UOKiK wziął się za influencerów! Koniec z reklamowym eldorado.

ręka trzymająca megafon

Spis treści

Ukryta reklama czy prywatna opinia? Do tej pory influencerzy z platform takich jak Instagram czy YouTube bardzo swobodnie traktowali kwestię oznaczania postów sponsorowanych. Ma się to radykalnie zmienić, gdyż Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczyna właśnie postępowanie wyjaśniające, którego celem jest skrupulatne prześwietlenie reklamowej działalności internetowych gwiazd.

Reklama czy kryptoreklama? O co w tym wszystkim tak naprawdę chodzi?

Kryptoreklama to w największym uogólnieniu taka forma przekazu, która zachęca do nabycia danego produktu/usługi, jednak sprawia wrażenie neutralnego komunikatu. Innymi słowy – kryptoreklama skonstruowana jest w taki sposób, aby odbiorca nie postrzegał jej jako reklamy. Może przybierać formę np. eksperckiego artykułu w prasie czy sceny w ulubionym serialu, gdzie główny bohater korzysta z produktów wybranej marki. Brak oznaczenia o reklamie jest jednak niezgodny z prawem. W ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji możemy przeczytać, że „czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest wypowiedź, która zachęca do nabywania towarów lub usług, sprawiając wrażenie informacji neutralnej”. Z kolei dyrektywa Parlamentu Europejskiego z 11 grudnia 2007 r. wprowadziła zakaz lokowania produktów (z pewnymi wyjątkami). Co na to wszystko popularni influencerzy z Instagrama, YouTube’a czy Facebooka? Hulaj dusza, piekła nie ma! Reklamowe eldorado trwało w nieuregulowanej, internetowej przestrzeni w najlepsze. Ale do czasu…

Sylwester Wardęga na tropie nieuczciwych praktyk!

Influencerzy prowadzący swoje profile w mediach społecznościowych podchodzili do kwestii reklamowania produktów w dowolny sposób. Jedni uczciwie informowali swoich odbiorców o współpracach reklamowych z markami, drudzy jawnie reklamowali rozmaite produkty bez stosownych oznaczeń czy informacji. Dochodziło na tym polu do licznych patologii, kiedy popularni influencerzy „wciskali” swoim odbiorcom sprowadzane z Chin produkty o bardzo wątpliwej jakości, kosztujące nawet 5-10 razy więcej. Tego typu sytuacje zaczął nagłaśniać jeden z najbardziej popularnych polskich twórców w sieci – Sylwester Wardęga, określany jako „szeryf polskiego Internetu”. To właśnie jemu przypisuje się fakt, że sprawą zainteresował się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Co na to UOKiK? Oddajmy głos ekspertom

W odpowiedzi na dynamicznie rosnący rynek usług reklamowych w social mediach i coraz częściej pojawiające się zarzuty o stosowanie przez influencerów kryptoreklamy, UOKiK przyjrzy się temu, czy przekaz ten jest przejrzysty i transparentny. Jak mówi prezes urzędu – Tomasz Chróstny: „Sytuacja gdy influencer otrzymał za swój wpis wynagrodzenie, ale sprawia wrażenie, że dzieli się prywatną opinią, jest zwyczajnie nieuczciwa (…), a o wszystkich tego typu sytuacjach czytelnicy, słuchacze czy widzowie powinni być wyraźnie informowani”. UOKiK zaznacza, że sponsoring ze strony marek traktowany jest w sposób szeroki – nie tylko jako wynagrodzenie finansowe, ale również inne korzyści, np. możliwość testowania wysokiej klasy produktów czy zagraniczna wycieczka.

Co dalej? Jak wyglądał będzie teraz rynek reklamowy w sieci?

Zgodnie z otrzymanymi informacjami, UOKiK podejmie się postępowania wyjaśniającego, w trakcie którego będzie analizował relacje mniejszych i większych gwiazd Instagrama, YouTube’a czy Facebooka z markami i agencjami reklamowymi. Kontrola dotyczyć będzie tego, czy jasno i wyraźnie oznaczają oni współprace reklamowe. Celem jest „uporządkowanie rynku treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu”. UOKiK liczy tutaj na współpracę i dobrą wolę internetowych twórców, tak by obyło się bez konieczności stosowania dotkliwych kar finansowych.

