Sprzedaż za granicę przez sklep internetowy podlega pewnym specyficznym wymogom, których nie trzeba spełniać prowadząc sprzedaż jedynie na terytorium Polski. Szereg zmian natury księgowej został wprowadzony w tym zakresie 1 lipca 2021 r. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej sprzedaży internetowej za granicę, a dokładniej temu – w jaki sposób rozpocząć taką działalność?

Jak sprzedawać za granicę? Zacznijmy od podstaw.

Założenie i prowadzenie sklepu internetowego z myślą o zagranicznych konsumentach jest obecnie prostsze niż kiedykolwiek. W tym celu można skorzystać z abonamentowych platform do sprzedaży internetowej SaaS, takich jak Shoper czy Sky-Shop. Wiele z nich oferuje swoim abonentom prostą konfigurację akceptowanych za granicą form płatności oraz dostęp do najważniejszych systemów kurierskich. Bez problemu skonfigurujemy też sklep internetowy w taki sposób, aby widoczny był np. w angielskim wariancie językowym. Techniczne aspekty prowadzenia takiej działalności to jednak dopiero początek drogi. W niniejszym artykule skupimy się na bardzo ważnym obszarze takiej działalności, czyli aspektach prawnych.

Co musisz wiedzieć o sprzedaży zagranicznej?

Przyjmując, że prowadzisz sprzedaż „standardowych” produktów dla klientów z państw Unii Europejskiej, należy pamiętać o kilku kwestiach. Przykładowo, sprzedając produkty zarówno osobom prywatnym (B2C), jak i firmom (B2B) z zagranicy, musisz wystawić im fakturę VAT. Poza tym, jeśli sprzedajesz produkty do krajów Unii Europejskiej, podlegasz opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) zgodnie z krajową (tutaj – polską) stawką. Powinieneś także pamiętać o ustaleniu odpowiednich warunków współpracy (w tym kwestii odpowiedzialności, kosztów wysyłki) z operatorem kurierskim.

Bardzo istotnym aspektem prowadzenia sprzedaży przez Internet jest także odpowiednie przygotowanie strony internetowej Twojego sklepu pod kątem prawnym, w tym wyposażenie go w odpowiednie dokumenty.

Pakiet E-Sprzedawcy UE

Sprzedaż internetowa za granicę – wymogi w zakresie dokumentacji sklepu

W przypadku sprzedaży internetowej prowadzonej na rynku polskim, kwestie formalne są jasne – należy posiadać co najmniej regulamin sklepu internetowego, politykę prywatności RODO i cookies oraz wewnętrzną dokumentację przetwarzania danych osobowych, wymaganą na gruncie RODO. Jeśli jednak kierujesz swoją sprzedaż na konkretny rynek zagraniczny (jednym z elementów na to wskazujących może być domena, np. niemiecka „.de” czy francuska „.fr”), musisz dysponować regulaminem przystosowanym do obowiązujących w tym państwie przepisów. Ale co zrobić w sytuacji, gdy chcesz prowadzić sprzedaż obejmującą w ogólności wiele różnych rynków?

Teoretycznie najbezpieczniejszym dla Ciebie wyjściem byłoby dostosowanie regulaminu do aktualnych przepisów obowiązujących w tych państwach, niestety byłoby to z jednej strony bardzo kosztowne, a z drugiej – zwłaszcza przy sprzedaży globalnej – niemal niemożliwe do wykonania. Jest jednak rozwiązanie, które pozwoli Ci spełnić wysokie w skali globalnej standardy, narzucane sprzedawcom internetowym przez Unię Europejską. Dzięki dostosowaniu do nich dokumentów w Twoim sklepie, będziesz mógł prowadzić sprzedaż zagraniczną – zwłaszcza w obrębie Unii Europejskiej – zapewniając wysoki poziom ochrony zarówno praw kupujących, jak i Twoich interesów.

Pakiet E-Sprzedawcy UE – wygodne i korzystne cenowo rozwiązanie

Naszą propozycją w takiej sytuacji jest Pakiet E-Sprzedawcy UE – w ramach abonamentu na ten produkt otrzymasz niezbędne dokumenty dostosowane do ogólnych przepisów unijnych. Są to m.in.:

  • regulamin sklepu,
  • polityka prywatności RODO i cookies,
  • regulamin konta,
  • regulamin newslettera,
  • pakiet dokumentacji wewnętrznej RODO.

Co ważne, w ramach Pakietu E-Sprzedawcy UE regulaminy i polityka prywatności (a więc dokumenty umieszczane w Twoim sklepie) są udostępniane w polskiej i angielskiej wersji językowej, co pozwoli Ci znacząco zaoszczędzić na kosztach tłumaczenia. Ponadto, jeśli dojdzie do zmian w unijnych przepisach konsumenckich lub dotyczących ochrony danych osobowych, otrzymasz od nas stosowne aktualizacje w cenie abonamentu.

Podsumowując, sprzedaż towarów za granicę nie jest obecnie szczególnie trudnym wyzwaniem od strony technicznej, jednak może sprawić nieco problemów w kwestiach formalno-prawnych, szczególnie w zakresie przepisów konsumenckich czy zasad związanych z RODO. Warto w tej materii polegać na sprawdzonych rozwiązaniach przygotowanych przez prawników, tym bardziej że brak odpowiedniej dokumentacji może narazić Twoją firmę na dotkliwe kary finansowe.