Jak legalnie sprzedawać ebooki?

Rynek treści cyfrowych rośnie w siłę, a sprzedaż ebooków online to jeden z prostszych sposobów na rozpoczęcie działania w świecie e-commerce. Dzięki ebookom możesz w łatwy sposób dzielić się Twoją wiedzą i pasją. Choć samo stworzenie ebooka nie jest szczególnie trudne, nie możesz zapomnieć o wymogach prawnych w zakresie jego sprzedaży.

Z tego wpisu dowiesz się, jakie obowiązki musisz spełnić, aby sprzedawać ebooki zgodnie z polskim prawem i uniknąć problemów z klientami.

Jeśli sprzedajesz np. audiobooki, śmiało czytaj dalej! Piszemy wprawdzie o ebookach, ale te same przepisy mają zastosowanie także przy innych treściach cyfrowych udostępnianych po zakupie na maila jako plik do pobrania.

 

Opis produktu

Zacznijmy od tego, co musisz zawrzeć w opisie ebooka. Przede wszystkim to, co samo nasuwa się na myśl – napisz, o czym jest Twój ebook!

  • co klient znajdzie w środku?
  • ile stron ma Twój e-book?
  • dobrym pomysłem może być darmowe udostępnienie pierwszych stron ebooka, na których widoczny jest m.in. spis treści.

 

Nie zapomnij też o bardziej technicznych aspektach:

  • jaki jest format pliku?
  • ile “waży” plik? 
  • jakie oprogramowanie jest wymagane, aby móc zapoznać się z treścią ebooka?
  • a może z jakiejś przyczyny niektóre typowe programy nie będą w stanie otworzyć Twojego pliku? Koniecznie napisz o tym w opisie ebooka w sklepie!

 

Zwróć uwagę, że jeśli do zgodności ebooka z umową wymagana jest jego aktualizacja (po jakimś czasie lub w przypadku wystąpienia pewnych okoliczności), to użytkownikowi należy te aktualizacje udostępnić bez pobierania dodatkowych kosztów. Z tego względu uważaj, w jaki sposób opisujesz oferowaną przez siebie treść cyfrową i co obiecujesz konsumentowi

 

Regulamin sprzedaży

O ile część wymaganych informacji możesz przekazać konsumentowi w opisie ebooka w sklepie, to jednak nie obejdzie się bez regulaminu. Zwłaszcza ustawa o prawach konsumenta nakłada na Ciebie liczne obowiązki informacyjne. W regulaminie poinformujesz konsumenta m.in. o:

  • Twoich danych, w tym danych kontaktowych (pamiętaj, że od jakiegoś czasu obowiązkiem jest podawanie numeru telefonu!);
  • terminie realizacji zamówienia (wydaje się to oczywiste, że przesłanie treści cyfrowej następuje niemal natychmiast po zakupie, ale jest tu pewien haczyk – napiszemy o tym w dalszej części wpisu);
  • zasadach dotyczących reklamacji (tak, przy ebookach też mogą pojawić się reklamacje! Wobec konsumentów nie da się wyłączyć możliwości ich składania);
  • zasadach dotyczących zwrotów – tu może Ci się pojawić zasadne pytanie: jak to jest z odstąpieniem od umowy w przypadku ebooków? Czy w ogóle można zwrócić ebook? Zaraz się tego dowiesz.

 

Jak uniknąć zwrotów przy sprzedaży ebooków?

Odstąpienie od umowy w przypadku ebooka to duży problem. W praktyce nie masz kontroli nad tym, czy użytkownik rzeczywiście usunie plik z ebookiem, czy zachowa i Twojego ebooka, i swoje pieniądze, a Ty zostaniesz na lodzie. Nawet gdyby grzecznie usunął ebook, mógł go przecież w tym czasie przeczytać, a teraz dostanie za to z powrotem swoje pieniądze!

W przepisach dostrzeżono to ryzyko i dlatego przewidziano brak zwrotów w przypadku ebooków – ale uwaga! Aby to rozwiązanie zadziałało, musisz spełnić pewne warunki!

Po pierwsze, tak jak było już wspomniane, musisz mieć właściwy regulamin. W regulaminie poinformujesz, kiedy użytkownikowi nie przysługuje odstąpienie od umowy. 

Jeśli potrzebny jest Ci regulamin sklepu internetowego dotyczący sprzedaży treści cyfrowych takich jak ebook, polecamy Ci nasz Kreator Legal Geek. Możesz wygenerować w nim wersję pasującą do sprzedaży wyłącznie treści cyfrowych, treści cyfrowych oraz produktów “fizycznych”, albo samych produktów “fizycznych”.

Regulamin to warunek konieczny, ale nie jedyny.

Musisz też zadbać o właściwy checkbox w ścieżce zakupowej. Chodzi tu nie tylko o standardowy checkbox z akceptacją regulaminu sklepu (który też jest bardzo ważny). Należy opracować jeszcze checkbox, poprzez który użytkownik wyrazi zgodę na otrzymanie ebooka przed upływem 14-dniowego terminu na odstąpienie od umowy i potwierdzi, że jest świadomy, że po otrzymaniu e-booka utraci prawo odstąpienia od umowy. To dość skomplikowane, ale konieczne. Tylko jeśli użytkownik zaznaczy ten checkbox, masz spokój ze zwrotami.

Przykład takiej zgody (oraz inne przydatne informacje przy sprzedaży ebooków) znajdziesz w naszych wskazówkach dla e-sprzedawców, które dołączamy do regulaminu sklepu z naszego Kreatora!

 

 

Jednocześnie pamiętaj, że checkboxy muszą być domyślnie odznaczone!

