Inne pytania dotyczące tego dokumentu

Nie znaleziono artykułów.

„Czy chcesz ograniczyć swoją odpowiedzialność wobec przedsiębiorców?”

Może zdarzyć się tak, że sprzedany przez Ciebie produkt będzie niezgodny z umową, opóźni się jego dostawa lub zajdą inne okoliczności, które spowodują, że kupujący zgłosi się do Ciebie z roszczeniami. Odpowiedź na pytanie dotyczące Twojej odpowiedzialności wobec przedsiębiorców pozwoli określić, w jakim stopniu będziesz odpowiadać za takie niedogodności wobec kupującego.

Istnieje pewna uprzywilejowana grupa kupujących, którą dalej będziemy nazywać „Kupującymi uprzywilejowanymi”. W odniesieniu do nich nie da się ograniczyć Twojej odpowiedzialności – tego rodzaju kupujący muszą mieć możliwość złożenia reklamacji, a Ty musisz je rozpatrywać (pozytywnie lub negatywnie). Nie możesz też ograniczyć swojej odpowiedzialności za inne możliwe niedogodności.

W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że Kupującymi uprzywilejowanymi są:

  1. konsumenci (a więc osoby fizyczne, które robią zakupy w Twoim sklepie bez bezpośredniego związku z ich firmą czy działalnością zawodową);
  2. przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, którzy po 1 stycznia 2023 roku robią zakupy w Twoim sklepie w bezpośrednim związku z działalnością gospodarczą, ale dla których ten zakup nie posiada charakteru zawodowego.

W zrozumieniu pojęcia “zawodowego charakteru” zakupu dokonywanego “na firmę” pomoże Ci poniższa grafika:

Więcej o tej kategorii kupujących przeczytasz w naszym artykule.

W przypadku przedsiębiorców, którzy nie zaliczają się do kategorii Kupujących uprzywilejowanych, masz do wyboru następujące możliwości:

  1. możesz całkowicie wyłączyć możliwość składania przez nich reklamacji i niemal całkowicie wyłączyć swoją odpowiedzialność za inne zdarzenia.
    • Zaletą tej opcji jest Twoje bezpieczeństwo – nawet jeśli w relacji z przedsiębiorcą coś pójdzie nie tak, jesteś chroniony w najszerszym dopuszczalnym przez prawo zakresie, przykładowo: nie musisz uwzględniać reklamacji przedsiębiorcy. Jednocześnie, ta opcja nie stanowi przeszkody do uwzględnienia reklamacji, jeśli w danym przypadku uznasz to za właściwe.
    • Wadą tej opcji jest to, że może ona zniechęcić przedsiębiorców do zakupów w Twoim sklepie. Co więcej, wybranie tej opcji może utrudnić uruchomienie płatności kartą w Twoim sklepie. Wynika to z wewnętrznych procedur dostawców tych płatności.

    Jeśli chcesz skorzystać z opisanej wyżej możliwości, na pytanie w formularzu Kreatora: “Czy chcesz ograniczyć swoją odpowiedzialność wobec przedsiębiorców, takich jak spółki lub wyspecjalizowani w Twojej branży jednoosobowi przedsiębiorcy?”, odpowiedz: “tak, w najszerszym możliwym zakresie”.

     

  2. możesz odpowiadać wobec wszystkich przedsiębiorców na takich samych zasadach jak wobec Kupujących uprzywilejowanych – przede wszystkim oznacza to, że wszyscy przedsiębiorcy będą mogli składać reklamacje i wymagać od Ciebie ich terminowego rozpatrzenia. Oczywiście nadal masz prawo rozpatrzyć reklamację negatywnie, jeśli w danym przypadku uznasz to za zasadne.
    • Zaletą tej opcji jest to, że brak ograniczenia odpowiedzialności może skłonić przedsiębiorców do zakupów w Twoim sklepie. Dodatkowo, wybranie tej opcji może ułatwić uruchomienie płatności kartą w Twoim sklepie. Wynika to z wewnętrznych procedur dostawców tych płatności.
    • Wadą tej opcji jest to, że wiąże się ona z większym ryzykiem dla Ciebie.

    Jeśli chcesz skorzystać z opisanej wyżej możliwości, na pytanie w formularzu Kreatora: “Czy chcesz ograniczyć swoją odpowiedzialność wobec przedsiębiorców, takich jak spółki lub wyspecjalizowani w Twojej branży jednoosobowi przedsiębiorcy?”, odpowiedz: “nie”.

  3. możesz skorzystać z kompromisowego rozwiązania: przedsiębiorcy niebędący Kupującymi uprzywilejowanymi będą mogli składać reklamacje i wymagać od Ciebie ich terminowego rozpatrzenia, jednak taką reklamację będą mogli złożyć jedynie przez okres roku od wydania rzeczy (a więc krócej niż w przypadku Kupujących uprzywilejowanych). Co więcej, jeśli uznasz ich roszczenia, zapłacisz co najwyżej kwotę odpowiadającą wartości zamówienia przedsiębiorcy. Na takich samych zasadach będziesz mógł odpowiadać również z tytułu ewentualnych innych zdarzeń niż niezgodność towaru z umową.
    • Zaletą tej opcji jest to, że nie wyklucza uprawnień przedsiębiorców, jednocześnie zapewniając Ci pewien stopień ochrony.
    • Wadą tej opcji jest to, że nie niweluje ona ryzyka po Twojej stronie w takim stopniu jak całkowite wyłączenie odpowiedzialności wobec przedsiębiorców niebędących Kupującymi uprzywilejowanymi, a ponadto może się zdarzyć, że i tak zniechęci ona przedsiębiorców do zakupów w Twoim sklepie. Co więcej, wybranie tej opcji może utrudnić uruchomienie płatności kartą w Twoim sklepie. Wynika to z wewnętrznych procedur dostawców tych płatności.

    Jeśli chcesz skorzystać z opisanej wyżej możliwości, na pytanie w formularzu Kreatora: “Czy chcesz ograniczyć swoją odpowiedzialność wobec przedsiębiorców, takich jak spółki lub wyspecjalizowani w Twojej branży jednoosobowi przedsiębiorcy?”, odpowiedz: “tak, ograniczam odpowiedzialność do jednego roku i do wysokości zamówienia”.

Pamiętaj, że jeśli niezgodność produktu z umową lub inne niekorzystne zdarzenie wynikło z Twojego umyślnego działania, możesz ponieść odpowiedzialność wobec kupującego niezależnie od wyłączeń lub ograniczeń Twojej odpowiedzialności w regulaminie.

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC20

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!