Jak stworzyć profesjonalny newsletter w sklepie internetowym?

newsletter w sklepie internetowym

Spis treści

Newsletter to najczęściej wiadomość w formie e-maila od sprzedawcy do potencjalnego lub obecnego klienta, informująca o nowościach w asortymencie, promocjach czy wyprzedażach. Jest to nie tylko forma kontaktu z klientem czy tworzenia wizerunku swojej marki, ale również narzędzie służące zwiększaniu sprzedaży. W jednym z ostatnich artykułów pisaliśmy o tym, jak tworzyć opisy produktów zgodnie z zasadami SEO, natomiast dziś poznasz kluczowe aspekty tworzenia dobrych newsletterów w sklepie internetowym.

Odpowiednia baza adresów e-mail

Obowiązuje tutaj zasada jakości, a nie ilości. Newsletter powinien być skierowany wyłącznie do tej grupy osób, która jest zainteresowana ofertą Twojego sklepu. Skutecznym sposobem, który zachęci klienta do subskrypcji, może być np. bezpłatny e-book.

Co ważne, musisz posiadać odpowiednią podstawę prawną do wysyłania wiadomości w formie e-mail marketingu. Możesz więc poprosić Klienta o odpowiednią zgodę, np. przy okazji rejestracji konta na stronie sklepu lub podczas dokonywania zakupów jako gość. Alternatywnym rozwiązaniem jest umożliwienie Klientowi akceptacji odpowiedniego regulaminu newslettera – taki regulamin możesz znaleźć w naszym Kreatorze, wraz z regulaminem sklepu i innymi przydatnymi dokumentami.

Dokumenty z Kreatora umożliwią Ci także przekazanie użytkownikowi niezbędnych informacji o przetwarzaniu jego danych osobowych. To bardzo ważne – dzięki odpowiedniej polityce prywatności spełnisz bowiem wymogi rozporządzenia o ochronie danych, czyli słynnego RODO.

Innymi słowy – nie wysyłaj niechcianych wiadomości, gdyż może to nie tylko zniechęcić ich odbiorców, ale również narazić Cię na konsekwencje prawne. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że uzależnianie zakupów od zapisu na newsletter jest bardzo złym pomysłem, za który grożą m.in. kary finansowe! Nie powinieneś więc stosować np. domyślnie zaznaczonych checkboxów. Warto pamiętać również o opcji rezygnacji z subskrypcji – dobrą praktyką jest umieszczenie linka do wypisu w każdym wydaniu newslettera (na ogół w stopce do wiadomości e-mail).

Automatyczny e-mail aktywacyjny

Profesjonalne sklepy internetowe w ciągu kilku sekund po zapisie na newsletter wysyłają e-mail z prośbą o potwierdzenie subskrypcji. Warto rozważyć wprowadzenie tej opcji, bo oprócz tego, że klient będzie miał pewność, że wpisał poprawnie swoje dane, właściciel e-sklepu wyeliminuje w ten sposób niepoprawne lub nieprzydatne subskrypcje (np. tworzone automatycznie przez złośliwe roboty lub aplikacje). Obecnie sklepy www wysyłają e-mail aktywacyjny w formie wiadomości systemowej, co umożliwiają m.in. gotowe platformy SaaS czy wtyczki WordPress.

Chwytliwy temat newslettera

W bardzo dużym stopniu to właśnie tytuł wiadomości decyduje o tym, czy odbiorca zapozna się z treścią maila. Z badań rynku e-commerce wynika, że pierwsze kilka sekund ma tutaj kluczowe znaczenie. Aby zdobyć zaufanie klienta, zamiast nachalnego “bombardowania” ofertami, zainteresuj go np. krótkim poradnikiem związanym z ofertą swojego sklepu internetowego. W “towarzystwie” ciekawych dla użytkownika informacji, przygotowany kod rabatowy lub informacja o weekendowej promocji, będą wyglądać zdecydowanie lepiej.

Call to action jako “must have” dobrego newslettera

Newslettery mogą być w pewnym sensie “bezinteresowne”, jednak Twoim celem nie jest tylko to, by e-mail został otworzony, ale przede wszystkim to, by odbiorca w pożądany sposób na niego zareagował. Dlatego tak ważne są przyciski wzywające do działania, tzw. CTA (Call To Action), umieszczane często na banerach. Mogą przenosić klienta bezpośrednio na stronę produktu lub firmowego bloga, gdzie dane zagadnienie jest szerzej opisywane. Przykładowy tekst mógłby brzmieć następująco:

Wejdź na bloga i poznaj 5 zasad skutecznego marketingu!

Kliknij i odbierz swój indywidualny rabat 15%!

Warto sprawdzić w statystykach newslettera lub takich rozwiązaniach jak np. Google Analytics, czy zastosowanie CTA daje w Twoim przypadku pozytywne rezultaty. Najprawdopodobniej tak właśnie będzie. 

Systematyczność, ale i… umiar!

