Rozwiązania analityczne a ochrona danych osobowych

wykres ruchu na stronie internetowej

Spis treści

Analityka ruchu na stronie internetowej to jeden z obszarów działań, które powinien prowadzić każdy przedsiębiorca na rynku e-commerce. Nowoczesne rozwiązania analityczne pozwalają zdobyć szeroką wiedzę o użytkownikach, co z pewnością jest pożyteczne, jednak z drugiej strony – gromadzą i rejestrują ogromne ilości danych. Są to m.in. dane osobowe, które zgodnie z RODO podlegają ochronie. Jak zatem prowadzić działania analityczne, a jednocześnie – funkcjonować w sieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa?

Na czym polegają rozwiązania analityczne w sieci?

Analityka w sieci, to w największym uogólnieniu zestaw działań, mających na celu zgromadzenie danych o użytkownikach oraz o tym, jak zachowują się podczas korzystania z danego serwisu internetowego. Dzięki dostępnym rozwiązaniom analitycznym, właściciel sklepu internetowego może dowiedzieć się w jakim wieku są osoby najczęściej odwiedzające stronę, która płeć chętniej obserwuje wybrane produkty lub która podstrona gromadzi największe zainteresowanie. Zebrane w ten sposób informacje pozwalają nie tylko jeszcze lepiej dopasować ofertę firmy do potrzeb i zainteresowań użytkowników, ale również kierować spersonalizowane reklamy do tych, którzy odwiedzili stronę lub dodali produkty do koszyka (tzw. remarketing). Praktycznie każdy użytkownik sieci niejednokrotnie przekonał się, że to jakie strony ogląda w Internecie, ma wpływ na to, jakie reklamy są mu wyświetlane. Nie byłoby to możliwe bez zaawansowanych narzędzi analitycznych.

Czy analityka internetowa zbiera dane osobowe użytkowników?

Tak, działania analityczne prowadzone na stronach internetowych zbierają takie dane. Nie chodzi tutaj nawet o to, co najczęściej postrzegamy jako dane osobowe, czyli imię, nazwisko, adres czy numer telefonu,a bardziej o informacje, które pozwalają zidentyfikować danego użytkownika. Może to być np. unikalny identyfikator znajdujący się w plikach cookies. Zgodnie z zasadami RODO, korzystając z narzędzi analitycznych w naszym sklepie internetowym czy na tzw. landing page, jesteśmy podmiotami, które zbierają i przetwarzają dane osobowe użytkowników. Jakie ma to konsekwencje? Przede wszystkim obowiązek informacyjny, konieczność otrzymania zgody od użytkownika oraz posiadanie aktualnej polityki prywatności RODO i cookies.

Pliki cookies a pliki cookies stron trzecich

O plikach cookies pisaliśmy już w artykule: Pliki cookies – co to takiego i jak je wykorzystywać zgodnie z prawem? W kontekście rozważań o ochronie danych osobowych w sieci, warto wspomnieć o plikach cookies stron trzecich. O ile własne pliki cookies są zamieszczane w domenie witryny, którą odwiedza użytkownik, tak pliki cookies stron trzecich ustawiane są na ogół, jak sama nazwa wskazuje – przez strony trzecie, np. oprogramowanie wspierające prawidłowe funkcjonowanie strony internetowej lub programy zbierające informacje w celach reklamowych. Mogą to być narzędzia analityczne czy portale społecznościowe. Przykład? Przycisk “lubię to” na stronie internetowej, który daje możliwość gromadzenia danych firmie Facebook. Warto wspomnieć, że w ostatnich latach obserwuje się działania najważniejszych przeglądarek internetowych, mające na celu ograniczenie roli plików cookies stron trzecich jako źródła danych dla zewnętrznych programów czy narzędzi.

Narzędzia analityczne w sieci

Charakterystyka narzędzi używanych do analityki zachowań internautów to temat na osobny artykuł. W największym skrócie, należy wspomnieć o Matomo, Google Analytics, Google Tag Manager. Specjaliści SEO, zajmujący się pozycjonowaniem stron internetowych wykorzystują m.in. narzędzie Ahrefs. Z kolei oprogramowanie Hotjar pozwala dowiedzieć się na co dokładnie zwracają uwagę użytkownicy na oglądanej stronie (np. w które miejsca “klikają” kursorem).

O co należy zadbać względem użytkowników?

