Współczynnik konwersji sklepu internetowego – co to takiego?

zwiększanie_współczynnika_pod_lupą

Spis treści

Współczynnik konwersji sklepu internetowego to jeden z najważniejszych, jeśli nie najważniejszy parametr jaki powinniśmy śledzić prowadząc działalność sprzedażową online. Czym jest konwersja w e-commerce, w jaki sposób się ją mierzy oraz co można zrobić, aby uzyskać wyższy współczynnik konwersji niż konkurencja z branży? O tym w dzisiejszym poradniku Kreatora Legal Geek!

Konwersja w sklepie internetowym – co to takiego?

Z pojęciem konwersji spotkał się każdy, kto choć trochę miał styczności z marketingiem internetowym lub/i prowadzeniem sklepu www. Ujmując to w najprostszy możliwy sposób, konwersja to po prostu wykonanie przez użytkownika pożądanego przez nas działania w obrębie naszej witryny internetowej. Konwersją może być zatem:

  • złożenie zamówienia w sklepie internetowym,
  • zapisanie swojego adresu e-mail na newsletter,
  • wypełnienie formularza kontaktowego,
  • dodanie produktu do koszyka zakupowego,
  • rejestracja konta użytkownika na stronie,
  • pobranie pliku pdf, np. regulaminu sklepu www, darmowego e-booka czy pełnej specyfikacji produktu,
  • wystawienie recenzji/oceny dla produktu z oferty,
  • wykonanie połączenia telefonicznego (kliknięcie w podlinkowany na stronie numer telefonu do firmy).

Wyróżnić można zatem wiele rodzajów konwersji, przy czym w przypadku sklepów internetowych, najważniejszą stanowi złożenie zamówienia. Każdy sklep online może jednocześnie prowadzić kampanie marketingowe ukierunkowane na kilka rodzajów konwersji jednocześnie.

Przeczytaj: UX – co to jest i jakie ma znaczenie dla sklepów online

Współczynnik konwersji sklepu internetowego – jak to mierzyć?

Współczynnik konwersji (conversion rate) wyraża się w ujęciu procentowym i oznacza liczbę użytkowników realizujących dane działanie spośród wszystkich osób odwiedzających stronę naszego sklepu internetowego. A zatem jeśli naszą stronę www odwiedziło w danym miesiącu 1500 osób, co zakończyło się złożeniem 60 zamówień, to współczynnik konwersji wyniósł 4%. Szacuje się, że średni współczynnik konwersji e-commerce wynosi ok. 1-2%, jednak wartości te mogą znacznie różnić się w zależności od branży. Przykładowo, sektor motoryzacyjny ma średnio najniższy współczynnik konwersji, z kolei branża związana ze zdrowiem i urodą – najwyższy (a zatem najwięcej procentowo osób odwiedzających tego typu strony, dokonuje pożądanego działania).

Szczęśliwie nie musimy dokonywać obliczeń ręcznie. Niezastąpione w zliczaniu konwersji są odpowiednio skonfigurowane narzędzia badające ruch w naszej witrynie. 

Dlaczego współczynnik konwersji ma ogromne znaczenie w marketingu internetowym?

Nie trzeba tłumaczyć, dlaczego duża liczba konwersji jest ważna dla właścicieli i menedżerów sklepów internetowych. Celem każdego biznesu e-commerce jest przecież uzyskiwanie jak najlepszych wyników. Dlaczego jednak współczynnik konwersji odgrywa (a przynajmniej powinien!) tak dużą rolę? Przede wszystkim stanowi źródło informacji o skuteczności podejmowanych działań marketingowych. To dzięki tym danym możemy ocenić skuteczność np. reklam profilowanych czy prowadzonych przez agencję marketingową kampanii.

Po drugie – conversion rate pozwala określić, czy nasza witryna internetowa jest odpowiednio zoptymalizowana. Jeśli współczynnik konwersji jest dużo niższy niż średnia dla danej branży, to może odpowiadać za to np. wolno ładująca się strona, kiepski UX czy mało angażujące treści reklamowe (szczególnie CTA – wezwania do działania).

Warto przeczytać: Nowoczesna strona internetowa dla firmy – co powinna zawierać?

Wiesz już czym jest konwersja i współczynnik konwersji. Na naszym blogu znajdziesz szereg wskazówek na temat tego jak sprawić, by ów parametr był na zadowalającym poziomie.

Jak zwiększyć współczynnik konwersji – dobre praktyki w pigułce

Wyróżnić można szereg działań, które sprzyjają konwersjom, w tym najbardziej pożądanym w sklepach internetowych, czyli zakupom:

  • witryna internetowa dostosowana do urządzeń mobilnych (responsywna),
  • angażujące treści reklamowe, w tym dobrze dobrane call to action (CTA),
  • dostępne dla użytkowników popularne formy dostawy i płatności (obecnie na topie są płatności BLIK oraz dostawy do paczkomatów),
  • atrakcyjna wizualnie szata graficzna strony internetowej,
  • intuicyjna, prosta, bezproblemowa ścieżka zakupowa,
  • działania marketingowe ukierunkowane na grupę docelową (szczególnie ważne w przypadku kampanii płatnych PPC),
  • stosowanie działań remarketingowych (np. zachęty do zakupów dla osób, które “porzuciły koszyk”).

Mamy nadzieję. że temat współczynnika konwersji sklepu internetowego stał Ci się bliższy i będziesz na bieżąco śledził jego wahania! A może wcielisz w życie takie rozwiązania, ze będzie on stałym wysokim poziomie? Tego życzymy wszystkim sprzedawcą!

Jeżeli chcesz być na bieżąco z naszymi artykułami pomocowymi zaobserwuj nasz profil na Facebooku.

Powiązane artykuły

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC20

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

EXTRA20

KOD WAŻNY DO 18.09.2023 roku, godz. 23:59

Promocja na start w Kreatorze!

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!