GPSR – nowe obowiązki dla sklepów internetowych

Spis treści

W tym wpisie wskażemy wspólne obowiązki wszystkich rodzajów podmiotów, o których była mowa w pierwszym artykule z serii dotyczącej GPSR. Opowiemy więc o wspólnych wymogach dla dystrybutorów, importerów oraz producentów. Natomiast w kolejnych wpisach przyjrzymy się dodatkowym obowiązkom, które rozporządzenie nakłada osobno na dystrybutora, importera czy producenta.

 

Tam, gdzie piszemy o podmiotach gospodarczych, mamy na myśli właśnie dystrybutora, importera oraz producenta. 

 

Sprzedaż w Internecie (na odległość) – nowe opisy produktów m.in. w sklepach internetowych

 

Sprzedajesz w sieci? Bez względu na to, czy prowadzisz zwykły sklep internetowy, czy też hurtownię dostępną online, rozporządzenie GPSR nakłada na Ciebie obowiązki w zakresie opisu produktów. Oferta dostępna na stronie internetowej musi zawierać jasne i widoczne informacje co najmniej w takim zakresie:

 

1. dane producenta

 

  • imię i nazwisko lub nazwa, zarejestrowana nazwa handlową lub zarejestrowany znak towarowy producenta oraz adres pocztowy i elektroniczny, pod którym można się z nim skontaktować.

    Protip: W sprawdzeniu, czy dana nazwa jest zarejestrowana, pomoże Ci strona: https://www.tmdn.org/tmview/#/tmview

    Jeśli jesteś sprzedawcą, który współpracuje z producentem lub hurtownią, możesz poprosić ich o pomoc w ustaleniu tych danych.

    Ponadto pamiętaj, że ™ przy nazwie nie świadczy o rejestracji znaku. O rejestracji świadczy znaczek: – tym niemniej, posługiwanie się tym znaczkiem przy zarejestrowanym znaku towarowym nie jest obowiązkowe. W związku z tym, jeśli znak towarowy producenta nie ma znaczka Ⓡ, i tak powineneś/aś sprawdzić, czy znak ten nie jest zarejestrowany.

 

  • w przypadku, gdy producent nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w Unii – imię i nazwisko lub nazwa, adres pocztowy i elektroniczny osoby odpowiedzialnej w rozumieniu rozporządzenia GPSR.

    “Osoba odpowiedzialna” to podmiot, który jest odpowiedzialny za produkt na terenie Unii Europejskiej m.in. w zakresie deklaracji zgodności UE czy współpracy z organami nadzoru.

 

2. informacje o produkcie i bezpieczeństwie

 

  • informacje umożliwiające identyfikację produktu, w tym jego obraz, rodzaj, a także inne identyfikatory produktu.Jak to rozumieć? Jeśli sprzedajesz buty, w ich ofercie wskaż np.:

    Buty Szybkochody, numer produktu: 123456 i dodaj  ich wyraźne zdjęcie.
  • wszelkie ostrzeżenia lub informacje na temat bezpieczeństwa, które powinny być umieszczone na opakowaniu, lub zawarte w dołączonym dokumencie towarzyszącym, w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów.

 

Dokumentacja wewnętrzna GPSR

Podobnie jak RODO, GPSR również wymaga, aby podmioty gospodarcze stosowały wewnętrzne procesy, które zapewnią zgodność z odpowiednimi wymogami rozporządzenia. Dokumentacja GPSR powinna być utworzona z uwzględnieniem Twojej roli w łańcuchu dostaw i rodzaju oferowanych produktów. 

Tym samym, dokumentacja musi uwzględniać specyfikę Twojej działalności – inaczej będzie wyglądać dokumentacja małego dystrybutora, a inaczej dokumentacja dużego producenta. 

 

 

Współpraca z organami nadzoru rynku

 

Podmioty gospodarcze są zobowiązane do współpracowania z organami nadzoru rynku w zakresie działań, które mogłyby wyeliminować lub ograniczyć ryzyko stwarzane przez produkty udostępnione na rynku.

