Content marketing to podstawa działań powiązanych z e-commerce. W dzisiejszym internetowym świecie nie wystarczy już tylko założyć sklep i po prostu sprzedawać produkty. Sklep internetowy jest marką, która konkuruje z innymi markami nie tylko wielkością oferty, cenami czy jakością obsługi. Równie, albo nawet bardziej istotne są kwestie wizerunkowe.
Przed dokonaniem zakupu na danej platformie klient zawsze – świadomie lub mniej – zadaje sobie setki pytań. Czy sklep jest wiarygodny? Czy dobrze czuję się, kupując właśnie w tym sklepie? Czy oferta została odpowiednio przedstawiona? Czy mam wrażenie, że obsługują mnie prawdziwi eksperci i czy uważam ich za osoby mogące doradzić w sprawie danego produktu? Zadaniem sklepu jest sprawienie, by większość odpowiedzi na te pytania brzmiała twierdząco, a klient dokonał oczekiwanej konwersji.
Czym jest content marketing?
Za przedstawiony proces w dużej mierze odpowiada właśnie content marketing. Możemy zdefiniować go jako tworzenie treści, które wzmacniają wizerunek sklepu jako specjalisty w danej dziedzinie. W ogólnym znaczeniu będzie to całość działań, w których jako sklep dzielisz się z klientem użyteczną informacją: wyjaśniasz skomplikowany temat powiązany z ofertą, tworzysz zestawienie produktów z wyszczególnieniem ich konkretnych cech, opisujesz branżowe ciekawostki i budujesz jednocześnie wizerunek marki godnej zaufania.
Jak pisać teksty dla e-commerce?
Oto najważniejsza rada: używaj języka korzyści. Przedstaw nie tylko funkcje oferowanego produktu, ale również to, co klient dzięki niemu zyska. Informacja o tym, że przekątna ekranu wynosi 6 cali, przekona tylko tych, którzy szukają właśnie takiej wielkości. Ale już dopisek o tym, że taka przekątna zapewnia wygodne korzystanie z urządzenia osobom, które mają problemy z obsługą mniejszych ekranów, może zachęcić więcej osób do zakupu. W ten sposób „sucha” informacja ze specyfikacji staje się wartością dodaną.
Pamiętaj jednak, żeby nie „przedobrzyć”. Opis produktu musi być zgodny z rzeczywistością. Przedstawienie produktu jako rozwiązania wszystkich problemów, gdy zdecydowanie nim nie jest, skończy się w najlepszym wypadku utratą klienta, a w gorszym – rozpoczęciem procesu reklamacyjnego i negatywnymi komentarzami w różnych miejscach w sieci. Ponadto warto trzymać się poniższych zasad:
- nie lekceważ zdjęć – wzbogać opis oferty o grafiki. Pokaż produkt w konkretnych sytuacjach, przedstaw zawartość pudełka, zaprezentuj klientowi coś więcej, niż sam tekst;
- nie skupiaj się na samych tekstach ofertowych – zbuduj swój wizerunek eksperta poprzez założenie firmowego bloga, na którym możesz umieścić pomocne klientom treści. Dzięki temu zaprezentujesz się nie jako jedna z wielu marek walczących o uwagę użytkownika, ale jako autorytet w danej dziedzinie.
Może Cię zainteresować: Blog firmowy. Dlaczego warto go prowadzić?
Zadbaj także o pozaofertową wartość sklepu. Wiarygodność budujesz również jakością obsługi prawnej: czytelnie przedstawioną polityką prywatności czy regulaminami. W pozyskaniu jakościowych, zgodnych ze stanem prawnym i odpowiednio opisanych dokumentów pomoże Ci Kreator Legal Geek. Kliknij i wygeneruj regulamin sklepu internetowego.
Regulamin sklepu internetowego
Pakiet dokumentów niezbędnych do prowadzenia sprzedaży w sklepie internetowym.
Wersja polska — dla sprzedających w Polsce
399
zł netto / rok
E-commerce a pozycjonowanie stron i teksty SEO
W sklepie internetowym ofertę kierujesz oczywiście do realnych ludzi, którzy zakładają konta, dodają produkty do koszyka i realizują transakcje. Jednak by te czynności zostały wykonane, najpierw użytkownik musi znaleźć Twój sklep. W celu wskazania mu właściwej drogi możesz użyć wielu kanałów marketingowych, jednak w dłuższej perspektywie najtańszym z nich w ogromnej większości przypadków będzie postawienie na ruch organiczny z wyszukiwarki – np. Google.
Gdy użytkownik wpisuje frazę do wyszukiwarki, jej zaawansowany algorytm bierze pod uwagę kilkaset czynników, zanim wyświetli strony w konkretnej kolejności. Na to, która witryna znajdzie się wyżej, wpływa liczba i jakość stron, które do niej linkują, kwestie techniczne samej strony (np. szybkość wczytywania czy prawidłowe wyświetlanie na różnych urządzeniach) oraz umieszczone na niej treści. Content jest w tym procesie niezwykle ważny. W dużym skrócie algorytm zadaje sobie pytanie, czy dana strona sprawi, że użytkownik po kliknięciu trafi dokładnie tam, gdzie chce.
Copywriting SEO w e-commerce
Teksty SEO tworzy się nieco inaczej niż tradycyjne artykuły blogowe czy opisy produktów. Najważniejszy jest wybór tzw. słów kluczowych, czyli fraz, po których wpisaniu w wyszukiwarkę strona powinna wyświetlać się jak najwyżej. W e-commerce są to zwykle zapytania związane z ofertą: nazwy produktów, kategorii oraz marek. Ważne są także teksty poradnikowe. Treść musi być odpowiednio nasycona wybranymi słowami kluczowymi, a także napisana w ciekawy i niezniechęcający do czytania sposób. Mowa tu o podziale na akapity, dodaniu odpowiednich nagłówków i obrazów. Wszystkie te elementy ułatwiają przyswajanie treści.
Pamiętaj, że to, co podoba się algorytmowi Google i to, czego oczekuje użytkownik, to sprawy powiązane tylko do pewnego stopnia. Przesadne nagromadzenie słów kluczowych zmniejszy czytelność tekstu i nie wywoła w użytkowniku chęci zakupu. To właśnie kompromis pomiędzy zasadami pozycjonowania stron oraz atrakcyjnym przedstawieniem oferty jest kluczem do skutecznego copywritingu i content marketingu w e-commerce.