Z poprzedniego wpisu na naszym blogu możesz się dowiedzieć czy regulamin sklepu internetowego jest niezbędny i kiedy jest on wiążący dla kupującego i sprzedawcy. Dziś za to chcemy opowiedzieć Ci trochę o aktualizowaniu dokumentu, jakim jest regulamin, oraz o zapisach w nim niezbędnych. Jeśli posiadasz sklep online lub chcesz rozpocząć sprzedaż w Internecie, to z pewnością czas poświęcony na przeczytanie tych dwóch wpisów nie będzie czasem zmarnowanym! Tak więc, jeśli nie czytałeś części pierwszej, to możesz zrobić to tutaj, a my zapraszamy na kolejną dawkę przydatnych informacji.
Co musi zawierać regulamin sklepu internetowego?
Zgodnie z przepisami prawa istnieją pewne wymagane elementy, które każdy regulamin sklepu internetowego musi zawierać. Istnieją też takie elementy, które muszą „gdzieś” zostać przekazane kupującym. Chociaż nie jest to obowiązkowe, to w praktyce najczęściej ujmuje się je właśnie w regulaminie. Wyróżniamy więc elementy, które w regulaminie muszą się znaleźć i elementy, które mogą w regulaminie się znaleźć, ale jeśli się tam nie znajdą – muszą zostać przekazane kupującym w inny sposób.
Elementy, które muszą się znaleźć w regulaminie określa przede wszystkim wspomniana w poprzednim wpisie ustawa o świadczeniu usług elektronicznych i jest to m.in.: wskazanie rodzajów i zakresu usług świadczonych drogą elektroniczną w sklepie internetowym, warunki ich świadczenia, warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną, tryb postępowania reklamacyjnego. Czyli krótko mówiąc wszystko to, co kupujący musi wiedzieć o zasadach dokonywania zakupów w sklepie i ścieżce zakupowej, tj. kolejnych krokach dokonywania zakupu, począwszy od złożenia zamówienia po dostawę produktu.
Z kolei to, co może ale nie musi zostać zawarte w regulaminie i w praktyce najczęściej jest w nim zawarte to np. informacje oraz pouczenia, które muszą zostać przekazane wszystkim kupującym albo takie, które muszą zostać przekazane wybranym kupującym, np. konsumentom. Te informacje i pouczenia uregulowane są w różnych aktach prawnych i dotyczą różnych kwestii.
Czego nie możemy zawrzeć w regulaminie?
W związku z tym, że postanowienia regulaminu zasadniczo nie podlegają negocjacjom z kupującymi, to może pojawić się pokusa wprowadzenia do jego treści takich, które będą korzystne tylko dla sprzedawcy. Należy jednak uważać na wspomnianą sytuację, ponieważ postanowienia takie mogą zostać uznane za niewiążące i będą narażać sprzedawcę na odpowiedzialność. Mowa tu w szczególności o postanowieniach, które noszą nazwę klauzul niedozwolonych, czyli takich, które:
- nie zostały indywidualnie uzgodnione z klientami – konsumentami (co ważne – zasadniczo wszystkie postanowienia, które znajdują się w postanowieniach regulaminów sklepów internetowych, spełniają ten warunek), a dodatkowo
- kształtują prawa i obowiązki klientów – konsumentów w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając ich interesy.
Uwaga! Jeśli uważasz, że temat klauzul niedozwolonych Cię nie dotyczy, bo przykładowo oferujesz w sklepie internetowym produkty lub usługi przeznaczone do nabycia tylko przez innych przedsiębiorców (a nie konsumentów) to mamy dla Ciebie ważną informację. Stosunkowo niedawno wprowadzono nowe regulacje, na mocy których wyżej opisane postanowienia umowne są niedozwolone także w relacjach z pewną szczególną grupą przedsiębiorców. W największym uproszczeniu należy uznać, że będą to takie umowy, które przedsiębiorca zawiera, choć nie są one niezbędne z punktu widzenia jego zawodowej działalności. Przykładowo będzie to taka umowa, w której firma, prowadząca działalność np. w branży transportowej czy doradczej i która zatrudnia pracowników, dokonuje zakupu owoców na owocowy wtorek dla tych pracowników 😊
Wreszcie, prócz tego „co” będzie napisane w Twoim regulaminie sklepu internetowego, ważne jest także, „jak” będzie napisane. W Twoim interesie jest zadbanie o to, aby język, w którym komunikujesz się w regulaminie z kupującym był jasny, zrozumiały i przejrzysty.
Regulamin sklepu internetowego
Pakiet dokumentów niezbędnych do prowadzenia sprzedaży w sklepie internetowym.
Wersja polska — dla sprzedających w Polsce
399
zł netto / rok
Czy i kiedy regulamin wymaga aktualizacji?
Regulamin musi być zawsze aktualny. W całym okresie działania Twojego sklepu internetowego musisz dbać o jego aktualność, w szczególności z punktu widzenia:
- aktualnych wymogów prawa,
- zasad dokonywania zakupów, zasad sprzedaży w Twoim sklepie, oferowanych przez Ciebie rodzaju i warunków świadczenia usług.
Zarówno regulacje, które Cię będą wiązać, jak i Twój sklep internetowy będą z czasem ewoluować, zmieniać się, rozwijać – Twoim zadaniem jest nie tylko dbanie o to, żeby regulamin był zawsze aktualny, ale także, żeby go aktualizować z odpowiednim wyprzedzeniem. W przypadku, w którym regulamin Twojego sklepu internetowego będzie nieaktualny możesz nie tylko narazić się na odpowiedzialność związaną z niewypełnieniem wymogów prawa, ale także na spory z kupującymi i utratę renomy Twojego sklepu internetowego.
Z punktu widzenia możliwości aktualizacji regulaminu bardzo ważna jest treść regulaminu – regulamin w odpowiednich postanowieniach musi Ci taką aktualizację umożliwiać, ale jednocześnie te postanowienia nie mogą przybrać takiej formy i treści, która sprawi, że zostaną one uznane za klauzule niedozwolone.
To „tyle” albo „aż” jeśli chodzi o regulamin sklepu internetowego. Generator regulaminu sklepu www w Kreatorze Legal Geek daje Ci gwarancję aktualnych dokumentów oraz braku klauzul niedozwwolonych w ich treści.. Regulamin w Kreatorze kupisz w cenie kilkakrotnie niższej niż u tradycyjnego prawnika 🙂