Szczegółowe wytyczne w zakresie obowiązków prawnych zależą od tego jakie dokładnie dane osobowe są pozyskiwane oraz w jaki sposób i przez jakie podmioty są analizowane, np. czy dochodzi do międzynarodowego transferu danych. Na pewno ważnym jest, by zapytać użytkowników o zgodę na przetwarzanie plików cookies do celów analitycznych oraz marketingowych wraz z możliwością późniejszej edycji swoich preferencji. Konieczne jest również posiadanie aktualnej dokumentacji RODO, a dokładniej – polityki prywatności RODO i cookies. Jest to podstawa i minimum działań, które każdy e-przedsiębiorca powinien podjąć.

Powiązane artykuły

Aktualności prawne

Jakie obowiązki wprowadza DSA?

DSA wprowadza szereg zróżnicowanych obowiązków, które są różne w zależności od skali działalności podmiotu do którego mają zastosowanie. Inne obowiązki będą dotyczyły dostawcy, który jest

Aktualności prawne

DSA a sklepy internetowe – czy naprawdę ma zastosowanie?

DSA czyli Akt o Usługach Cyfrowych to Rozporządzenie Unii Europejskiej określające wybrane elementy funkcjonowania niektórych usług internetowych. Jego celem jest zapewnienie większej transparentności i bezpieczeństwa

OSZCZĘDŹ DZIŚ

%

Z KODEM RABATOWYM

BACK

Kod ważny do: 2024-03-04 Godz. 23:59

Back TO School

Rozpoczynamy wspólne odliczanie do końca wakacji. Zaczynamy od rabatu na dokumenty prawne w wysokości 30% i każdego dnia, aż do 1 września, ten rabat będzie malał o 1%!
PROMOCJA OBOWIĄZUJE PRZEZ:
Dni
Godziny
Minuty
Sekundy

OSZCZĘDŹ

15%

Z KODEM RABATOWYM

DSA15

KOD WAŻNY DO 05.03.2024 roku, godz. 23:59

Twój sklep
Zgodny z DSA!

Kup Regulamin sklepu internetowego, Pakiet E-sprzedawcy lub Pakiet E-sprzedawcy UE z 15% rabatem i otrzymaj bezpłatnie Warunki korzystania ze strony internetowej (DSA)!

OSZCZĘDŹ DZIŚ

25%

Z KODEM RABATOWYM

LUTY

KOD WAŻNY DO 14.02.2024 roku, godz. 23:59

Lutowa promocja w Kreatorze!

W Kreatorze też obchodzimy Dzień Zakochanych! Odbierz 25% rabatu na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. Uruchom swój sklep internetowy i zacznij sprzedaż jeszcze przed Walentynkami!

OSZCZĘDŹ

30%

Z KODEM RABATOWYM

WEEK30

KOD WAŻNY DO 21.01.2024 roku, godz. 23:59

Tylko w ten weekend!

Odbierz 30% rabatu na wszystkie pakiety dostępne w Kreatorze i wygeneruj zgodny z prawem regulamin sklepu internetowego. Uruchom swój własny sklep internetowy!

BEZPŁATNY WEBINAR

Sklep internetowy krok po kroku: od działalności nierejestrowanej do uruchomienia
e-sklepu.

OSZCZĘDŹ

24%

Z KODEM RABATOWYM

NOWY2024

KOD WAŻNY DO 06.01.2024 roku, godz. 23:59

Wejdź w nowy rok
z Kreatorem!

Odbierz aż 24% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. Rozpocznij nowy rok z własnym sklepem internetowym!

OSZCZĘDŹ

%

Z KODEM RABATOWYM

SWIETA

Kod jest ważny do północy. Każdego kolejnego dnia obowiązywać będzie nowy kod, którego wartość będzie o 1% niższa od poprzedniego

Odliczamy do Świąt!

Każdego dnia rabat maleje o 1%, nie czekaj złap najlepszą okazję na dokumenty prawne dla Twojego sklepu!

OSZCZĘDŹ

35%

Z KODEM RABATOWYM

BLACK35

KOD WAŻNY DO 27.11.2023 roku, godz. 23:59

BLACKWEEK

Największa okazja roku w Kreatorze Legal Geek. Rozpocznij legalną sprzedaż online.

OSZCZĘDŹ

23%

Z KODEM RABATOWYM

TNIEMY

KOD WAŻNY DO 08.11.2023 roku, godz. 23:59

Tniemy o stawkę VAT!

Odbierz aż 23% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. Nie przegap tej okazji, uruchom własny sklep internetowy już dziś!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

TNIEMY

KOD WAŻNY DO 08.10.2023 roku, godz. 23:59

Promocja na start w Kreatorze!

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. Nie przegap tej okazji, uruchom własny sklep internetowy już dziś!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

EXTRA20

KOD WAŻNY DO 18.09.2023 roku, godz. 23:59

Promocja na start w Kreatorze!

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!