To już nasz trzeci artykuł dotyczący rozporządzenia GPSR. Pierwszy wpis stanowił wprowadzenie do tego tematu, drugi dotyczył wspólnych obowiązków nałożonych przez rozporządzenie na producenta, importera oraz dystrybutora.
Jeśli nie czytałeś/aś jeszcze poprzedniego wpisu, zacznij od niego – poruszamy tam bardzo istotne kwestie, takie jak:
- wymóg podawania określonych informacji w ofercie produktu w sklepie internetowym,
- dokumentacja wewnętrzna GPSR (wewnętrzne procesy dotyczące bezpieczeństwa produktów),
- współpraca z organami nadzoru rynku,
- obowiązki w razie wypadków związanych z bezpieczeństwem produktów.
Dzisiaj natomiast przybliżymy Ci kolejne obowiązki dystrybutora. Na końcu wpisu znajdziesz przydatną checklistę dla dystrubutora, która pomoże Ci spełniać wymogi GPSR!
Kim jest dystrybutor?
Dla przypomnienia, dystrybutor to:
„każda osoba fizyczna lub prawna w łańcuchu dostaw, niebędąca producentem ani importerem, która udostępnia produkt na rynku” .
Tym samym, dystrybutorem jesteś, gdy np.:
- sprzedajesz w swoim sklepie internetowym produkty zakupione w polskiej hurtowni;
- sprzedajesz wyprodukowane w Polsce produkty na platformach typu Allegro;
- sprzedajesz w swoim sklepie internetowym produkty, które kupiłeś od innych firm z UE;
- prowadzisz sklep w dropshippingu, sprzedając produkty zakupione od dostawców z UE.
Zanim umieścisz w sklepie – zweryfikuj!
Jako dystrybutor musisz zweryfikować czy producent oraz, w stosownych przypadkach, importer, spełnili, w zależności od przypadku, wymagania określone w art. 9 ust. 5, 6 i 7 oraz art. 11 ust. 3 i 4 GPSR. Co to oznacza?
Weryfikacja spełnienia obowiązków przez producenta polega na sprawdzeniu, czy:
- produkty są opatrzone: numerem typu, partii lub serii lub posiadały inny widoczny i czytelny dla konsumenta element umożliwiający ich identyfikację, lub (w przypadku gdy wielkość lub charakter produktu to uniemożliwiają) – aby wymagane informacje były umieszczone na opakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu;
- producenci podają swoje imię i nazwisko lub swoją nazwę,
- producenci podają swoją zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy – jeśli został zarejestrowany,
- producenci podają swój adres pocztowy i elektroniczny oraz adres pocztowy lub elektroniczny pojedynczego punktu kontaktowego, pod którym można się z nimi skontaktować, jeżeli różni się on od adresu producenta;
Informacje 2., 3) oraz 4) umieszcza się na produkcie, a jeżeli nie jest to możliwe – na opakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu.
- a także, czy producent zapewnił dołączenie do swojego produktu jasnych instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa w języku łatwo zrozumiałym przez konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym dany produkt jest udostępniany.
Ważne! To ostatnie wymaganie to nie ma zastosowania w przypadku, gdy produkt może być używany bezpiecznie i w sposób zamierzony przez producenta bez takich instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa.
Weryfikacja spełnienia obowiązków przez importera polega na sprawdzeniu, czy importerzy podają na produkcie, a w przypadku gdy nie jest to możliwe – na opakowaniu lub w dokumencie dołączonym do produktu:
- swoje imię i nazwisko lub nazwę,
- swoją zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy – jeśli został zarejestrowany,
- swój adres pocztowy i elektroniczny oraz adres pocztowy lub elektroniczny pojedynczego punktu kontaktowego, pod którym można się z nimi skontaktować, jeżeli różni się od adresu importera;
Ważne! Importerzy zapewniają, aby dodatkowe etykiety nie utrudniały odczytania informacji wymaganych na mocy prawa Unii, umieszczonych na etykiecie przez producenta.
a także, czy do importowanego przez importera produktu są dołączone jasne instrukcje i informacje na temat bezpieczeństwa w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym produkt jest udostępniany na rynku.
Ważne! To ostatnie wymaganie to nie ma zastosowania w przypadku, gdy produkt może być używany bezpiecznie i w sposób zamierzony przez producenta bez takich instrukcji i informacji na temat bezpieczeństwa.
Dbaj o produkty – uważne przechowywanie i transport!
Zapewne wiesz, że zarówno sposób przechowywania, jak i transportu produktu ma znaczenie dla jego stanu. Dlatego też musisz zapewnić, aby w czasie, gdy ponosisz odpowiedzialność za produkt – czyli do momentu dostarczenia towaru do kupującego – warunki przechowywania lub transportu produktu nie zagrażały zgodności produktu z ogólnym wymaganiem bezpieczeństwa.
Przykładowo – nie jest najlepszym pomysłem przechowywaniem kremów w wilgotnych i gorących pomieszczeniach, co może wpłynąć na ich właściwości. Natomiast dobrym pomysłem w przypadku, gdy sprzedajesz szklane wazony, będzie zadbanie o to, aby firma kurierska zapewniła należyte warunki podczas transportowania produktu do kupującego.
Wstrzymaj się z wprowadzeniem do sprzedaży niebezpiecznych produktów
Jeśli w oparciu o posiadane informacje stwierdzisz lub będziesz przypuszczać, że produkt nie jest zgodny z wymogami GPSR (nie będzie bezpieczny lub producent czy też importer nie spełnili wymogów, o których była mowa wyżej w artykule), musisz wstrzymać się z udostępnieniem produktu, dopóki nie będzie on zgodny.
Sprzedawany produkt jest niebezpieczny – co zrobić?
Może się okazać, że mimo podjęcia działań, o których mowa powyżej, do sprzedaży trafi niebezpieczny produkt lub taki, w stosunku do którego producent czy też importer nie spełnili wymogów wynikających z GPSR. Wtedy ważna jest odpowiednia reakcja – trzeba działać!
Musisz podjąć takie kroki:
- natychmiast poinformować o tym producenta lub importera, stosownie do przypadku;
- zapewnić, aby podjęto środki naprawcze niezbędne do skutecznego doprowadzenia produktu do zgodności z wymaganiami, w tym, w stosownych przypadkach, do jego wycofania z obrotu lub odzyskania od kupującego oraz
- zapewnić, aby organy nadzoru rynku państw członkowskich, w których produkt został udostępniony na rynku, zostały o tym natychmiast poinformowane za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway, który znajdziesz pod adresem: https://webgate.ec.europa.eu/gpsd/screen/public/home.
W przypadku drugiego i trzeciego kroku musisz też podawać dostępne Ci szczegółowe informacje na temat:
- ryzyka dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów,
- liczby produktów, których to dotyczy, oraz
- podjętych już środków naprawczych.
Podsumowanie
Jak widzisz, rozporządzenie GPSR to dużo nowych obowiązków dla sklepów internetowych, ale odpowiednie ich wdrożenie, a później przestrzeganie, zapewni Ci spokojną sprzedaż.