Na początku tworzenia marketingowych e-maili, warto określić, jak często chcesz je wysyłać. Nikt nie lubi czuć się przytłoczony nadmiarem informacji. E-mail marketerzy najczęściej decydują się na dwutygodniowe odstępy. Dużo jednak zależy od specyfiki branży, w której prowadzisz swój sklep www. Newsletter skutecznie przypomina klientowi o ofercie sklepu i często sprawia, że zagląda on na stronę “przy okazji”, by zapoznać się z nowościami. Pamiętaj, że zbyt duża liczba wysyłanych do klientów e-maili to bardzo prosta droga do anulowania subskrypcji.

 

Profesjonalny newsletter może stanowić ważny kanał sprzedażowy w Twoim sklepie internetowym. Zadbaj zatem zarówno o kwestie poruszone w artykule, jak również o poprawność stylistyczną, ortograficzną oraz ogólną estetykę wiadomości. Klient zapisany na newsletter powinien wiedzieć, że jest dla Ciebie ważny i może liczyć na pierwszeństwo w otrzymywaniu atrakcyjnych ofert. Powodzenia!

Powiązane artykuły

Aktualności prawne

Jakie obowiązki wprowadza DSA?

DSA wprowadza szereg zróżnicowanych obowiązków, które są różne w zależności od skali działalności podmiotu do którego mają zastosowanie. Inne obowiązki będą dotyczyły dostawcy, który jest

Aktualności prawne

DSA a sklepy internetowe – czy naprawdę ma zastosowanie?

DSA czyli Akt o Usługach Cyfrowych to Rozporządzenie Unii Europejskiej określające wybrane elementy funkcjonowania niektórych usług internetowych. Jego celem jest zapewnienie większej transparentności i bezpieczeństwa

OSZCZĘDŹ DZIŚ

%

Z KODEM RABATOWYM

BACK

Kod ważny do: 2024-03-04 Godz. 23:59

Back TO School

Rozpoczynamy wspólne odliczanie do końca wakacji. Zaczynamy od rabatu na dokumenty prawne w wysokości 30% i każdego dnia, aż do 1 września, ten rabat będzie malał o 1%!
PROMOCJA OBOWIĄZUJE PRZEZ:
Dni
Godziny
Minuty
Sekundy

OSZCZĘDŹ

15%

Z KODEM RABATOWYM

DSA15

KOD WAŻNY DO 05.03.2024 roku, godz. 23:59

Twój sklep
Zgodny z DSA!

Kup Regulamin sklepu internetowego, Pakiet E-sprzedawcy lub Pakiet E-sprzedawcy UE z 15% rabatem i otrzymaj bezpłatnie Warunki korzystania ze strony internetowej (DSA)!

OSZCZĘDŹ DZIŚ

25%

Z KODEM RABATOWYM

LUTY

KOD WAŻNY DO 14.02.2024 roku, godz. 23:59

Lutowa promocja w Kreatorze!

W Kreatorze też obchodzimy Dzień Zakochanych! Odbierz 25% rabatu na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. Uruchom swój sklep internetowy i zacznij sprzedaż jeszcze przed Walentynkami!

OSZCZĘDŹ

30%

Z KODEM RABATOWYM

WEEK30

KOD WAŻNY DO 21.01.2024 roku, godz. 23:59

Tylko w ten weekend!

Odbierz 30% rabatu na wszystkie pakiety dostępne w Kreatorze i wygeneruj zgodny z prawem regulamin sklepu internetowego. Uruchom swój własny sklep internetowy!

BEZPŁATNY WEBINAR

Sklep internetowy krok po kroku: od działalności nierejestrowanej do uruchomienia
e-sklepu.

OSZCZĘDŹ

24%

Z KODEM RABATOWYM

NOWY2024

KOD WAŻNY DO 06.01.2024 roku, godz. 23:59

Wejdź w nowy rok
z Kreatorem!

Odbierz aż 24% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. Rozpocznij nowy rok z własnym sklepem internetowym!

OSZCZĘDŹ

%

Z KODEM RABATOWYM

SWIETA

Kod jest ważny do północy. Każdego kolejnego dnia obowiązywać będzie nowy kod, którego wartość będzie o 1% niższa od poprzedniego

Odliczamy do Świąt!

Każdego dnia rabat maleje o 1%, nie czekaj złap najlepszą okazję na dokumenty prawne dla Twojego sklepu!

OSZCZĘDŹ

35%

Z KODEM RABATOWYM

BLACK35

KOD WAŻNY DO 27.11.2023 roku, godz. 23:59

BLACKWEEK

Największa okazja roku w Kreatorze Legal Geek. Rozpocznij legalną sprzedaż online.

OSZCZĘDŹ

23%

Z KODEM RABATOWYM

TNIEMY

KOD WAŻNY DO 08.11.2023 roku, godz. 23:59

Tniemy o stawkę VAT!

Odbierz aż 23% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. Nie przegap tej okazji, uruchom własny sklep internetowy już dziś!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

TNIEMY

KOD WAŻNY DO 08.10.2023 roku, godz. 23:59

Promocja na start w Kreatorze!

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. Nie przegap tej okazji, uruchom własny sklep internetowy już dziś!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

EXTRA20

KOD WAŻNY DO 18.09.2023 roku, godz. 23:59

Promocja na start w Kreatorze!

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!