Może zdarzyć się tak, że sprzedany przez Ciebie produkt będzie niezgodny z umową, opóźni się jego dostawa lub zajdą inne okoliczności, które spowodują, że kupujący zgłosi się do Ciebie z roszczeniami. Odpowiedź na pytanie dotyczące Twojej odpowiedzialności wobec przedsiębiorców pozwoli określić, w jakim stopniu będziesz odpowiadać za takie niedogodności wobec kupującego.
Istnieje pewna uprzywilejowana grupa kupujących, którą dalej będziemy nazywać „Kupującymi uprzywilejowanymi”. W odniesieniu do nich nie da się ograniczyć Twojej odpowiedzialności – tego rodzaju kupujący muszą mieć możliwość złożenia reklamacji, a Ty musisz je rozpatrywać (pozytywnie lub negatywnie). Nie możesz też ograniczyć swojej odpowiedzialności za inne możliwe niedogodności.
W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że Kupującymi uprzywilejowanymi są:
- konsumenci (a więc osoby fizyczne, które robią zakupy w Twoim sklepie bez bezpośredniego związku z ich firmą czy działalnością zawodową);
- przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, którzy po 1 stycznia 2023 roku robią zakupy w Twoim sklepie w bezpośrednim związku z działalnością gospodarczą, ale dla których ten zakup nie posiada charakteru zawodowego.
W zrozumieniu pojęcia “zawodowego charakteru” zakupu dokonywanego “na firmę” pomoże Ci poniższa grafika:
Więcej o tej kategorii kupujących przeczytasz w naszym artykule.
W przypadku przedsiębiorców, którzy nie zaliczają się do kategorii Kupujących uprzywilejowanych, masz do wyboru następujące możliwości:
- możesz całkowicie wyłączyć możliwość składania przez nich reklamacji i niemal całkowicie wyłączyć swoją odpowiedzialność za inne zdarzenia.
- Zaletą tej opcji jest Twoje bezpieczeństwo – nawet jeśli w relacji z przedsiębiorcą coś pójdzie nie tak, jesteś chroniony w najszerszym dopuszczalnym przez prawo zakresie, przykładowo: nie musisz uwzględniać reklamacji przedsiębiorcy. Jednocześnie, ta opcja nie stanowi przeszkody do uwzględnienia reklamacji, jeśli w danym przypadku uznasz to za właściwe.
- Wadą tej opcji jest to, że może ona zniechęcić przedsiębiorców do zakupów w Twoim sklepie. Co więcej, wybranie tej opcji może utrudnić uruchomienie płatności kartą w Twoim sklepie. Wynika to z wewnętrznych procedur dostawców tych płatności.
Jeśli chcesz skorzystać z opisanej wyżej możliwości, na pytanie w formularzu Kreatora: “Czy chcesz ograniczyć swoją odpowiedzialność wobec przedsiębiorców, takich jak spółki lub wyspecjalizowani w Twojej branży jednoosobowi przedsiębiorcy?”, odpowiedz: “tak, w najszerszym możliwym zakresie”.
- możesz odpowiadać wobec wszystkich przedsiębiorców na takich samych zasadach jak wobec Kupujących uprzywilejowanych – przede wszystkim oznacza to, że wszyscy przedsiębiorcy będą mogli składać reklamacje i wymagać od Ciebie ich terminowego rozpatrzenia. Oczywiście nadal masz prawo rozpatrzyć reklamację negatywnie, jeśli w danym przypadku uznasz to za zasadne.
- Zaletą tej opcji jest to, że brak ograniczenia odpowiedzialności może skłonić przedsiębiorców do zakupów w Twoim sklepie. Dodatkowo, wybranie tej opcji może ułatwić uruchomienie płatności kartą w Twoim sklepie. Wynika to z wewnętrznych procedur dostawców tych płatności.
- Wadą tej opcji jest to, że wiąże się ona z większym ryzykiem dla Ciebie.
Jeśli chcesz skorzystać z opisanej wyżej możliwości, na pytanie w formularzu Kreatora: “Czy chcesz ograniczyć swoją odpowiedzialność wobec przedsiębiorców, takich jak spółki lub wyspecjalizowani w Twojej branży jednoosobowi przedsiębiorcy?”, odpowiedz: “nie”.
- możesz skorzystać z kompromisowego rozwiązania: przedsiębiorcy niebędący Kupującymi uprzywilejowanymi będą mogli składać reklamacje i wymagać od Ciebie ich terminowego rozpatrzenia, jednak taką reklamację będą mogli złożyć jedynie przez okres roku od wydania rzeczy (a więc krócej niż w przypadku Kupujących uprzywilejowanych). Co więcej, jeśli uznasz ich roszczenia, zapłacisz co najwyżej kwotę odpowiadającą wartości zamówienia przedsiębiorcy. Na takich samych zasadach będziesz mógł odpowiadać również z tytułu ewentualnych innych zdarzeń niż niezgodność towaru z umową.
- Zaletą tej opcji jest to, że nie wyklucza uprawnień przedsiębiorców, jednocześnie zapewniając Ci pewien stopień ochrony.
- Wadą tej opcji jest to, że nie niweluje ona ryzyka po Twojej stronie w takim stopniu jak całkowite wyłączenie odpowiedzialności wobec przedsiębiorców niebędących Kupującymi uprzywilejowanymi, a ponadto może się zdarzyć, że i tak zniechęci ona przedsiębiorców do zakupów w Twoim sklepie. Co więcej, wybranie tej opcji może utrudnić uruchomienie płatności kartą w Twoim sklepie. Wynika to z wewnętrznych procedur dostawców tych płatności.
Jeśli chcesz skorzystać z opisanej wyżej możliwości, na pytanie w formularzu Kreatora: “Czy chcesz ograniczyć swoją odpowiedzialność wobec przedsiębiorców, takich jak spółki lub wyspecjalizowani w Twojej branży jednoosobowi przedsiębiorcy?”, odpowiedz: “tak, ograniczam odpowiedzialność do jednego roku i do wysokości zamówienia”.
Pamiętaj, że jeśli niezgodność produktu z umową lub inne niekorzystne zdarzenie wynikło z Twojego umyślnego działania, możesz ponieść odpowiedzialność wobec kupującego niezależnie od wyłączeń lub ograniczeń Twojej odpowiedzialności w regulaminie.