A co w przypadku, w którym użytkownik nie wyrazi tej zgody? Najlepiej jest zabezpieczyć się na taką ewentualność poprzez ustalenie w regulaminie terminu dostarczenia ebooka na co najmniej 15 dni od zakupu. Wówczas użytkownikom, którzy nie zaznaczą checkboxa, możesz wysłać ebook dopiero 15-go dnia od zakupu – a więc już po terminie na odstąpienie od umowy. W takim wypadku klient może wprawdzie odstąpić od umowy np. 8-go dnia po zakupie, i musisz mu zwrócić pieniądze, ale przynajmniej klient nie ma Twojego ebooka i nie ryzykujesz, że otrzymał efekty Twojej pracy za darmo. 

 

RODO a sprzedaż ebooków

Regulamin to nie wszystko. Obowiązuje Cię m.in. ogólne rozporządzenie o ochronie danych, czyli słynne RODO. Klienci kupując w Twoim sklepie zostawiają w nim swoje dane osobowe – np. adres e-mail czy imię i nazwisko. W rzeczywistości takich danych pozostawionych przez klienta może być znacznie więcej – przykładowo, danymi osobowymi może być treść e-maili a nawet dane analityczne o tym, jak porusza się klient na Twojej stronie internetowej!

W związku z tym wszystkim potrzebujesz polityki prywatności oraz wewnętrznej dokumentacji, która jest wymagana na gruncie RODO. Nie ma tu znaczenia to, że Twoja działalność jest bardzo mała lub dopiero zaczynasz – przy sprzedaży online RODO nie czyni wyjątków. 

Zarówno politykę prywatności, jak i wzory dokumentacji RODO, znajdziesz w ramach pakietu “Regulamin sklepu internetowego” z naszego Kreatora.

W polityce prywatności poinformujesz użytkownika m.in. o tym:

  • na jakiej podstawie i w jakim celu przetwarzasz jego dane (m.in. na podstawie ciążącego na Tobie obowiązku rachunkowego, w celu wywiązania się z niego),
  • jakie uprawnienia ma użytkownik w związku z przetwarzaniem (np. prawo dostępu do danych, prawo do usunięcia danych),
  • komu przekazujesz dane osobowe klienta (może to być np. dostawca systemu mailingowego, który otrzymuje od Ciebie adres mailowy klienta w celu przesłania ebooka). 

 

W tej ostatniej sytuacji upewnij się, że z dostawcą usług masz zawartą odpowiednią umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych. Może ona być częścią akceptowanego przez Ciebie regulaminu dostawcy tego narzędzia. Jeśli jednak jej potrzebujesz, jej wzór znajdziesz w naszym pakiecie.

 

Ebook za zapis na newsletter

Budowanie bazy marketingowej nie jest proste. Użytkownik musi sam aktywnie zapisać się na Twój newsletter, abyś mógł / mogła wysyłać mu wiadomości o Twojej działalności, sklepie czy promocjach. Ale bez zachęty może być ciężko pozyskać subskrybenta. To dlatego popularnością cieszy się newsletter w modelu lead magnet. Polega on na tym, że za zapis do newslettera dajesz klientowi jakiś prezent – np. ebooka, materiały edukacyjne albo checklistę.

Nawet w tym modelu nie możesz jednak zapomnieć o regulaminie. Choć zasadniczo do bazy marketingowej można zapisać się poprzez wyrażenie zgody, o tyle w przypadku regularnie wysyłanego newslettera lub newslettera w modelu lead magnet rekomendujemy wprowadzenie akceptacji regulaminu zamiast wyrażania zgody. W regulaminie newslettera w modelu lead magnet uwzględnisz zarówno wymogi związane z zapisem na newsletter, jak i wymogi dotyczące bonusowej treści cyfrowej. 

Regulamin newslettera lead magnet możesz wygenerować w Kreatorze Legal Geek – w ramach produktu “Regulamin sklepu internetowego” albo w ramach produktu “Regulamin strony internetowej” (jeśli nie prowadzisz sklepu internetowego). 

Co ważne, również w modelu lead magnet musisz pamiętać o odpowiednim opisie ebooka (lub innego materiału, który udostępniasz) w ramach opisu produktu w sklepie. Pisaliśmy o tym nieco wyżej.

Warto mieć na uwadze, że według niektórych prawników w modelu lead magnet najbezpieczniej byłoby dodatkowo udostępnić klientowi możliwość zakupu treści cyfrowej, którą zamierzasz oferować jako bonus za zapis do newslettera. Dzięki temu łatwiej jest wykazać, że zapis na newsletter jest faktycznie w pełni dobrowolny – a dobrowolności wymagają przepisy. Jeśli decydujesz się na takie rozwiązanie, to cena Twojego ebooka, który udostępniasz jednocześnie w modelu lead magnet, nie może być zbyt wygórowana. Jeśli klient ma dostać wybór otrzymania ebooka jedynie za zapis do newslettera albo za zapłatę 99 zł, to raczej jasne jest, jaką opcję wybierze 😉 Przy zbyt wysokiej cenie ta metoda tylko pozornie służy zapewnieniu użytkownikowi dobrowolności.

 

Inne dokumenty

Jeśli w sklepie, w którym udostępniasz ebooka, można założyć konto użytkownika, potrzebujesz regulaminu konta. Jeśli można dodawać publicznie widoczne opinie lub komentarze, najlepiej wyposażyć się w regulamin strony internetowej uwzględniający wymogi aktu o usługach cyfrowych (DSA). Te dokumenty znajdziesz w naszym pakiecie z regulaminem sklepu internetowego.

Mamy nadzieję, że ten wpis przybliżył Ci tematykę sprzedaży ebooków. Życzymy powodzenia!

Powiązane artykuły

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC20

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

EXTRA20

KOD WAŻNY DO 18.09.2023 roku, godz. 23:59

Promocja na start w Kreatorze!

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!