Jak skutecznie wypozycjonować sklep internetowy, tak aby pojawiał się wysoko w wynikach wyszukiwania Google? Może to być długotrwały i kosztowny proces. W artykule postanowiliśmy więc skupić się na podstawowych obszarach i rozwiązaniach, które możesz wdrożyć samodzielnie lub z niewielką pomocą specjalisty. Pierwsze efekty powinny być widoczne już po kilku tygodniach.
- Zadbaj o „lekkość” strony internetowej
Użytkownicy nie lubią wolno ładujących się stron internetowych. Niewielkim uznaniem cieszą się one także w „oczach” algorytmów Google. Wyszukiwarki internetowe traktują prędkość ładowania strony jako jeden z wyznaczników jej atrakcyjności, co determinuje pozycję w wynikach wyszukiwania. Test prędkości swojej strony możesz zrobić dzięki takim narzędziom jak np. Page Speed Insights. Na szybkość ładowania mogą mieć wpływ m.in. język programowania, w jakim została napisana strona (dobrze sprawdza się obecnie HTML5), ilość kodu źródłowego (nie powinien być zbyt obszerny), czy rozmiar grafik i zdjęć na stronie. W przypadku rozmiaru i rozdzielczości zdjęć, można je samodzielnie zmniejszyć, np. w programie IrfanView, pamiętając, aby zachować równowagę między jakością a małym rozmiarem zdjęcia. Duże znaczenie ma również struktura sklepu internetowego – zgodnie z zasadami SEO, nie powinna być zbyt rozbudowana (rozgałęziona). Innymi słowy, jeśli użytkownik musi przejść przez 5 czy 7 podstron, aby dotrzeć do danego produktu, to jest to zdecydowanie za dużo.
- Dobierz odpowiednie słowa kluczowe
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na wysoką pozycję nie tylko sklepu www, ale też każdej innej strony internetowej, jest dobór odpowiednich słów kluczowych i umiejętne ich wykorzystanie w treściach na stronie. Dzięki specjalnym narzędziom (np. Senuto, Semstorm, Ahrefs) możliwe jest stworzenie zestawu najczęściej wyszukiwanych fraz. W ten sposób dobierasz frazy kluczowe, przy czym ważna jest tutaj wysokość Twojego budżetu na SEO. Trudno bowiem konkurować na frazę „meble do salonu” z wielkimi sieciami sklepów meblowych. Z pomocą przychodzą tutaj mniej „zagospodarowane” frazy z tzw. długiego ogona (longtail), dzięki którym można uzyskać mniejszą liczbę wejść na stronę, ale za to od użytkowników o bardziej skonkretyzowanych potrzebach. Taką frazą może być np. „drewniane meble w starym stylu” lub „nowoczesne meble do salonu – Wrocław”.
- Zoptymalizuj treści na swojej stronie
Dobór słów kluczowych to dopiero pierwszy krok na drodze do optymalizacji treści (contentu). Fundamentalne znaczenie ma to, w jakich miejscach i w jaki sposób zostaną one umieszczone na stronie www. Słowa kluczowe warto wpleść w różnym natężeniu w takich sekcjach jak: tytuł SEO (title), META opis, tytuł główny (H1), lead, śródtytuły (H2, H3), adres URL oraz atrybuty ALT do zdjęć. Jeśli słowa te niewiele Ci mówią, warto poświęcić nieco czasu i doczytać o tym, gdzie i w jaki sposób zamieszcza się frazę główną oraz frazy longtail na stronie sklepu internetowego. Szczególnie ważne w przypadku sklepu www jest to, aby w miarę możliwości nie duplikować treści od producenta, a już w szczególności – nie kopiować tekstów od konkurencji. Więcej na ten temat przeczytasz w artykułach:
- Przygotuj wersję mobilną strony!
Wykrzyknik pojawił się nie bez powodu – dzięki zmianom wprowadzonym przez Google w 2016 roku, w wynikach wyszukiwania premiowane są strony dostosowane do urządzeń mobilnych. Może to być osobna wersja strony dla urządzeń mobilnych lub (co jest rekomendowane) strona responsywna, czyli jedna wersja, która dopasowuje się do różnych urządzeń (komputer, smartfon, tablet). Pamiętaj, aby dokładnie sprawdzić, czy strona Twojego sklepu prawidłowo się wczytuje np. na telefonie czy tablecie – przy nieprawidłowej konfiguracji może się okazać, że część informacji nie wyświetli się na małym ekranie urządzenia. To szczególnie problematyczne w przypadku kluczowych dokumentów dla sklepu, takich jak polityka prywatności czy regulamin. Użytkownik musi mieć możliwość się z nimi zapoznać, dlatego zwróć na to szczególną uwagę.
Jeśli jeszcze nie posiadasz regulaminu lub polityki prywatności, koniecznie nadrób te braki! Możesz w tym celu skorzystać z naszego Kreatora Legal Geek, dzięki któremu wygenerujesz niezbędne do umieszczenia w sklepie dokumenty, opracowane przez doświadczonych prawników, specjalizujących się w zagadnieniach e-commerce.
Regulamin sklepu internetowego
Pakiet dokumentów niezbędnych do prowadzenia sprzedaży w sklepie internetowym.
399
zł netto / rok
- Pamiętaj o linkowaniu
Linkowanie to kolejny fundamentalny czynnik wpływający na wysoką pozycję w wyszukiwarkach. To, jak często i w jakich miejscach w sieci znajdują się linki do Twojego sklepu www, daje robotom Google informację, jaką renomą cieszy się Twoja strona. Wyróżnia się linkowanie wewnętrzne (np. w opisie kategorii linkujesz do poszczególnych produktów z oferty) i zewnętrzne (np. artykuł gościnny na popularnym blogu linkuje do Twojego sklepu online). Dobrym miejscem na umieszczanie linków jest prowadzony przy sklepie internetowym blog. Więcej na ten temat napisaliśmy w artykule o zaletach prowadzenia bloga firmowego.