Na zachodzących zmianach z całą pewnością skorzystają odbiorcy treści, a już w szczególności młodzi ludzie, najbardziej podatni na reklamowe praktyki swoich ulubionych twórców.

Powiązane artykuły

Aktualności prawne

Jakie obowiązki wprowadza DSA?

DSA wprowadza szereg zróżnicowanych obowiązków, które są różne w zależności od skali działalności podmiotu do którego mają zastosowanie. Inne obowiązki będą dotyczyły dostawcy, który jest

Aktualności prawne

DSA a sklepy internetowe – czy naprawdę ma zastosowanie?

DSA czyli Akt o Usługach Cyfrowych to Rozporządzenie Unii Europejskiej określające wybrane elementy funkcjonowania niektórych usług internetowych. Jego celem jest zapewnienie większej transparentności i bezpieczeństwa

OSZCZĘDŹ DZIŚ

%

Z KODEM RABATOWYM

BACK

Kod ważny do: 2024-03-04 Godz. 23:59

Back TO School

Rozpoczynamy wspólne odliczanie do końca wakacji. Zaczynamy od rabatu na dokumenty prawne w wysokości 30% i każdego dnia, aż do 1 września, ten rabat będzie malał o 1%!
PROMOCJA OBOWIĄZUJE PRZEZ:
Dni
Godziny
Minuty
Sekundy

OSZCZĘDŹ

15%

Z KODEM RABATOWYM

DSA15

KOD WAŻNY DO 05.03.2024 roku, godz. 23:59

Twój sklep
Zgodny z DSA!

Kup Regulamin sklepu internetowego, Pakiet E-sprzedawcy lub Pakiet E-sprzedawcy UE z 15% rabatem i otrzymaj bezpłatnie Warunki korzystania ze strony internetowej (DSA)!

OSZCZĘDŹ DZIŚ

25%

Z KODEM RABATOWYM

LUTY

KOD WAŻNY DO 14.02.2024 roku, godz. 23:59

Lutowa promocja w Kreatorze!

W Kreatorze też obchodzimy Dzień Zakochanych! Odbierz 25% rabatu na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. Uruchom swój sklep internetowy i zacznij sprzedaż jeszcze przed Walentynkami!

OSZCZĘDŹ

30%

Z KODEM RABATOWYM

WEEK30

KOD WAŻNY DO 21.01.2024 roku, godz. 23:59

Tylko w ten weekend!

Odbierz 30% rabatu na wszystkie pakiety dostępne w Kreatorze i wygeneruj zgodny z prawem regulamin sklepu internetowego. Uruchom swój własny sklep internetowy!

BEZPŁATNY WEBINAR

Sklep internetowy krok po kroku: od działalności nierejestrowanej do uruchomienia
e-sklepu.

OSZCZĘDŹ

24%

Z KODEM RABATOWYM

NOWY2024

KOD WAŻNY DO 06.01.2024 roku, godz. 23:59

Wejdź w nowy rok
z Kreatorem!

Odbierz aż 24% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. Rozpocznij nowy rok z własnym sklepem internetowym!

OSZCZĘDŹ

%

Z KODEM RABATOWYM

SWIETA

Kod jest ważny do północy. Każdego kolejnego dnia obowiązywać będzie nowy kod, którego wartość będzie o 1% niższa od poprzedniego

Odliczamy do Świąt!

Każdego dnia rabat maleje o 1%, nie czekaj złap najlepszą okazję na dokumenty prawne dla Twojego sklepu!

OSZCZĘDŹ

35%

Z KODEM RABATOWYM

BLACK35

KOD WAŻNY DO 27.11.2023 roku, godz. 23:59

BLACKWEEK

Największa okazja roku w Kreatorze Legal Geek. Rozpocznij legalną sprzedaż online.

OSZCZĘDŹ

23%

Z KODEM RABATOWYM

TNIEMY

KOD WAŻNY DO 08.11.2023 roku, godz. 23:59

Tniemy o stawkę VAT!

Odbierz aż 23% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. Nie przegap tej okazji, uruchom własny sklep internetowy już dziś!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

TNIEMY

KOD WAŻNY DO 08.10.2023 roku, godz. 23:59

Promocja na start w Kreatorze!

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. Nie przegap tej okazji, uruchom własny sklep internetowy już dziś!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

EXTRA20

KOD WAŻNY DO 18.09.2023 roku, godz. 23:59

Promocja na start w Kreatorze!

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!