Rynek e-commerce z roku na rok poprawia swoje rekordy, zarówno pod względem liczby sklepów internetowych, jak również wolumenu sprzedaży. Sprzyjały temu również ograniczenia związane z pandemią Covid-19, kiedy duża część handlu przeniosła się do sieci. Wiele osób chce przyłączyć się do tego “pędzącego pociągu”. Pierwszym krokiem na tej drodze są jednak formalności. W niniejszym artykule pomożemy uporać się z jedną z nich – wyborem kodu PKD dla planowanej działalności.
Wybór odpowiedniego kodu (lub kodów) PKD to kwestia, która nie ominie żadnego nowego przedsiębiorcy. Obecnie, system opiera się na klasyfikacji działalności z 2007 roku. Czym jednak jest kod PKD, w jaki sposób można go wybrać i jaki kod jest odpowiedni dla sklepu internetowego? Już tłumaczymy!
Kod PKD — czym jest i do czego jest niezbędny?
PKD, czyli Polska Klasyfikacja Działalności, to wykaz pięciocyfrowych kodów, które porządkują prowadzone działalności gospodarcze w Polsce na podstawie profesji poszczególnych firm. Kod, pod którym nowa działalność będzie prowadzona, wybiera się w chwili wypełniania wniosku CEIDG-1. Jest to obowiązek każdego nowego przedsiębiorcy.
Tylko jedna forma prowadzenia działalności gospodarczej zwalnia między innymi właśnie z wyboru kodu PKD – mówimy oczywiście o działalności nierejestrowanej, o której więcej możesz przeczytać w artykule: Działalność nierejestrowana w sklepie internetowym.
PKD dla sklepu internetowego
Podstawowym kodem dla każdej działalności, która ma celu sprzedaż detaliczną w Internecie, jest kod 47.91.Z. Jest on odpowiedni dla domów sprzedaży oraz podmiotów, które chcą prowadzić sprzedaż wysyłkową za pośrednictwem Internetu. Bez względu na to, czy chcesz sprzedawać książki w wersji elektronicznej, kursy online czy też kosmetyki, ten kod jest właśnie dla Ciebie. Na wybór kodu PKD nie wpływa miejsce sprzedaży. Bez obaw możesz wybrać dowolną platformę sprzedażową, np. Allegro, Amazon lub EmpikPlace.
PKD — podklasy zależne od branży
Drugą ważną kwestią w kontekście wyboru odpowiedniego kodu PKD jest dobór kodów pomocniczych – takich, które w bardziej szczegółowy sposób określają zakres działalności, którą chce się prowadzić. W pierwszej kolejności wybiera się zatem kod 47.91.Z, a następnie kody dodatkowe. Inne PKD pomocnicze będzie definiowało sprzedaż zabawek, a inne — sprzedaż kosmetyków.
Poniżej przedstawiamy przykładowe kody PKD dla sklepów internetowych, które działają w obszarze różnych branż:
- kod PKD dla sklepu internetowego z biżuterią – 47.77.Z;
- kod PKD dla sklepu internetowego z zabawkami – 47.65.Z;
- kod PKD dla sklepu internetowego z odzieżą – 47.71.Z;
- kod PKD dla sklepu z obuwiem – 47.72.Z.
Czego nie obejmuje podstawowy kod PKD dla e-sklepów?
Podklasa 47.91.Z nie obejmuje działalności gospodarczych, które zajmują się sprzedażą detaliczną aut, motocykli oraz części do nich. Jeśli nie planujesz rozszerzać swojej działalności o produkty typowe dla branży motoryzacyjnej, bez obaw możesz skorzystać z ogólnego PKD dla e-sklepów.
Dokumentacja niezbędna w e-sklepie
Deklarację CEIDG-1 możesz złożyć w lokalnym urzędzie lub drogą elektroniczną za pośrednictwem oficjalnej strony urzędowej (biznes.gov.pl). Aby skorzystać z tej możliwości, niezbędny jest podpis kwalifikowany lub potwierdzenie tożsamości przez profil zaufany. Jeśli masz problem z klasyfikacją swojej działalności internetowej, możesz skorzystać z bezpłatnej pomocy Głównego Urzędu Statystycznego. Maksymalny czas ustalenia PKD dla Twojej firmy przez GUS wynosi miesiąc, jednak na ogół opinie wydawane są szybciej.
Pamiętaj, że do prowadzenia e-sklepu zgodnie z obowiązującym prawem niezbędny jest również pełny pakiet dokumentów, czyli regulamin sklepu internetowego, polityka prywatności oraz dokumenty RODO. Istotę tych dokumentów poruszaliśmy już na naszym blogu.
Jeśli zależy Ci na zgodności poszczególnych dokumentów z Twoją działalnością, chcesz by były one stworzone zgodnie z aktualnymi aktami prawnymi i dostosowane do Twojego sklepu, możesz skorzystać z Kreatora Legal Geek. Wybierając pakiet szyty na miarę Twoich potrzeb, nie będziesz musiał martwić się o ewentualne zmiany w prawie.
Regulamin sklepu internetowego
Pakiet dokumentów niezbędnych do prowadzenia sprzedaży w sklepie internetowym.
399
zł netto / rok