Prowadząc działalność w Internecie musisz przemyśleć wiele spraw: jakie treści umieścić na stronie, jak prowadzić marketing w Internecie, z jakiego oprogramowania do prowadzenia strony skorzystać… W tym wszystkim często jednak zapomina się o przepisach. Jedną z kwestii, którą należy rozważyć przed udostępnieniem strony internetowej jest to, czy trzeba zamieścić na niej jakieś dokumenty prawne. W tym wpisie zajmiemy się podstawowym dokumentem, jakim jest regulamin.
Regulamin – czy musisz go mieć?
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Dużo zależy od tego, jaką stronę internetową prowadzisz. Przyjrzyjmy się kilku przykładom:
Strona typu “wizytówka”
Chodzi tu o stronę internetową, na której można jedynie zapoznać się z Twoją działalnością, i ewentualnie znajdują się na niej dane do kontaktu z Tobą. Istnieją różne interpretacje co do tego, czy taka strona wymaga regulaminu, jednak naszym zdaniem w takim wypadku regulamin nie jest od Ciebie wymagany.
Blog z opcją dodania komentarza
Jeśli prowadzisz bloga, a w jego ramach czytelnik może zostawić komentarz, to również i tu zdania są podzielone, tym bardziej, że od 17 lutego 2024 roku stosuje się przepisy aktu o usługach cyfrowych, czyli tzw. DSA. Pisaliśmy więcej o tym akcie prawnym w kilku poprzednich wpisach, do których odnośniki znajdziesz tu:
- DSA – co to jest i kogo dotyczy Akt o Usługach Cyfrowych
- DSA a sklepy internetowe – czy naprawdę ma zastosowanie?
- Jakie obowiązki wprowadza DSA?
To nowe przepisy, więc jeszcze sporo kwestii jest przedmiotem sporów. Jako że dominująca zdaje się być interpretacja, zgodnie z którą DSA ma zastosowanie m.in. do blogów z komentarzami, dla bezpieczeństwa zalecamy Ci w takim wypadku przygotowanie krótkiego dokumentu z warunkami korzystania ze strony internetowej. Opiszesz w nim, jakich treści nie może wprowadzać użytkownik w komenatarzach (np. materiałów naruszających cudze prawa autorskie, albo stanowiących spam lub inne niezamówione informacje handlowe). Wskażesz też, w jaki sposób użytkownicy mogą zgłaszać nielegalne treści i jakie działania w związku z tym możesz podjąć.
Strona z modułem opinii lub komentarzy
Mając na uwadze dominujące stanowiska, w sytuacji, w której na Twojej stronie internetowej (np. stronie typu “wizytówka” albo w sklepie internetowym) umożliwiasz użytkownikom publikację opinii lub komentarzy o Twoich produktach lub usługach, zalecamy opracowanie warunków korzystania ze strony internetowej – tak jak ma to miejsce w przypadku opisywanego wyżej bloga.
Inne przypadki
Jeśli Twoja strona internetowa obejmuje bardziej złożone funkcje dla użytkowników, np.:
- założenie konta,
- dokonywanie zakupów przez stronę internetową,
- prowadzenie kursu online,
- porównywanie wybieranych przez użytkownika produktów,
- świadczenie innych usług w ramach strony internetowej,
musisz zaopatrzyć się w regulamin dopasowany do Twojej działalności.
Co musi zawierać regulamin?
W dokumencie trzeba opisać m.in. to, w jaki sposób użytkownik zawiera z Tobą umowę (np. na świadczenie danej usługi), jakie warunki techniczne musi spełnić, i jaka jest procedura reklamacyjna.
Dodatkowo, jeśli użytkownik może dodawać i przechowywać w ramach Twojej strony internetowej własne treści, musisz uwzględnić wymogi opisywanego wcześniej aktu o usługach cyfrowych. W regulaminie świadczenia usług albo w ramach osobnego dokumentu (warunków korzystania ze strony internetowej) należy więc wskazać m.in. zasady dodawania własnych treści, sposób zgłaszania nielegalnych materiałów, oraz możliwe do podjęcia przez Ciebie działania wobec treści niezgodnych z warunkami korzystania ze strony.
O czym jeszcze musisz pamiętać?
Niezależnie od tego, jaką stronę internetową prowadzisz, nie możesz zapomnieć o kwestiach związanych z wysyłką newslettera. Jeśli zamierzasz go rozsyłać, przyda Ci się osobny regulamin newslettera. O tym, dlaczego tak ważna jest odpowiednia podstawa prawna do wysyłki newslettera, pisaliśmy w jednym z naszych poprzednich artykułów: Czy regulamin newslettera na stronie www jest obowiązkowy?
W tym wpisie skupiamy się wprawdzie na tematyce związanej z regulaminem, ale nie możemy nie wspomnieć o jeszcze jednym dokumencie, który jest z nim ściśle związany. Chodzi o politykę prywatności. Ten dokument jest niezbędny niemal na każdej stronie internetowej, a to dlatego, że większość stron przetwarza w jakiś sposób dane osobowe użytkowników. Funkcje takie jak: formularz kontaktowy, konto użytkownika, możliwość zamówienia Twoich usług, dodania komentarza czy innej treści, a czasem również wdrożone na stronie wtyczki analityczne lub marketingowe – wszystkie te rozwiązania wiążą się z koniecznością przedstawienia użytkownikowi informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych. Jeśli Twoja strona wykorzystuje pliki cookies lub inne podobne technologie, to już samo wejście użytkownika na Twoją stronę internetową spowoduje konieczność zrealizowania przez Ciebie obowiązku informacyjnego – choćby nawet nie dochodziło przy tym do przetwarzania danych osobowych. Dobrym miejscem na publikację wymaganych informacji jest właśnie polityka prywatności.
Mając na uwadze opisane wyżej wymogi związane z dokumentacją dla stron internetowych, w Kreatorze Legal Geek możesz wykreować zarówno warunki korzystania ze strony internetowej (dotyczące dodawanych przez użytkownika treści, takich jak np. komentarze, opinie, zdjęcia, dokumenty itp.), jak i regulamin newslettera oraz politykę prywatności RODO i cookies – a to wszystko w ramach jednego produktu!
Pakiet: Regulamin dla strony internetowej
Zestaw dokumentów prawnych dla stron internetowych i blogów – rekomendowany.
Wersja polska
189
zł netto / rok
Wersja polska i angielska
359
zł netto / rok
Pamiętaj, że jeśli Twoje usługi są bardziej złożone, musisz zaopatrzyć się również w regulamin dopasowany do Twojej działalności, który opisze zasady świadczenia tych usług i prawa przysługujące użytkownikowi – najlepiej skorzystać z usługi indywidualnego przygotowania tego dokumentu przez profesjonalistów – prawników specjalizujących się w prawie e-commerce i RODO.