Aktualizacja: 21.12.2022 r.
1 stycznia 2023 roku wejdą w życie kolejne duże zmiany w prawie e-commerce – wszystko za sprawą nowelizacji ustawy o prawach konsumenta. Aktualizacji będzie wymagał nie tylko regulamin sklepu internetowego, ale również dotychczasowe praktyki sprzedawców dostarczających treści cyfrowe. W poprzednim wpisie opisaliśmy, jak nowelizacja wpłynie na sprzedaż tradycyjnych towarów, dzisiaj przyjrzymy się temu, jak zmiany wpłyną na treści cyfrowe dostarczane online, a więc np. e-booki, kursy czy audiobooki. Zmiany początkowo miały wejść w życie 1 stycznia 2022 roku.
W celu uniknięcia wątpliwości zwracamy uwagę na to, że:
- zmiany oraz wpis dotyczą dostarczania treści cyfrowych konsumentom oraz przedsiębiorcom uprzywilejowanym. To, co piszemy na temat konsumenta czy kupującego, ma zastosowanie do obu tych typów podmiotów. Jeśli jeszcze nie wiesz, kim jest przedsiębiorca uprzywilejowany, zerknij do naszego postu na blogu: Styczniowe zmiany prawa dla e-commerce – przedsiębiorca jak konsument?;
- wpis ma zastosowanie wyłącznie do treści cyfrowych dostarczanych w formie elektronicznej (np. jako plik w wiadomości e-mail), a nie na trwałym nośniku (np. na płycie);
- we wpisie omawiamy jednorazowe dostarczenie treści cyfrowej. Jeśli w ramach swojej działalności dostarczasz treści cyfrowe w sposób ciągły (np. zapewniasz roczny dostęp do kursu online), zmiany wpłyną na Ciebie w inny sposób.
Procedura reklamacyjna
Wraz z nowymi przepisami treści cyfrowe będą podlegały dedykowanej im procedurze reklamacyjnej. Szczegóły znajdziesz poniżej:
Przypadek 1
Co się stało?
Kupujący nie otrzymał treści cyfrowej
Co może zrobić Kupujący?
- wezwać przedsiębiorcę do dostarczenia tej treści,
- jeśli nie dostarczysz treści cyfrowej niezwłocznie lub w dodatkowym, wyraźnie uzgodnionym przez Was terminie, konsument może odstąpić od umowy.
Co istotne, konsument może odstąpić od umowy z pominięciem wezwania, jeśli:
- oświadczysz lub z okoliczności wyraźnie wynika, że nie dostarczysz treści cyfrowej,
- uzgodniliście lub z okoliczności zawarcia umowy wyraźnie wynika, że określony termin dostarczenia treści cyfrowej miał istotne znaczenie dla konsumenta, a Ty nie dostarczyłeś jej w tym terminie.
Ten drugi przypadek może mieć miejsce np. w sytuacji, w której konsument zakupił e-booka w prezencie świątecznym w ramach Twojej przedświątecznej „prezentowej” akcji marketingowej, a Ty nie zdążyłeś go dostarczyć przed świętami.
Regulamin sklepu internetowego
Pakiet dokumentów niezbędnych do prowadzenia sprzedaży w sklepie internetowym.
399
zł netto / rok
Przypadek 2
Co się stało?
Treść cyfrowa jest niezgodna z umową
Co może zrobić kupujący?
- żądać doprowadzenia do zgodności treści cyfrowej z umową.
Jeśli doprowadzenie do zgodności z umową jest niemożliwe albo pociągałoby za sobą nadmierne dla Ciebie koszty, możesz odmówić doprowadzenia produktu do zgodności z umową. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wszelkie okoliczności sprawy, w szczególności znaczenie braku zgodności treści cyfrowej z umową oraz wartość treści cyfrowej. Jako sprzedawca jesteś obowiązany doprowadzić treść cyfrową do zgodności z umową nieodpłatnie, w rozsądnym czasie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, uwzględniając jej charakter oraz cel, do którego jest wykorzystywana;
- pod pewnymi warunkami (wskazanymi poniżej) – złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy.
Żądanie obniżenia ceny lub odstąpienie od umowy będzie możliwe, gdy:
- doprowadzenie do zgodności z umową jest niemożliwe albo wymaga nadmiernych kosztów;
- nie doprowadzisz treści cyfrowej do zgodności z umową;
- brak zgodności z umową występuje nadal, pomimo że próbowałeś doprowadzić treść cyfrową do zgodności z umową;
- brak zgodności treści cyfrowej z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia natychmiastowe obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy lub
- z Twojego oświadczenia lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzisz treści cyfrowej do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.
W jaki sposób należy zwrócić środki w przypadku skorzystania z prawa odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny?
- niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy lub obniżeniu ceny,
- przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.
Odpowiedzialność sprzedawcy
Jako sprzedawca treści cyfrowej odpowiadasz za jej brak zgodności z umową, który istniał w chwili jej dostarczenia i ujawnił się w ciągu dwóch lat od dostarczenia treści.
Może się zdarzyć, że będziesz sprzedawać produkt, który z jakiegoś powodu nie będzie taki, jakiego by oczekiwał kupujący, np. ze względu na niezgodność z zapowiedzią, którą udostępniłeś konsumentowi przed zawarciem umowy. Przykładowo, w informacjach publikowanych przed udostępnieniem produktu w sklepie informowałeś o pięciu modułach w poradniku, a finalnie pojawiły się cztery.
Co istotne domniemywa się, że brak zgodności treści cyfrowej z umową, który ujawnił się przed upływem roku od chwili dostarczenia treści cyfrowej istniał w chwili ich dostarczenia.
W tym przypadku, aby uwolnić się od odpowiedzialności za taką niezgodność, musisz:
- poinformować wyraźnie kupującego najpóźniej w chwili zawarcia umowy, że konkretna cecha treści cyfrowych (w powyższym przykładzie – liczba modułów / kompleksowość) odbiega od wymogów zgodności z umową określonych w art. 43i ust. 2 lub 3 ustawy o prawach konsumenta i
- otrzymać od kupującego wyraźną i odrębną akceptację braku tej cechy treści cyfrowej.
Jak przygotować się do zmian?
- Opisy produktów
Zadbaj o to, aby opisy produktów w Twoim sklepie były kompletne i właściwe, tak aby to, co sprzedajesz, było zgodne z tym, o czym piszesz na swojej stronie internetowej. Pomoże Ci to ograniczyć liczbę niezadowolonych klientów i reklamacji z powodu niezgodności produktu z umową, które mogą negatywnie wpływać na Twoje finanse.
- Regulamin sklepu internetowego
Zaktualizuj regulamin sklepu internetowego – w szczególności zasady reklamacji, mając na uwadze nowe regulacje, wskazane w naszym wpisie.
Ponadto zwróć uwagę na to, aby regulamin sklepu internetowego poruszał kwestię treści cyfrowych. Regulamin sklepu internetowego sprzedającego e-booki, kursy czy poradniki dostarczane online nie będzie taki sam jak regulamin sklepu sprzedającego wyłącznie towary.
- Wdrożenie zmian do procedur
Brzmi to dosyć szumnie, ale chodzi po prostu o to, abyś miał świadomość zmian i tego, jakie prawa ma kupujący, a Ty – obowiązki. Dzięki temu będziesz wiedzieć, jak postępować np. podczas reklamacji.
Jeśli nie chcesz przeoczyć żadnych zmian w prawie i posiadać zgodny z prawem regulamin sklepu internetowego, możesz skorzystać z naszego Kreatora Legal Geek. Więcej o Kreatorze przeczytasz tutaj.