Black Friday i Cyber Monday to terminy, o których słychać w listopadzie w niemal każdych mediach. Jaka jest między nimi różnica, kiedy wypadają w 2021 roku oraz na co warto zwrócić uwagę, organizując promocję w sklepie? Tego dowiesz się z naszego krótkiego kompendium na temat Black Friday i jego nowych wariantów.

Black Friday – skąd wziął się ten termin i co oznacza?

Black Friday, czyli po polsku „czarny piątek”, to dzień następujący bezpośrednio po Dniu Dziękczynienia, obchodzonym w Stanach Zjednoczonych w czwarty czwartek listopada. Początkowo termin ten nie miał nic wspólnego z dokonywaniem zakupów. W latach 50. i 60. XX wieku, pracownicy masowo brali zwolnienia lekarskie na ten dzień, by mieć tzw. „długi weekend”, co powodowało wysoką absencję w amerykańskich przedsiębiorstwach.

Dopiero z biegiem czasu dzień ten zaczął być kojarzony z wyprzedażami, w trakcie których firmy chciały pozbyć się przed końcem roku zalegającego na magazynach towaru, nawet po absurdalnie niskich cenach. Z początkiem XXI wieku moda na Black Friday zaczęła rozprzestrzeniać się na kolejne państwa, by w końcu dotrzeć również do Polski. Dziś jest to międzynarodowe święto wyprzedaży, w trakcie którego firmy prześcigają się w wysokości rabatów oraz sposobach na dotarcie do klientów. Konsumenci wyczekują natomiast od tygodni, by móc kupić upatrzone przez siebie produkty taniej nawet o połowę.

Black Friday, Cyber Monday, Black Week… Jak się w tym nie pogubić?

Kiedy praktykowany był tylko Czarny Piątek, wszystko było jasne – ludzie ruszali tego dnia do sklepów i domów handlowych w poszukiwaniu przecenionych produktów, a niejednokrotnie – stali tłumnie całą noc przed sklepem, aby od razu po jego otwarciu kupić wymarzony telewizor czy komputer taniej o 50%. Dynamiczny rozwój sprzedaży w sieci sprawił, że w 2005 roku pojawił się w Stanach Zjednoczonych Cyber Monday. Cyfrowy poniedziałek, lub jak kto woli – cyberponiedziałek, to pierwszy poniedziałek po Święcie Dziękczynienia. To właśnie wtedy do boju o klienta ruszają sklepy internetowe, szczególnie te mniejsze.

Ok, a co z Black Weekend i Black Week? Terminów używanych w listopadowych reklamach jest tyle, że czasem ciężko się połapać. Wiele firm oferuje swoim klientom cały weekend wyprzedaży – od piątku do niedzieli, co określane jest jako „Czarny Weekend”, czyli Black Weekend. Większe firmy niejednokrotnie idą dalej, rozpoczynając promocje przed konkurencją, już w poniedziałek przed czarnym piątkiem! Black Week, czyli „Czarny Tydzień” trwa wtedy od poniedziałku do niedzieli. Mało tego, największe firmy, które siłą rzeczy mogą sobie na to pozwolić, zaczynają promować Black Month, czyli cały miesiąc wyprzedaży! Jak widać granica rozpoczęcia okresu promocji nieustannie się przesuwa. Czy doczekamy zatem pierwszych przecen wraz z końcem października? Niewykluczone 😉

Kiedy wypada Black Friday w 2021 roku?

W 2021 roku Black Friday wypada 26 listopada. Tym samym, Black Week zacznie się w poniedziałek 22 listopada i potrwa do niedzieli 28 listopada, natomiast Cyber Monday odbędzie się w poniedziałek 29 listopada.

Co warto kupić korzystając ze „Święta Promocji”?

Początkowo Black Friday stanowił doskonałą okazję do zakupu sprzętu elektronicznego oraz artykułów gospodarstwa domowego. Cyber Monday obejmował z kolei bardziej zróżnicowany zakres produktów, od ubrań, przez perfumy, po meble. Dziś, w trakcie listopadowych wyprzedaży można kupić praktycznie wszystko, włącznie z usługami (masaże, makijaż, szkolenia czy przegląd samochodu) i produktami elektronicznymi (usługi online, e-booki, abonamenty). Jeśli prowadzisz sklep internetowy, warto więc pomyśleć o zorganizowaniu takiej akcji promocyjnej!

Jak zorganizować promocję na Black Friday lub Cyber Monday?

Przemyśl, które produkty z Twojego asortymentu jesteś gotów przecenić. Pamiętaj, że w założeniu Black Friday jest dniem, w którym obniżki są najwyższe w roku – klienci mogą więc oczekiwać, że przygotujesz dla nich wyjątkową ofertę. Dobrym pomysłem może być też zaoferowanie klientom darmowej wysyłki zamówień złożonych w tym dniu. Przygotuj też odpowiednie banery reklamowe do sklepu internetowego lub przynajmniej wystarczająco widoczne hasła informujące o akcji promocyjnej. 

Jeśli prowadzisz marketingowy newsletter, warto rozesłać go do Twoich subskrybentów, przypominając o promocji. Upewnij się jednak, czy na pewno posiadasz właściwą podstawę do wysyłki tego rodzaju wiadomości! Pisaliśmy o tym szerzej w naszym wpisie o tworzeniu profesjonalnego newslettera

Obniżka w Twoim sklepie może skutecznie przyciągnąć większą klientelę. To oczywiście świetna wiadomość! Tym bardziej jednak warto najpierw sprawdzić, czy Twój sklep posiada niezbędną dokumentację, aby prowadzona przez Ciebie sprzedaż była nie tylko zyskowna, ale także bezpieczna. Powinieneś więc zadbać przede wszystkim o aktualny regulamin sprzedaży oraz politykę prywatności. Sprawdź, czy Twoje dokumenty były aktualizowane na początku tego roku – w prawie pojawiły się w tym czasie istotne zmiany. Jeśli masz wątpliwości, możesz skorzystać z naszego Kreatora Legal Geek, który pomoże Ci wygenerować właściwe dla Ciebie dokumenty, zgodne z aktualnym stanem prawnym!

Black Friday stanowił będzie świetną okazję do tego by skorzystać z naszej promocji w Kreatorze Legal Geek i zakupić dokumenty w korzystnej cenie. W dniach 26-29 listopada wszystkie nasze dokumenty, takie jak regulamin sklepu internetowego, polityka prywatności RODO czy regulamin sklepu na Allegro, z kodem BLACK2021 kupisz taniej aż o 33%! Nie przegap okazji i zabezpiecz odpowiednio swój e-biznes!