 

Przedsiębiorcy powinni posiadać wszelkie niezbędne informacje dotyczące produktów, tak aby móc je przekazać na żądanie organu. Informacje te dotyczą m.in.:

 

  • ryzyka stwarzanego przez produkt, 
  • związanych z nim skarg,
  • znanych wypadków,
  • środków naprawczych podjętych w odpowiedzi na ryzyko.

 

Jak widzisz, powyższe niejako wymusza na Tobie prowadzenie wewnętrznych rejestrów, które pomogą odpowiednio uporządkować te dane. Dzięki temu, w przypadku wezwania organu będą one łatwe do namierzenia i przekazania. 

 

Uwaga!

Te informacje musisz być w stanie podać przez okres dziesięciu lat po dostarczeniu do Ciebie produktu lub po dostarczeniu przez Ciebie produktu do klienta, stosownie do przypadku.

 

Dodatkowo, na żądanie organów musisz przekazać informację o podmiotach:

  • które dostarczyły Ci produkt lub część, komponent lub oprogramowanie wbudowane w produkt oraz
  • którym Ty dostarczyłeś produkt.

 

Uwaga!

Te informacje musisz być w stanie podać przez okres sześciu lat po dostarczeniu do Ciebie produktu lub części, komponentu lub oprogramowania wbudowanego w produkt lub po dostarczeniu przez Ciebie produktu do klienta, stosownie do przypadku.

 

Co więcej, organy nadzoru rynku mogą żądać od podmiotów gospodarczych przedkładania regularnych sprawozdań z realizacji działań oraz mogą decydować, czy lub kiedy środek naprawczy można uznać za zrealizowany.

 

Obowiązki w razie wypadków związanych z bezpieczeństwem produktów

 

Wszystkie podmioty – producenci, importerzy oraz dystrybutorzy, mają obowiązek zgłaszania wypadków związanych z bezpieczeństwem produktów. Zakres tego obowiązku zależy od roli tego podmiotu. 

Przykładowo, producent zapewnia, aby wypadek spowodowany przez produkt wprowadzony do obrotu lub udostępniony na rynku, zgłoszono właściwym organom państwa członkowskiego, w którym miał miejsce wypadek. Takiego zgłoszenia dokonuje się za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway. Znajdziesz go pod tym adresem: https://webgate.ec.europa.eu/gpsd/screen/public/home 

Zgłoszenie powinno zostać dokonane bez zbędnej zwłoki od momentu, gdy producent dowiedział się o wypadku. Natomiast importerzy i dystrybutorzy mający wiedzę o wypadku spowodowanym przez produkt, który wprowadzili do obrotu lub udostępnili na rynku, bez zbędnej zwłoki informują o tym producenta. Producent dokonuje zgłoszenia samodzielnie lub poleca importerowi lub jednemu z dystrybutorów dokonanie zgłoszenia.

 

 

Podsumowanie

 

Jak widzisz, obowiązków jest dosyć sporo, a to jeszcze nie wszystkie! Tak jak wspomnieliśmy w artykule, rozporządzenie nakłada dodatkowe obowiązki na każdy ze wspomnianych w artykule podmiotów. O nich jednak opowiemy w kolejnych wpisach. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, koniecznie śledź więc nasz blog!

Powiązane artykuły

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC20

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

WIELKANOC

KOD WAŻNY DO 7.04.2024 roku, godz. 23:59

Wielkanoc w Kreatorze !

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!

OSZCZĘDŹ

20%

Z KODEM RABATOWYM

EXTRA20

KOD WAŻNY DO 18.09.2023 roku, godz. 23:59

Promocja na start w Kreatorze!

Odbierz aż 20% zniżki na wszystkie nasze dokumenty i pakiety. To idealny moment, aby zabezpieczyć swój sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż!