Jeśli rozważasz prowadzenie e-sklepu w ramach działalności nierejestrowanej albo już działasz w tej formie, warto dobrze przemyśleć kwestie rachunkowe. W związku z tym musisz wiedzieć m.in., czy w działalności nierejestrowanej wystawia się faktury. Odpowiedź na to pytanie znajdziesz poniżej!
Zwolnienie z VAT
Pod kątem faktur kluczowe jest zweryfikowanie, czy jesteś zwolniony/a z podatku VAT. Zasadniczo, osoby prowadzące działalność nierejestrowaną korzystają ze zwolnienia z VAT obowiązującego w przypadku, w którym wartość sprzedaży nie przekroczyła w poprzednim roku 200 tys. zł.
W działalności bez firmy obowiązuje miesięczny limit przychodów, który od 1 lipca 2024 wynosi 3225 zł. Jak widać, przy takim ograniczeniu kwotowym roczna wartość sprzedaży nie przekroczy 200 tysięcy złotych, o których mowa w przepisach podatkowych i tym samym możemy mówić o zwolnieniu z VAT.
Trzeba przy tym dodać, że jeśli zaczynasz sprzedaż w trakcie roku, roczny limit uprawniający do zwolnienia z VAT oblicza się proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności w danym roku. To z kolei oznacza, że im później zaczynasz, tym Twój roczny limit jest niższy.
Ale uwaga! W zależności od tego, co sprzedajesz, może okazać się, że zwolnienie Ci nie przysługuje i musisz zarejestrować się do VAT!
Jakie produkty sprzedawane w e-sklepie mogą sprawić, że zwolnienie przepada? Mogą to być m.in.:
- preparaty kosmetyczne i toaletowe;
- biżuteria z metali szlachetnych;
- komputery, wyroby elektroniczne i optyczne;
- urządzenia elektryczne;
- części i akcesoria do pojazdów samochodowych lub motocykli.
Jeśli wiesz już, czy podlegasz rejestracji do VAT czy nie, możemy przejść do zasadniczej części pytania.
Jeśli korzystasz ze zwolnienia z VAT…
W takim przypadku nie masz obowiązku wystawiania faktur – chyba że Twój klient tego od Ciebie zażąda. Klient może żądać faktury w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym towar został dostarczony klientowi bądź w którym otrzymałeś/aś całość lub część zapłaty.
Dzięki zwolnieniu z VAT faktura, którą musisz w takiej sytuacji wystawić, jest stosunkowo prostym dokumentem. Więcej o tym, jak wystawić fakturę, piszemy w naszym bezpłatnym e-booku o działalności nierejestrowanej w sklepie internetowym.
E-book i webinar: Działalność nierejestrowana w sklepie internetowym
Praktyczne przewodniki, który przeprowadzą Cię przez wszystkie etapy uruchamiania e-sklepu bez konieczności rejestracji działalności gospodarczej. Znajdziesz w nich wszystkie podstawowe informacje, których potrzebujesz do uruchomienia e-sklepu: od podstawowych zasad, przez kwestie podatkowe, aż po wskazówki dotyczące niezbędnych dokumentów prawnych. Dowiedz się więcej
Jeśli musisz zarejestrować się do VAT…
Bez zwolnienia z VAT sytuacja jest nieco trudniejsza. Powiedzmy, że zakupy zrobił u Ciebie przedsiębiorca. W tym przypadku musisz wystawić mu fakturę – taki kupujący nie musi Cię nawet o to prosić.
Kolejnym utrudnieniem jest to, że faktura, którą musisz w tym scenariuszu wystawić, to faktura VAT – a więc bardziej złożona od tej, którą wystawiają sprzedawcy zwolnieni z VAT.
Faktury elektroniczne
Jako że piszemy o przypadku sprzedaży internetowej, musimy zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. Niezależnie od tego, czy korzystasz ze zwolnienia z VAT czy nie, być może będziesz chciał/a wysłać klientowi elektroniczną fakturę na skrzynkę poczty internetowej. Ale czy wiesz, że stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji Twojego klienta? Taki akcept możesz sobie zapewnić dzięki odpowiedniemu regulaminowi.
Regulamin sklepu internetowego
Pakiet dokumentów niezbędnych do prowadzenia sprzedaży w sklepie internetowym.
399
zł netto / rok
Masz wątpliwości?
Jeśli rachunkowość w działalności nierejestrowanej jest dla Ciebie niejasna, zachęcamy Cię do konsultacji z biurem rachunkowym lub doradcą podatkowym. Nie warto ryzykować, zwłaszcza że przepisy podatkowe są złożone i czasem trudno je samodzielnie rozszyfrować.