Nazwa sklepu internetowego – czego unikać?

pomysł na nazwę sklepu internetowego

Spis treści

Nazwa sklepu internetowego powinna być prosta i łatwa do zapamiętania – takie stwierdzenie znajdziemy niemal w każdym poradniku biznesowym. Mniej jednak mówi się o tym, jakich nazw dla sklepu www należy unikać. Pochopnie wybrana nazwa może stać się w przyszłości źródłem niemałych problemów. Dlatego też, zanim puścicie wodze wyobraźni, przeczytajcie o najważniejszych zagrożeniach związanych z wyborem niewłaściwej nazwy dla swojego biznesu w sieci.

Uważaj, by nie naruszyć znaku towarowego innej firmy!

Najważniejszym według nas błędem, jaki można popełnić tworząc nazwę dla sklepu internetowego, jest naruszenie znaku towarowego innego podmiotu. Oczywiście nie zakładamy, że ktoś celowo próbuje się „podpiąć” pod rozpoznawalność cudzej marki. Co jednak w sytuacji, gdy przypadkowo wybierzesz nazwę, która jest już wykorzystywana (a w szczególności – zastrzeżona) przez firmę z tej samej lub podobnej branży, o której istnieniu nawet nie miałeś pojęcia? Może to ściągnąć w przyszłości niemałe problemy prawne, a w konsekwencji – także finansowe. Co ważne, ryzyko dotyczy nie tylko nazw identycznych, ale też podobnych do siebie na tyle, że mogłyby wprowadzić w błąd potencjalnych odbiorców danych towarów czy usług. Dlatego warto ostateczną decyzję o wyborze nazwy poprzedzić solidną analizą, aby mieć pewność, że Twoja nazwa nie naruszy praw innych podmiotów.

O ile powyższy problem jest szczególnie istotny w przypadku nazw dla działalności z samej lub zbliżonej branży, to warto jednak rozważyć go szerzej – także w kontekście biznesów oferujących zupełnie inne usługi. Nazwa zbyt podobna do nazwy innego podmiotu będzie niekorzystna pod względem SEO, czyli widoczności w wynikach wyszukiwarek. Algorytm wyszukiwarki może potraktować wpisaną przez użytkownika frazę jako jego błąd i uznać, że tak naprawdę zależy mu na odwiedzeniu strony większej, bardziej uznanej na rynku firmy, przez co strona internetowa Twojego sklepu będzie trudna do odnalezienia dla użytkowników.

Nie wybieraj nazwy, która wprost wskazuje, co sprzedajesz

Może wydawać się to dziwne, ale wbrew pozorom to bardzo istotna kwestia, zarówno z przyczyn biznesowych, jak i prawnych. Rzadko zdarza się, aby sklep internetowy po kilku latach od rozpoczęcia działalności nadal oferował dokładnie tę samą gamę produktów, co wcześniej. Każdy, kto planuje rozwój swojej działalności, powinien wziąć pod uwagę to, że asortymentu sklepu www może się z biegiem czasu rozszerzyć lub zmienić. Pod kątem biznesowym nie zaleca się zatem wyboru nazwy, która nie da pola manewru w przyszłości. Przykładowo, jeśli nazwałeś swój sklep z odzieżą dziecięcą np. “Ubranka dziecięce”,  a po kilku latach wprowadzisz linię odzieży dla mam lub gry i zabawki, nazwa sklepu utrudni przyciągnięcie klienteli zainteresowanej tylko nową gamą produktów.

Z takim oznaczeniem sklepu wiąże się jeszcze istotniejszy problem prawny. Do tak sformułowanej nazwy nie będziesz mieć właściwie żadnych praw – Twoja konkurencja będzie mogła używać identycznych lub niemal takich samych określeń dla swojej działalności, a Ty nie będziesz mógł im tego zabronić. Nie zarejestrujesz jako znak towarowy nazwy „Ubranka dziecięce” na oznaczenie sklepu z odzieżą dziecięcą. Dlaczego? Otóż znak towarowy nie może być opisowy – oznacza to, że nie może składać się wyłącznie z elementów służących do wskazania np. rodzaju sprzedawanego towaru, jego pochodzenia, jakości, składu, funkcji itd. Jest to zresztą logiczne – trudno byłoby przyznać jednemu tylko sprzedawcy monopol na określenie „Ubranka dziecięce” – inni sprzedawcy odzieży dziecięcej nie mieliby niemal żadnej możliwości reklamowania swoich towarów, skoro nie mogliby posłużyć się tak podstawowym określeniem na oznaczenie ich asortymentu.

Planujesz ekspansję na rynki zagraniczne? Przyjrzyj się swojej nazwie szczególnie dokładnie!

Dla swojego sklepu powinieneś wykorzystywać oznaczenie zgodne z dobrymi obyczajami. Przykładowo, nie powinieneś zawierać w nazwie wulgaryzmów czy innych treści, które można uznać za obraźliwe. Jeśli Twoja działalność z założenia będzie kierowana na rynek polski, to na ogół problem ten nie będzie Cię dotyczył – z pewnością znasz bowiem znaczenie Twojej nazwy czy skojarzenia, jakie ona wywołuje. Sytuacja może być jednak zupełnie inna, kiedy zdecydujesz się na działalność w kraju, w którym Twoja nazwa może nasuwać różnego rodzaju niepożądane skojarzenia. Przykładowo, hiszpański producent tkanin o nazwie „Yebane” sprzedawał swoje produkty na rynku polskim, gdzie odczyt nazwy firmy brzmi jak jeden z popularnych wulgaryzmów. Takich przykładów jest o wiele, wiele więcej i warto zadbać, aby Twoja firma nie stała się kiedyś jednym z nich.

