Przyciągnięcie klienta do sklepu internetowego to główne wyzwanie, z którym zmagają się pracownicy branży e-commerce. Jest wiele skutecznych metod budowania rozpoznawalności e-sklepu: m.in. pozycjonowanie strony, kampanie w mediach społecznościowych czy systemy PPC, takie jak Google Ads. Zwabienie klienta to jednak dopiero początek – po pierwszej transakcji przychodzi pora na znalezienie sposobu na pogłębienie relacji i sprawienie, by przy kolejnych zakupach klient wrócił do naszego sklepu. Właśnie do tego może posłużyć newsletter.
Newsletter – co to jest?
Według najprostszej definicji newsletter to proces regularnego wysyłania wiadomości e-mail do określonej grupy odbiorców – w tym wypadku klientów sklepu internetowego. W ten sposób e-sklep może powiadamiać klienta o nowościach w sklepie: nowych produktach, promocjach czy artykułach, które zostały opublikowane na firmowym blogu. Dzięki temu klient nie musi regularnie odwiedzać strony sklepu, by dostawać informacje o aktualizacjach, które mogą go zainteresować. Czekają one na niego w skrzynce e-mail.
Sprawdź również: Newsletter w sklepie internetowym. Jak legalnie zbierać kontakty i wysyłać maile?
Jak napisać newsletter?
Przeciętny użytkownik przez lata korzystania z internetu zapisuje się do wielu newsletterów. Ze sporej części z nich w ogóle nie korzysta – maile są co prawda regularnie dostarczane, ale odbiorca ich nie otwiera, nie mówiąc już o przyswojeniu treści czy kliknięciu linku. Internauci są na każdym kroku „atakowani” kolejnymi bodźcami – obok tony zwyczajnego spamu są to również powiadomienia z przeglądarek, wyskakujące nagle okienka z reklamami i wiele innych elementów. Z tego powodu newsletter musi być dobrze zaplanowany, skomponowany i napisany, ponieważ inaczej nie utrzyma uwagi odbiorcy. Jak to zrobić?
Pisz krótko i konkretnie. Oczywiście newsletter jest tekstem marketingowym i jako taki musi przyciągać uwagę sprawną narracją i różnymi ozdobnikami, jednak to nie miejsce na ścianę tekstu. Newsletter co do zasady powinien przedstawiać w atrakcyjnej formie tylko to, co może zainteresować klienta. Komunikat umieszczony w newsletterze musi być precyzyjny i trafiać w sedno – nadmiar treści na pewno w tym nie pomaga.
Zadbaj o atrakcyjną graficznie formę. Nawet jeśli wysyłasz maile pozbawione dużej liczby zdjęć, grafik czy innych urozmaiceń, oddziel od siebie poszczególne akapity, korzystaj z nagłówków, podkreśl najistotniejsze informacje. Jeśli forma newslettera odrzuci użytkownika na samym początku, zamiast kliknąć link i skorzystać z promocji subskrybent zdecyduje się na wypisanie z newslettera.
Nie przesadzaj z częstotliwością. Jeżeli w sklepie faktycznie pojawiło się kilka nowości i widzisz w nich potencjał sprzedażowy lub promocja rzeczywiście powoduje sporą różnicę w cenie, zapewne warto zdecydować się na wysyłanie maila. Zbyt częste wiadomości spowodują jednak naturalny sprzeciw użytkownika, co będzie z perspektywy sklepu przeciwskuteczne.
Personalizuj wiadomości. Systemy do wysyłki newsletterów zapewniają szerokie możliwości dopasowania komunikatu do odbiorcy. Nie ogranicza się to tylko do osadzenia imienia czy nazwy użytkownika w wiadomości. Jeżeli klient dodał produkt do koszyka, ale nie dokonał transakcji, może warto przypomnieć mu o niezrealizowanym zakupie kilka dni później? Klient, który regularnie przegląda daną kategorię, będzie z pewnością bardziej zainteresowany promocją na umieszczone w niej produkty niż wiadomością o upuście na inny rodzaj artykułów.
Więcej porad na temat tworzenia newslettera znajdziesz w innych artykułach na naszym blogu:
- Jak stworzyć profesjonalny newsletter w sklepie internetowym?
- 5 tematów newslettera, które zapewnią wysoki open rate
Regulamin sklepu internetowego
Dzięki niemu spełnisz ciążące na Tobie obowiązki
i zabezpieczysz swoje interesy.
Wersja polska — dla sprzedających w Polsce
329
zł netto / rok
Wersja polska i angielska — dla sprzedających w Unii Europejskiej
699
zł netto / rok
Regulamin newslettera – zanim rozpoczniesz wysyłkę
Pamiętaj, że wysyłający newsletter sklep podlega wielu regulacjom prawnym. By zbudować bazę do newslettera, musisz stać się operatorem danych osobowych (RODO), a w samej wiadomości muszą być umieszczone dokładne informacje na temat podmiotu wysyłającego newsletter, a także przycisk umożliwiający klientowi prostą rezygnację z subskrypcji. Dlatego bardzo istotne jest stworzenie czytelnego regulaminu newslettera, z którym użytkownik może zaznajomić się, zanim dołączy do grona subskrybentów. Pomoże Ci w tym Legalgeek i jego rozbudowana oferta spersonalizowanych dokumentów prawnych, takich jak umowa powierzenia przetwarzania danych osobowych dla sklepów internetowych.