Rejestracja znaku towarowego – o czym musisz wiedzieć

znak towarowy

Spis treści

Temat rejestracji znaku towarowego stał się ostatnio bardzo popularny, a wszystko za sprawą możliwości uzyskania dotacji z funduszy SME Fund. Dzisiaj pokrótce przedstawimy Wam co musicie zrobić by znak zarejestrować, gdzie się go rejestruje i ile to kosztuje. Jeśli więc chcecie uzyskać „r w kółku” i zarejestrować Wasz znak towarowy, to poniższy tekst zdecydowanie rozjaśni ten temat!

Jak zarejestrować znak towarowy?

Aby zarejestrować znak towarowy musicie najpierw zastanowić się nad trzema kwestiami.

Forma ochrony znaku towarowego

Po pierwsze, należy ustalić w jakiej formie chcecie go chronić. Może być to jedna z trzech najczęściej występujących form:

  • forma wyłącznie słowna (znak słowny) 
  • forma graficzna (znak graficzny)
  • połączenie obu tych form (znak słowno-graficzny)

Możliwa jest też ochrona w innej formie: przestrzennej (np. wygląd produktu lub opakowania), zestawienia kolorów, dźwięku itp.

Sposób rozróżnienia i prezentacji trzech najbardziej popularnych form ochrony znaku towarowego zobaczycie na poniższym przykładzie:

rodzaje znaków towarowych: słowny, graficzny, słowno-graficzny

Wybór formy zależy od bardzo wielu czynników – dlatego też nie podamy Wam szybkiej i uniwersalnej recepty. Wszystko zależy od tego jaki charakter ma Wasz znak, czy podobne znaki funkcjonują już na rynku, jak bardzo ten znak odróżnia Was od konkurencji, jakie cechy znaku są dla Was istotne a także – co zdarza się coraz częściej – czy rejestrujecie więcej niż jedną formę. Potrzebujesz pomocy? Sprawdź naszą ofertę rejestracji znaków towarowych

Zakres ochrony znaku towarowego

Druga kwestia do zastanowienia, to zakres towarów i usług, dla których znak towarowy jest przeznaczony. Wykaz tych produktów i usług przedstawia się poprzez wskazanie klas klasyfikacji nicejskiej. Pewnie słyszeliście o klasach w PKD – klasy nicejskie to coś podobnego. Zapewne teraz przychodzi Wam do głowy pomysł, że najlepiej wskazać w wykazie jak najwięcej klas towarów i usług. Musimy Was jednak ostrzec – im więcej klas towarów i usług, tym wyższe koszty rejestracji. Najlepiej zatem wybierzcie takie, które Was rzeczywiście interesują. Większość znaków rejestrowana jest dla jednej do trzech klas.

Terytorium ochrony znaku towarowego

Wreszcie, musicie wybrać jakie terytorium ochrony znaku towarowego Was interesuje – istnieje w tym zakresie wiele możliwości. W zależności od rodzaju terytorium, na którym znak towarowy chcecie chronić, będziemy mieli do czynienia z różnymi urzędami, które dokonują rejestracji znaku i różnymi procedurami. 

Możecie przykładowo wybrać teren obejmujący wyłącznie Polskę. W takiej sytuacji rejestrujemy znak w procedurze krajowej, przed Urzędem Patentowym RP. Wybór terytorium Unii Europejskiej wymaga zaś zgłoszenia do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w Alicante. Decyzja należy do Was, a zależeć będzie m.in. od tego gdzie prowadzicie lub zamierzacie prowadzić działalność, w której wykorzystujecie znak towarowy.

Załóżmy jednak, że wiecie już jaką formę znaku rejestrować. Ustaliliście również zakres towarów i usług, dla których znak ma być chroniony i teren ochrony znaku towarowego. Należy więc udać się do odpowiedniego urzędu, chyba, że zamierzacie skorzystać z dotacji SME Fund. W tej sytuacji, w pierwszej kolejności musicie się ubiegać o dotację i uzyskać pozytywną decyzję o jej uzyskaniu, a dopiero później udać się do odpowiedniego urzędu.

Jeśli potrzebujesz pomocy z rejestracją znaku towarowego lub uzyskaniem dotacji na opłaty urzędowe skorzystaj z bezpłatnej weryfikacji wstępnej i sprawdź czy możesz zarejestrować swój znak towarowy.

Gdzie rejestruje się znaki towarowe?

Jak wskazaliśmy wyżej – to gdzie i w jakiej procedurze rejestruje się znak towarowy uzależnione jest od tego, jaki teren ochrony dla znaku towarowego Was interesuje. Może to być Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej (UPRP), jeśli wybraliście teren Polski albo urząd ds. własności intelektualnej innego kraju, np. USA, jeśli na tym terytorium chcecie uzyskać ochronę. Może to być również Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), jeśli interesuje Was ochrona we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Uzyskuje się ją w drodze jednego zgłoszenia i jednej procedury.

Decyzja gdzie i w jakim zakresie rejestrować znak zależy od kilku czynników i w zasadzie powinna być podejmowana indywidualnie. Dla przykładu – rejestracja europejska jest szybsza, lecz droższa i trudniej uzyskać ochronę. Rejestracja w Polsce jest tańsza – ale zakres ochrony obejmuje tylko jedno państwo.

Ile kosztuje rejestracja znaku towarowego?

Opłaty urzędowe uzależnione są od tego o jaki zakres ochrony się staracie (jakie terytorium, ile rodzajów towarów i usług, rodzaj znaku). W takiej sytuacji musicie się liczyć z następującymi podstawowymi kosztami:

  1. Polska (UPRP): 450 zł za zgłoszenie (a jeśli zgłoszenie składacie online – 400 zł) w jednej klasie, 120 zł za każdą kolejną klasę, a jeśli uzyskacie ochronę to dodatkowo 400 zł (za każdą z klas) za pierwsze 10 lat trwania ochrony i 90 zł za publikację informacji o jej udzieleniu;
  2. UE (EUIPO): 1000 euro za zgłoszenie (a jeśli zgłoszenie składacie online – 850 euro), opłata za drugą klasę 50 euro, opłata za trzecią i każdą kolejną klasę 150 euro.

Jak widać nie są to kosmiczne kwoty – zwłaszcza, jeśli pomyślicie ile można stracić w przypadku utraty marki. 890 zł za 10 lat spokoju to chyba nie tak duża kwota? Ile w tym czasie wydacie na reklamę?

Ale uwaga! Jeśli okaże się, że Wasz znak nie może zostać zarejestrowany – opłata za zgłoszenie nie jest zwracana. Dlatego też warto przed rozpoczęciem procedury rejestracyjnej zasięgnąć fachowej porady – prawnik pomoże Wam wybrać najlepszy sposób uzyskania ochrony dla Waszej marki, który jednocześnie zminimalizuje ryzyko odmowy rejestracji.

Z doświadczenia wiemy, że obliczenie prawidłowej wysokości opłat nastręcza wielu trudności, dlatego naszym klientom oferujemy wsparcie także w tym zakresie.

uzyskaj 75% dotacji i chroń swoją markę

Ile trwa rejestracja znaku towarowego?

W Polsce Urząd Patentowy zazwyczaj wydaje decyzję maksymalnie w terminie do 8 miesięcy. Wszystko zależy od stopnia złożoności sprawy. Zdecydowanie szybciej działa EUIPO – być może atmosfera słonecznego hiszpańskiego Alicante, gdzie mieści się urząd, sprzyja szybszemu przetwarzaniu zgłoszeń. EUIPO potrafi zarejestrować znak nawet w sześć miesięcy.

Czy to oznacza, że w tym okresie będziesz bez ochrony? W żadnym wypadku!

Od kiedy zaczyna się ochrona znaku towarowego?

Jeśli urząd przyzna Ci prawo ochronne, to obowiązuje ono od dnia zgłoszenia. Czyli jeśli dziś wyślecie zgłoszenie Waszego znaku do urzędu, ale znak zostanie zarejestrowany dopiero za np. 6 miesięcu, to już od dzisiaj przysługuje Wam ochrona.

Czym jest fundusz SME Fund i jak uzyskać dotację?

Fundusz SME FUND został stworzony, aby wspierać rozwój przedsiębiorczości w sektorze MŚP w Unii Europejskiej. Wsparcie polega m.in. na możliwości uzyskania dofinansowania znacznej części opłat urzędowych, które uiszcza się w przypadku rejestracji znaku.

Dotacja przysługuje wyłącznie jeśli rejestrujecie znaki towarowe, a nie przedłużacie czasu ochrony. Co więcej, dotacja musi zostać uzyskana przed rejestracją znaku towarowego –  jeśli wystąpicie o nią po złożeniu wniosku o rejestrację, nie będzie możliwe jej uzyskanie.

W ramach SME Fund możliwe jest uzyskanie bonu (tzw. BON 2) na kwotę nieprzekraczającą kwoty 1000 euro, który umożliwia uzyskanie częściowego (75% opłat urzędowych) zwrotu opłat urzędowych poniesionych w związku z rejestracją znaku towarowego.

Fundusz SME Fund działa do 8 grudnia 2023 r., a ilość środków jest ograniczona. Dotacje przyznaje się zgodnie z kolejnością zgłoszeń. Warto więc podjąć odpowiednie działania jak najszybciej, bo choć pula środków w Funduszu jest znacząca – wynosi aż 25 000 000 euro, to w przypadku jej wyczerpania późniejsze wnioski o dotacje nie będą rozpatrywane.

Więcej informacji o funduszu SME Fund znajdziesz tutaj: https://euipo.europa.eu/ohimportal/pl/online-services/sme-fund.

 

Jeśli potrzebujesz pomocy z uzyskaniem dotacji na opłaty urzędowe związane z rejestracją znaku sprawdź jak możemy Ci pomóc.

Powiązane artykuły

Wskazówki dla sprzedawców

BDO w sklepie internetowym – co to takiego?

Co to jest BDO?   BDO  to skrót od Baza danych o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami. Jest to cyfrowy system firm, które wprowadzają produkty

Aktualności prawne

Jakie obowiązki wprowadza DSA?

DSA wprowadza szereg zróżnicowanych obowiązków, które są różne w zależności od skali działalności podmiotu do którego mają zastosowanie. Inne obowiązki będą dotyczyły dostawcy, który jest

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC20

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

EXTRA20

KOD WAŻNY DO 18.09.2023 roku, godz. 23:59

Promocja na start w Kreatorze!

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!