Jeśli zastanawiasz się, jak to jest z tym regulaminem sklepu internetowego, czy właściwie musisz go mieć, a jeśli musisz, dlaczego, to jesteś w dobrym miejscu. Przygotowaliśmy dwa wpisy na bloga, w których chcemy odpowiedzieć na pytania niedoświadczonych przedsiębiorców o regulamin. W pierwszym wpisie skupimy się na wyjaśnieniu czym jest regulamin i kiedy jest on wiążący dla sprzedawcy i kupującego, a na drugi ogień pójdzie aktualizacja regulaminu i zapisy w nim niezbędne. My w Kreatorze Legal Geek dbamy o zapisy regulaminu oraz o jego stałą aktualizację zgodnie z obowiązującym prawem. Zapraszamy do lektury!
Regulamin sklepu internetowego – co to i czy jest konieczny?
Regulamin sklepu internetowego to najprościej mówiąc zbiór zasad, które mówią kupującemu jak funkcjonuje Twój sklep online i jak można w nim dokonać zakupów. Z prawnego punktu widzenia nie jest dozwolone prowadzenie sklepu internetowego bez jego regulaminu. Regulamin jest to najważniejszy i podstawowy dokument w działalności sklepu. Dlaczego? Wytłumaczmy to na przykładzie – wyobraź sobie, że kupujesz produkt w sklepie stacjonarnym. Możesz porozmawiać ze sprzedawcą, zobaczyć i dotknąć produkt, który chcesz kupić. Możesz również na miejscu ustalić szczegóły dotyczące zakupu i wreszcie – zapłacić za produkt i zabrać go od razu ze sobą. W sklepie internetowym tej osobistej relacji sprzedawca-kupujący nie ma. Co więcej, zasadniczo nie jest możliwe zobaczenie i sprawdzenie produktu przed jego zakupem. Zwykle nie możesz też odebrać produktu osobiście, bezpośrednio już po zakupie.
Dlatego na ratunek przychodzi dokument, określający zasady działania danego sklepu internetowego i dokonywania w nim zakupów. Dokument taki musi by jasny i przejrzysty dla kupujących. Miejscem ustalenia tych zasad i jednocześnie ich zakomunikowania kupującym jest właśnie regulamin sklepu internetowego. Zasady te, po spełnieniu warunków opisanych niżej w tekście, są elementem każdej umowy sprzedaży zawartej w ramach sklepu internetowego. Dlatego zasady te są wiążące zarówno dla sprzedawcy jak i dla kupującego.
Czy musisz mieć regulamin?
Być może zastanawiasz się teraz czy musisz taki regulamin mieć, bo np. stawiasz na osobisty kontakt z każdym kupującym po zakupie, odpowiedź brzmi – musisz. Jest to obowiązek, jeśli prowadzisz sklep internetowy i umożliwiasz dokonywanie zakupów w tym sklepie przez Internet Wynika on z przepisów prawa. Zgodnie z przepisami każdy podmiot będący usługodawcą i świadczący usługi drogą elektroniczną ma obowiązek określić regulamin świadczenia tych usług. Usługami tymi mogą być przede wszystkim sprzedaż towarów lub usług w sklepach internetowych, ale także możliwość założenia konta w serwisie www. Regulamin to nie jedyny dokumenty, który potrzebujesz w swoim sklepie. Niedawno na blogu opublikowaliśmy wpis na temat wszystkich wymaganych w sklepie online dokumentów.
Regulamin sklepu internetowego
Pakiet dokumentów niezbędnych do prowadzenia sprzedaży w sklepie internetowym.
Wersja polska — dla sprzedających w Polsce
399
zł netto / rok
Kiedy regulamin jest wiążący dla sprzedawcy i kupującego?
Wyżej w artykule wskazaliśmy, że regulamin jest wiążący da sprzedawcy i kupującego jeśli zostaną spełnione określone warunki. W takiej sytuacji jest on elementem każdej umowy sprzedaży zawartej w ramach sklepu internetowego. Chodzi o to, że regulaminu nie wystarczy mieć. Regulamin należy w odpowiedni sposób zakomunikować kupującym. Dlatego w przepisach jest mowa o jego nieodpłatnym udostępnieniu przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług, w sposób umożliwiający kupującym pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie regulaminu.
Kiedy więc i jak udostępnić kupującym regulamin sklepu internetowego? Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. W praktyce wypracowano jednak różne akceptowalne rozwiązania, które można dostosować do Twojego sklepu internetowego. Rozwiązanie zależne jest od Twojego modelu działalności i wyglądu oraz organizacji witryny www sklepu internetowego. Najważniejsze jest to, aby udostępnienie regulaminu kupującemu nastąpiło przed dokonaniem zakupu.
Regulamin sklepu internetowego w Kreatorze
Podsumowując więc, bez względu na to w jaki sposób i za pomocą jakiego kanału komunikujesz się z kupującymi, prowadząc sklep internetowy i umożliwiając dokonywanie zakupów przez Internet musisz określić regulamin tego sklepu. Regulamin jest miejscem Twojej komunikacji z kupującym w zakresie zasad dokonywania zakupów w Twoim sklepie Po spełnieniu określonych warunków jest on również wiążący dla sprzedawcy i kupującego. Dlatego w Kreatorze Legal Geek dbamy, by regulamin był dostosowany do świadczonych przez Ciebie usług i by był zrozumiały dla kupującego. Decydując się na generator regulaminu sklepu internetowego w Kreatorze otrzymasz również infografikę, gdzie umieściliśmy najważniejsze informacje dotyczące Twojego sklepu i zasad w nim panujących.