym czy dokonujesz ich weryfikacji czy też nie.
Pamiętaj jednak, że prócz zmian w opiniach Omnibus wprowadził również nowe zasadny odnośnie informowania o obniżkach. Od 1 stycznia obok ceny promocyjnej musi być również podana najniższa cena towaru za ostatnie 30 dni.
Jak spełnić nowy obowiązek informacyjny?
Nie wiesz jak poinformować kupujących o tym czy i w jaki sposób weryfikujesz opinie w swoim sklepie? Poniżej podajemy przykład jak i gdzie możesz to zrobić:
– obok miejsca, w którym znajdują się opinie (takie rozwiązanie wydaje się najlepsze, użytkownik w momencie czytania opinii wie, w jaki sposób są one traktowane w danym sklepie),
– w stopce strony umieszczając np. odnośnik do zakładki z informacją na temat opinii,
– w regulaminie sklepu internetowego.
Regulamin sklepu internetowego
Pakiet dokumentów niezbędnych do prowadzenia sprzedaży w sklepie internetowym.
Wersja polska — dla sprzedających w Polsce
399
zł netto / rok
Sposoby na weryfikację opinii
Nowe przepisy nie mówią w jaki sposób przedsiębiorcy powinni weryfikować opinie, pozostawiając tutaj dowolność. Jak więc możesz dokonać weryfikacji?
- wysyłając prośbę o wystawienie opinii wyłącznie do kupujących, którzy dokonali zakupu w sklepie,
- weryfikując wystawione opinie przed ich publikacją, sprawdzając czy opinie pochodzą od kupujących, którzy dokonali zakupu w sklepie.
Natomiast działanie te powinny być, zgodnie z ustawą, uzasadnione i proporcjonalne. Tym samym nie musisz powoływać w swojej firmie specjalnej jednostki w tym celu – wystarczy odpowiednie oprogramowanie. Przykładowo, w ramach naszej strony internetowej Kreator Legal Geek korzystamy z rozwiązania Trust Mate, które pozwala nam na wysyłanie próśb o wystawienie opinii do osób, które faktycznie skorzystały z naszych usług.
Lepsza informacja o braku weryfikacji niż nieprawdziwie informacje
Jeśli nie jesteś w stanie weryfikować opinii – trudno, poinformuj o tym w swoim sklepie internetowym. Taka informacja jest dla Ciebie bezpieczniejsza niż opisanie rozbudowanych mechanizmów weryfikacji, których po prostu w Twoim sklepie nie ma. Jeśli w swoim sklepie online umożliwiasz dostęp do opinii konsumentom, twierdząc przy tym, że są one zamieszczone przez rzeczywistych nabywców lub użytkowników danego produktu, a nie podejmujesz uzasadnionych i proporcjonalnych kroków aby to sprawdzić możesz narazić się na kary finansowe. Takie działanie stanowi nieuczciwą praktykę rynkową i może się wiązać z karą finansową do 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.
Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu już wiesz w jaki sposób podejść do opinii w sklepie internetowym, aby były one zgodne z dyrektywą Omnibus. Pamiętaj – w każdym przypadku udostępniania konsumenckich opinii w Twoim sklepie poinformuj, czy te opinie weryfikujesz, a jeśli tak – wskaż w jaki sposób. Spełnij ten obowiązek rzetelnie i zgodnie z tym, jak faktycznie funkcjonuje Twój sklep. Nie zapomnij również o Omibusie w przypadku obniżek cen towarów, ponieważ nowe przepisy to nie tylko opinie!