W ramach swojej działalności prowadzisz branżowego bloga? A może do tej pory prowadziłeś/aś bloga hobbystycznie, a teraz staje się on początkiem Twojego biznesu? Jeśli jesteś w takiej sytuacji i zastanawiasz się, jak założyć i prowadzić bloga, mamy coś dla Ciebie. W tym wpisie przedstawimy garść przydatnych porad, które podpowiedzą Ci, jak prowadzić bloga firmowego (albo bloga dla Twojej działalności nierejestrowanej) w sposób uwzględniający wymogi prawne.
Komentarze lub opinie
Bardzo wiele blogów posiada funkcje dodawania komentarzy lub opinii przez czytelników. Takie rozwiązanie ma wiele zalet – między innymi, możesz uzyskać cenne informacje o potrzebach Twoich odbiorców. To dlatego wiele poradników na pytanie, jak dobrze prowadzić bloga, odpowiada: włącz moduł komentarzy. Tym niemniej, takie rozwiązanie nie jest obojętne dla prawa. Jeśli zdecydujesz się udostępnić użytkownikom możliwość komentowania, musisz uwzględnić przepisy.
17 lutego 2024 rozpoczęło się stosowanie w pełni unijnego aktu o usługach cyfrowych, znanego też jako DSA (Digital Service Act). Pisaliśmy już kilkukrotnie o tych przepisach, między innymi tu:
- DSA – co to jest i kogo dotyczy Akt o Usługach Cyfrowych
- DSA a sklepy internetowe – czy naprawdę ma zastosowanie?
- Jakie obowiązki wprowadza DSA?
W niektórych aspektach nie ma jeszcze pewności co do tego, jak należy interpretować DSA. Nie wiadomo też, jak podejdą do tego tematu organy kontrolne. Tym niemniej, na razie przeważać zdaje się pogląd, zgodnie z którym prowadząc bloga, musisz uwzględnić przepisy DSA.
Co to dla Ciebie oznacza?
Powinieneś/aś opracować zasady zamieszczania komentarzy na Twoim blogu. W ten sposób określisz m.in., co nie powinno znaleźć się w komentarzu. Przykładem takich niepożądanych treści może być np. spam albo materiały powszechnie uważane za nieprzyzwoite.
Należy też przewidzieć dla użytkowników możliwość zgłoszenia do Ciebie nielegalnych treści. Ponadto, musisz poinformować czytelników o tym, jakie kroki możesz podjąć, jeśli taka nielegalna treść faktycznie pojawi się w komentarzu.
Możemy pomóc Ci w uzyskaniu właściwego dokumentu, który ujmie wymagane przez DSA kwestie. W naszym Kreatorze Legal Geek wykreujesz warunki korzystania ze strony internetowej (DSA), które w paru kliknięciach dostosujesz do swojego bloga i zamieszczania w nim komentarzy. Możesz też skorzystać z produktu, który w pakiecie zawiera dodatkowo regulamin newslettera i politykę prywatności.
A skoro o polityce prywatności mowa…
Blog a wymogi RODO
Rozporządzenie o ochronie danych (RODO), ma znaczenie dla Twojego bloga m.in. ze względu na komentarze, o których pisaliśmy wyżej. Dodając komentarz, użytkownik zamieszcza tam przykładowo swój podpis, czasem także maila czy awatar, które to dane mogą go identyfikować. Jednak nawet jeśli na Twoim blogu nie ma modułu komentarzy, RODO najprawdopodobniej i tak Cię dotyczy!
Wiele blogów firmowych wykorzystuje wtyczki analityczne lub marketingowe, które pozwalają śledzić ruch użytkowników w obrębie strony internetowej. Czasem na tej podstawie użytkownikowi wyświetlane są potem profilowane reklamy w ramach usług internetowych, z których korzysta. Takie działania mogą wiązać się z przetwarzaniem przez Ciebie danych osobowych.
Dodatkowo, na blogu możesz zadecydować o umieszczeniu Twoich danych kontaktowych lub formularza kontaktowego. Użytkownik, który zdecyduje się do Ciebie napisać, przekaże Ci najpewniej swoje dane osobowe, którymi może być chociażby adres e-mail. To kolejna przyczyna, dla której RODO obejmie swoim zakresem Twój blog.
Podobnie jest w przypadku, w którym wysyłasz newsletter. W takiej sytuacji musisz zresztą zadbać nie tylko o wymogi RODO – pisaliśmy o tym więcej m.in. w tym artykule: Czy regulamin newslettera na stronie www jest obowiązkowy?
Mówiąc w skrócie, na wysyłanie newslettera musisz wcześniej uzyskać akceptację użytkownika. Twoje zadania związane ze zgodną z prawem wysyłką newslettera pomoże Ci spełnić odpowiedni regulamin newslettera.
Mając na uwadze przedstawione wyżej wymogi, na blogu powinieneś zamieścić odpowiednią politykę prywatności. Poinformujesz w niej użytkowników m.in. o tym, na jakich podstawach i w jakich celach przetwarzasz dane osobowe. Wskażesz też, jakim odbiorcom przekazujesz dane osobowe użytkowników – przykładem takiego odbiorcy może być hostingodawca lub dostawca oprogramowania do prowadzenia bloga, który uzyskuje dostęp do danych “zostawianych” na Twoim blogu przez użytkowników.
Pakiet: Regulamin dla strony internetowej
Zestaw dokumentów prawnych dla stron internetowych i blogów – rekomendowany.
Wersja polska
189
zł netto / rok
Wersja polska i angielska
359
zł netto / rok
Pliki cookies
Odpowiednio skonstruowana polityka prywatności pomoże Ci też w spełnieniu wymogów prawa telekomunikacyjnego, które dotyczy m.in. plików cookies. W polityce prywatności możesz opisać, jakie pliki cookies wykorzystujesz na swoim blogu. Odpowiednie informacje musisz przekazać, choćby nawet pliki te nie wiązały się z przetwarzaniem danych osobowych.
Powinieneś/aś też pamiętać o odpowiednim komunikacie, pojawiającym się przy wejściu na Twoją stronę internetową, umożliwiającym użytkownikom wyrażenie prawidłowej akceptacji wykorzystywania plików cookies. Jedynie te pliki, które są niezbędne do prawidłowego działania Twojego bloga, nie wymagają wcześniejszego akceptu użytkownika.
Prawo autorskie
W odpowiedzi na pytanie o to, jak prowadzić bloga, często porusza się temat prawa autorskiego. I słusznie! Przepisy te mogą dotyczyć wielu aspektów, w tym przede wszystkim:
- treści wpisów;
- wyglądu Twojego bloga;
- zdjęć lub grafik używanych w ramach wpisów lub w innych miejscach na blogu.
Na plagiat w treści wpisów musisz uważać zwłaszcza wówczas, gdy pisanie nie jest Twoją pasją, ale chcesz założyć blog, który będzie promował Twoją działalność. Na blogu prowadzonym “z doskoku” najłatwiej jest pokusić się o przyspieszenie działań i skopiowanie treści od kogoś innego, choćby był to nawet fragment… Czasem jednak to, co wydaje się być ułatwieniem, w ostatecznym rozrachunku może Cię kosztować dużo nerwów i pieniędzy. Zasadniczo jest tak, że nie można wykorzystywać cudzych treści bez odpowiedniego zezwolenia. Staraj się więc tworzyć oryginalne wpisy, choćby nawet dotyczyły tego samego tematu, który został już poruszony np. przez Twoją konkurencję. Ewentualnie, zadbaj o przeniesienie praw albo odpowiednią licencję na wykorzystywanie treści utworzonych przez kogoś innego.
Bardzo często wpisy są okraszane różnymi grafikami czy zdjęciami. W takim wypadku musisz zwrócić uwagę, czy posiadasz do nich odpowiednie prawa. Nie możesz po prostu bez żadnej weryfikacji użyć przypadkowego zdjęcia wyszukanego w Google. Przedsiębiorcy często korzystają z różnego rodzaju banków zdjęć i grafik – może to być dobry pomysł również dla Ciebie. Upewnij się tylko, czy licencja, jaką w ten sposób uzyskujesz, uprawnia Cię do wykorzystywania grafiki w oczekiwany przez Ciebie sposób. Między innymi, zwróć uwagę na możliwość zastosowania grafiki do celów komercyjnych.
Na podobnej zasadzie potraktuj również kwestię wyglądu Twojego bloga. Szablon czy layout też może być chroniony prawem autorskim! Nie używaj więc tych elementów lekkomyślnie skopiowanych od kogoś innego.
Jeśli Twój blog ma utworzony logotyp, sprawdź również ten element, czy nie narusza on czyichś praw autorskich, i czy np. krój pisma, który został użyty do jego utworzenia, może być wykorzystany do celów komercyjnych.
Świadczenie własnych usług
Jeśli w ramach swojego bloga chcesz promować swoje usługi lub produkty, pamiętaj aby zapewnić dla nich odpowiedni regulamin. Jeśli Twoja główna działalność to sklep internetowy, w którym sprzedajesz produkty fizyczne lub treści cyfrowe takie jak e-book czy audiobook, koniecznie wyposaż się w regulamin sklepu internetowego. Do tego celu polecamy nasze rozwiązanie – Kreator Legal Geek.
Jeśli natomiast świadczysz inne usługi, np. oferujesz kurs online, prowadzisz konsultacje, masz platformę z różnymi funkcjami dla użytkowników itp. – opracuj regulamin określający warunki świadczenia usług. W takim wypadku najlepiej skorzystać z indywidualnej obsługi prawnej – na przykład naszej 🙂
Mamy nadzieję, że powyższy wpis przybliżył Ci wymogi, które wiążą się z prowadzeniem bloga w ramach Twojego biznesu, i pomoże Ci działać zgodnie z prawem.