Niekorzystnym pomysłem w przypadku ekspansji zagranicznej może być też nazwa wprawdzie nieszkodliwa, ale trudna do wymówienia dla większości obcokrajowców, np. zawierająca takie słowa jak “chrząszcz” czy “sztuczka”.

Nazwa wymyślona przez obcą osobę – jak zabezpieczyć się prawnie?

Często zdarza się tak, że nazwę dla firmy, usługi czy sklepu internetowego konsultujemy w większym gronie, np. wśród znajomych lub na grupach na Facebooku czy LinkedIn. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że wymyślona przez kogoś nazwa, może być tak naprawdę własnością tej osoby. Jeśli nie uregulujesz odpowiednio przejścia praw do nazwy z pomysłodawcy na Ciebie, to twórca nazwy może domagać się od Ciebie w przyszłości np. wynagrodzenia lub zaprzestania posługiwania się nazwą. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule o prawach autorskich do nazw konsultowanych np. na Facebooku.

Jak widać, wybierając nazwę dla swojego sklepu internetowego można bez jakiejkolwiek złej woli popełnić szereg błędów. W „najlepszym” wypadku będą one miały dla Ciebie negatywne konsekwencje marketingowe. W najgorszym – nawet dotkliwe skutki prawne. Mamy nadzieję, że powyższy poradnik pozwoli Wam uniknąć najczęściej popełnianych błędów w tym zakresie.

Powiązane artykuły

Aktualności prawne

Jakie obowiązki wprowadza DSA?

DSA wprowadza szereg zróżnicowanych obowiązków, które są różne w zależności od skali działalności podmiotu do którego mają zastosowanie. Inne obowiązki będą dotyczyły dostawcy, który jest

Aktualności prawne

DSA a sklepy internetowe – czy naprawdę ma zastosowanie?

DSA czyli Akt o Usługach Cyfrowych to Rozporządzenie Unii Europejskiej określające wybrane elementy funkcjonowania niektórych usług internetowych. Jego celem jest zapewnienie większej transparentności i bezpieczeństwa

OSZCZĘDŹ DZIŚ

%

Z KODEM RABATOWYM

BACK

Kod ważny do: 2024-03-04 Godz. 23:59

Back TO School

Rozpoczynamy wspólne odliczanie do końca wakacji. Zaczynamy od rabatu na dokumenty prawne w wysokości 30% i każdego dnia, aż do 1 września, ten rabat będzie malał o 1%!
PROMOCJA OBOWIĄZUJE PRZEZ:
Dni
Godziny
Minuty
Sekundy

OSZCZĘDŹ

15%

Z KODEM RABATOWYM

DSA15

KOD WAŻNY DO 05.03.2024 roku, godz. 23:59

Twój sklep
Zgodny z DSA!

Kup Regulamin sklepu internetowego, Pakiet E-sprzedawcy lub Pakiet E-sprzedawcy UE z 15% rabatem i otrzymaj bezpłatnie Warunki korzystania ze strony internetowej (DSA)!

OSZCZĘDŹ DZIŚ

25%

Z KODEM RABATOWYM

LUTY

KOD WAŻNY DO 14.02.2024 roku, godz. 23:59

Lutowa promocja w Kreatorze!

W Kreatorze też obchodzimy Dzień Zakochanych! Odbierz 25% rabatu na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. Uruchom swój sklep internetowy i zacznij sprzedaż jeszcze przed Walentynkami!

OSZCZĘDŹ

30%

Z KODEM RABATOWYM

WEEK30

KOD WAŻNY DO 21.01.2024 roku, godz. 23:59

Tylko w ten weekend!

Odbierz 30% rabatu na wszystkie pakiety dostępne w Kreatorze i wygeneruj zgodny z prawem regulamin sklepu internetowego. Uruchom swój własny sklep internetowy!

BEZPŁATNY WEBINAR

Sklep internetowy krok po kroku: od działalności nierejestrowanej do uruchomienia
e-sklepu.

OSZCZĘDŹ

24%

Z KODEM RABATOWYM

NOWY2024

KOD WAŻNY DO 06.01.2024 roku, godz. 23:59

Wejdź w nowy rok
z Kreatorem!

Odbierz aż 24% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. Rozpocznij nowy rok z własnym sklepem internetowym!

OSZCZĘDŹ

%

Z KODEM RABATOWYM

SWIETA

Kod jest ważny do północy. Każdego kolejnego dnia obowiązywać będzie nowy kod, którego wartość będzie o 1% niższa od poprzedniego

Odliczamy do Świąt!

Każdego dnia rabat maleje o 1%, nie czekaj złap najlepszą okazję na dokumenty prawne dla Twojego sklepu!

OSZCZĘDŹ

35%

Z KODEM RABATOWYM

BLACK35

KOD WAŻNY DO 27.11.2023 roku, godz. 23:59

BLACKWEEK

Największa okazja roku w Kreatorze Legal Geek. Rozpocznij legalną sprzedaż online.

OSZCZĘDŹ

23%

Z KODEM RABATOWYM

TNIEMY

KOD WAŻNY DO 08.11.2023 roku, godz. 23:59

Tniemy o stawkę VAT!

Odbierz aż 23% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. Nie przegap tej okazji, uruchom własny sklep internetowy już dziś!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

TNIEMY

KOD WAŻNY DO 08.10.2023 roku, godz. 23:59

Promocja na start w Kreatorze!

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. Nie przegap tej okazji, uruchom własny sklep internetowy już dziś!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

EXTRA20

KOD WAŻNY DO 18.09.2023 roku, godz. 23:59

Promocja na start w Kreatorze!

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!