Planujesz otworzyć sklep internetowy i zastanawiasz się, co będzie Ci potrzebne? A może jesteś już na jednym z ostatnich etapów tworzenia swojego sklepu online? Jako przedsiębiorca powinieneś zwrócić uwagę nie tylko na sprzedawany towar, reklamę czy na funkcjonalność sklepu, ale też na aspekty prawne. Dowiedz się co Ci grozi za brak regulaminu sklepu internetowego.

Regulamin w sklepie online – co mówią przepisy?

Kwestię regulaminu reguluje między innymi ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Dla osób prowadzących sklepy online znaczenie ma przede wszystkim art. 12 tej ustawy, który zawiera informację o obowiązkach przedsiębiorcy w umowach zawieranych na odległość, czyli właśnie za pośrednictwem sklepu internetowego.

Przedsiębiorca – najpóźniej w momencie, w którym konsument wyraża wolę zawarcia umowy na odległość (czyli na przykład dokonania zakupu w sklepie online) – ma obowiązek poinformowania klienta o wielu kwestiach m.in. o adresie przedsiębiorstwa, procedurze reklamacyjnej czy o sposobie i terminie zapłaty.

Informacji do przekazania jest sporo. Jak wobec tego wywiązać się z obowiązku informacyjnego, a jednocześnie zadbać o dobre wrażenia użytkownika korzystającego ze sklepu internetowego, co my nazywamy “prawnym UX’em”?

Regulamin sklepu internetowego to najlepszy sposób na przekazanie konsumentowi większości informacji wymaganych przez, wspomniany już, art. 12 ustawy o prawach konsumenta. Wystarczy, że przed kliknięciem przycisku finalizującego zamówienie, czyli np.  „Kup teraz”, klientowi zostanie przedstawiony regulamin. Najprostszym i najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie uzyskanie akceptacji konsumenta na treść regulaminu za pośrednictwem checkboxa umieszczonego w ścieżce zakupowej.

Brak regulaminu sklepu internetowego – konsekwencje

Większość przedsiębiorców wywiązuje się z obowiązku informacyjnego – choć oczywiście w wielu przypadkach regulaminy wymagałyby poprawy. Czym jednak może grozić brak regulaminu sklepu internetowego? Konsekwencje mogą być różne – od nieporozumień z klientami, aż po sankcje prawne.

Nieporozumienia z klientami sklepu

Zakupy online mają mnóstwo zalet – między innymi nie trzeba wychodzić z domu, a wybór produktów jest ogromny. Niestety taka forma zakupów ma też pewne wady, zwłaszcza dla sprzedających, gdyż dochodzi do dużej ilości zwrotów, a stąd już tylko krok od nieporozumień pomiędzy kupującym i sprzedawcą.

Właśnie dlatego chcąc uniknąć konfliktów, a także nadprogramowych zwrotów oraz dodatkowych kosztów, sprzedawca internetowy powinien zadbać o  dostosowany do jego działalności i zgodny z prawem regulamin stanowiący zabezpieczenie interesów przedsiębiorcy działającego w sieci. Powinny znaleźć się w nim postanowienia, dotyczące szczegółowych warunków zwrotu (odstąpienia od umowy), informacji o zwrotach towarów uszkodzonych czy noszących ślady użytkowania itp. W przypadku niepoinformowania kupującego o tym, że ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości towaru takiej odpowiedzialności ponosić nie będzie, nawet jeśli będzie chciał zwrócić np. używane buty. Przygotowując postanowienia regulaminu należy pamiętać, że nie wszystkie chwyty są tutaj dozwolone i w znacznym stopniu ograniczają przedsiębiorców przepisy prawa. Nietrudno tutaj o niedozwoloną klauzulę umowną, której umieszczenie w regulaminie sklepu internetowego może być kosztowne dla sprzedawcy.

Co z kosztami przesyłki?

Sprzedawca ma obowiązek poinformowania konsumenta o kosztach związanych z transportem towaru zakupionego w sklepie internetowym – zarówno przy zakupie towaru, jak i przy zwrocie towaru. Informacja taka musi zostać przekazana klientowi jeszcze przed dokonaniem przez niego zakupu. W przeciwnym wypadku konsument nie będzie zobowiązany do pokrycia tych kosztów, a to sprawi, że przedsiębiorca zarobi na danej transakcji mniej. Jest to kolejny argument przemawiający za tym, że regulamin sklepu internetowego jest niezbędny do zabezpieczenia interesów kupującego i sprzedawcy.

Sankcje finansowe – nawet 10% przychodu!

Na sprzedawcę, który nie dopilnował swojego obowiązku informacyjnego może zostać nałożona przez UOKiK kara pieniężna w wysokości do 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary. Widać zatem, że kara za brak regulaminu sklepu internetowego może być dotkliwa, dlatego stworzenie i umieszczenie odpowiedniego regulaminu to najlepszy sposób na zabezpieczenie się przed ewentualnymi działaniami ze strony UOKiK.

Regulamin sklepu internetowego

Dobry regulamin to podstawa!

Choć założenie sklepu internetowego wydaje się bardzo proste, należy zdawać sobie sprawę z wielu obowiązków, które spoczywają na sprzedawcy. Warto więc podejść do tego tematu poważnie i zdecydować się na przygotowanie regulaminu dostosowanego do danej działalności, aby mieć pewność, że zarówno sprzedawca, jak i klienci będą odpowiednio chronieni, a ewentualne nieporozumienia uda się szybko wyjaśnić powołując się właśnie na ten dokument. Dobrze przygotowany regulamin to podstawa, należy jednak pamiętać, że raz przygotowany dokument nie będzie właściwy raz na zawsze, a to za sprawą zmian w prawie, które wymuszają aktualizowanie tego dokumentu.