Jeśli prowadzisz sklep internetowy od ponad 6 miesięcy i nie wprowadzałeś w tym czasie żadnych zmian w dokumentach, takich jak regulamin sklepu czy Polityka prywatności, może to oznaczać, że dokumenty w Twoim sklepie są nieaktualne. Z dalszej części wpisu dowiesz się, co zmieniło się w prawie e-commerce w ostatnim czasie.

Unieważnienie Tarczy prywatności

Zacznijmy od pytania, czy przekazujesz dane osobowe do Stanów Zjednoczonych? Nie chodzi tutaj o to, czy np. sprzedajesz dane osobowe podmiotom z tego kraju, ale czy korzystasz z usług dostarczanych przed podmioty zza Oceanu, takich jak Google, Facebook, ale również mniej znane podmioty dostarczające przydatne podczas prowadzenia sklepu rozwiązania.

Jeżeli na powyższe pytanie z całkowitą pewnością odpowiedziałeś nie – nie musisz się martwić tą zmianą i możesz przejść do dalszej części artykułu.

Jeśli jednak przekazujesz dane osobowe poza Unię Europejską, a dokładniej do Stanów Zjednoczonych, musisz mieć świadomość, że najbardziej powszechna do niedawna podstawa przekazywania danych w postaci Tarczy prywatności upadła, a dokładniej została unieważniona 16 lipca 2020 r. przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

W odniesieniu do dokumentów Twojego sklepu skutkuje to koniecznością aktualizacji Polityki prywatności, w której zapewne znajdowała się informacja o Tarczy. Jeśli nie aktualizowałeś tego dokumentu od momentu orzeczenia, a przekazywałeś dane do USA, to znak, że Twoja polityka wymaga weryfikacji 🙂

Polityka prywatności RODO i cookies

Obecnie podstawą do przekazania danych osobowych do Stanów Zjednoczonych mogą być w szczególności przyjęte przez Komisję Europejską standardowe klauzule umowne.

Więcej na temat Tarczy i standardowych klauzul umownych przeczytasz w tym artykule: Tarcza prywatności unieważniona przez TSUE.

Zmiany w prawie e-commerce

Wraz z początkiem roku – 1 stycznia 2021 roku zmieniły się dwie istotne dla e-commerce ustawy, tj. ustawa o prawach konsumenta oraz Kodeks cywilny. W skrócie – za sprawą tych zmian na rynek wszedł nowy typ kupującego, tzw. przedsiębiorca uprzywilejowany. Od tego roku prawo do zwrotu towaru mają nie tylko konsumenci, lecz także przedsiębiorcy działający w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, którzy spełnią określone warunki. Nowelizacja to również zmiany w rękojmi czy w stosowaniu niedozwolonych klauzul umownych.

Więcej o zmianach dowiesz się z naszego artykułu oraz webinaru, które znajdziesz tutaj.

Zmiany te powinny znaleźć odzwierciedlenie w regulaminie sklepu internetowego. Jeśli nadal działasz w oparciu o regulamin, który został stworzony na podstawie przepisów obowiązujących w 2020 roku, Twoje interesy nie są należycie zabezpieczone.

Jeżeli nie poinformujesz właściwie nowego typu kupującego o prawie odstąpienia od umowy, będzie on mógł odstąpić od umowy nawet 12 miesięcy po zakupie czy zwrócić rzecz, której normalnie zwrócić by nie mógł!

Ponadto pomimo zwiększenia uprawnień z tytułu rękojmi ustawodawca pozostawił… możliwość jej wyłączenia, co możesz zrobić właśnie za pośrednictwem regulaminu.

Regulamin sklepu internetowego

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Być może zostawiasz tematy prawne na później, ale według nas to właśnie ten najmniej efektowny element sklepu internetowego zapewnia e-sprzedawcy bezpieczeństwo. Tak, wiemy – prawie nikt nie czyta regulaminów sklepów internetowych. Czytają je nieliczni, ale zazwyczaj wtedy gdy regulamin ma znaczenie. Często odesłanie klienta do regulaminu załatwia temat, oczywiście pod warunkiem, że nie jest to odesłanie do niedozwolonej klauzuli umownej. 😊

 

Sprawdź, jak wygląda regulamin sklepu internetowego w 2022 roku i co zmieniło się w prawie e-commerce.