Opakowanie jako element marketingu firmy. Jak ciekawie zapakować produkty dla klienta?

Opakowanie jako element marketingu firmy. Jak ciekawie zapakować produkty dla klienta? okładka

Spis treści

Opakowanie bez wątpienia stanowi obecnie jeden z elementów promocji produktu i marki. W warunkach wzmożonej konkurencji rynkowej, sklepy internetowe w szczególny sposób próbują zadbać o swoich klientów i nawiązywać z nimi relacje. Z artykułu dowiesz się jaką rolę pełni opakowanie w marketingu sklepu www oraz zaczerpniesz nieco inspiracji dla swojego e-biznesu.

Opakowanie i jego rola w marketingu sklepu internetowego

Powszechnie stosowana koncepcja marketingu mix wyróżnia 4 elementy: produkt, cenę, dystrybucję oraz promocję. W przypadku produktu jako części składowej marketingu, konsumenci zwracają uwagę przede wszystkim na jego jakość, wygląd, markę, dokumenty gwarancyjne oraz opakowanie. Rolą tego ostatniego elementu nie jest już tylko zabezpieczenie produktu na potrzeby transportu do klienta. Dziś, opakowanie traktowane jest (szczególnie w e-commerce!) m.in. jako czynnik:

  • wspomagający identyfikację wizualną marki,
  • świadczący o wartościach firmy,
  • budujący przewagę konkurencyjną,
  • tworzący relację z klientem końcowym.

Przyjrzyjmy się dokładniej każdemu z wymienionych wyżej aspektów opakowania, tak aby każdy e-przedsiębiorca wiedział w jaki sposób może wdrożyć nowe rozwiązania w swojej firmie.

Opakowanie wspiera identyfikację wizualną marki

Opakowanie produktu stanowi bez wątpienia jeden z elementów wzmacniających identyfikację wizualną marki, np. poprzez swoją kolorystykę, elementy graficzne, nadrukowany logotyp lub hasło przewodnie. Ważne jest to, aby opakowanie stanowiło element spójnej całości komunikacji marketingowej marki, tak aby sam widok odbieranego od kuriera lub paczkomatu opakowania, wywoływał pozytywne skojarzenia u klientów.

Opakowanie potwierdza wartości firmy

Czy opakowanie rzeczywiście może świadczyć o wyznawanych przez firmę wartościach? W wielu przypadkach tak właśnie jest. Jeśli marka kreuje wizerunek swoich produktów jako dóbr luksusowych, świadczących o prestiżu, to również ich opakowanie na ogół jest eleganckie. Takie, którego nie sposób wyrzucić i które zostaje z nami na dłużej, stanowiąc przy okazji nośnik reklamy. Przykładem będą tutaj marki sprzedające eleganckie zegarki czy biżuterię.

Innym przykładem będą marki, w których DNA wpisane są wartości proekologiczne. Zdecydowanie częściej będą one sięgać po opakowania biodegradowalne. Często klienci sklepów internetowych mają możliwość dopłaty niewielkiej kwoty aby otrzymać zamówienie w ekologicznym pudełku lub/i zniwelować powstały w wyniku transportu ślad węglowy.

Warto zastanowić się zatem, co można zrobić aby opakowanie było spójne z przekazem, jaki Twoja marka kieruje do swoich odbiorców.

Opakowanie pomaga budować przewagę konkurencyjną

Jeśli sprzedajesz standardowe produkty, dostępne w innych sklepach internetowych, to właśnie od działań marketingowych zależeć będzie czy klienci wybiorą ofertę Twojego sklepu. Jedną z form budowania przewagi konkurencyjnej w e-commerce jest właśnie opakowanie. Może być atrakcyjne, oryginalne, spersonalizowane, ekologiczne, dyskretne lub minimalistyczne – w zależności od tego kto jest Twoją grupą docelową i co dla Twoich odbiorców jest najważniejsze. Innymi słowy – klienci będą chętniej zamawiać standardowy produkt tam, gdzie dostaną opakowanie zbliżone do ich upodobań.

Opakowanie wspiera tworzenie relacji z klientem

Sklepy internetowe, w przeciwieństwie do sklepów stacjonarnych, nie mają tak szeroko zakrojonych możliwości budowania relacji z klientami, choć w dobie rozwoju digital marketingu (w szczególności social mediów), w coraz większym stopniu się to zmienia. Aby zbliżyć się do odbiorców, wykorzystuje się m.in. personalizowane opakowania, samodzielnie wypisywane kartki, gadżety firmowe, darmowe próbki, naklejki lub słodycze (np. cukierki krówki z logo firmy). Jeśli wysyłkę produktów zlecamy firmie zewnętrznej (pisaliśmy o tym w artykule: Outsourcing w e-commerce), to warto zweryfikować czy podoła zadaniu wysyłania takich zamówień, czy może lepiej postawić na samodzielną obsługę paczek do wysyłki.

 

W kontekście opakowań i wysyłek, należy pamiętać o odpowiednich zapisach w regulaminie. Pisaliśmy o tym w artykule: 5 największych błędów sklepów internetowych. Aby mieć pewność, że kwestie związane z wysyłkami produktów do klientów są odpowiednio uregulowane prawnie, zachęcamy do skorzystania z usługi Legal Geek i zamówienia profesjonalnego regulaminu sklepu internetowego.

Powiązane artykuły

Wskazówki dla sprzedawców

BDO w sklepie internetowym – co to takiego?

Co to jest BDO?   BDO  to skrót od Baza danych o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami. Jest to cyfrowy system firm, które wprowadzają produkty

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC20

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

EXTRA20

KOD WAŻNY DO 18.09.2023 roku, godz. 23:59

Promocja na start w Kreatorze!

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!